Ora de fizică trebuie începută pornind de la o curiozitate a naturii, nicidecum de la o formulă.
Societatea Academică Română a lansat ieri un ghid care îi învaţă pe profesorii de fizică să predea în aşa fel încât să menţină curiozitatea elevilor pe toată perioada lecţiei. Începând din semestrul al doilea, noul sistem de predare va fi implementat în 50 de şcoli pilot din ţară, iar ulterior ar putea fi utilizat în toate şcolile. Spre exemplu, lecţia despre legea lui Arhimede poate începe cu întrebarea "De ce se ridică baloanele cu aer cald?" sau de la observaţia "Oricât de grele ar fi, vapoarele plutesc pe apă, iar pietrele, nu ". Ghidul urmăreşte centrarea pe elev şi formarea de competenţe. "Centrarea pe elev înseamnă ca profesorii să plece de la experienţele de viaţă ale elevilor şi de la exemple suficient de provocatoare pentru ei. Profesorii trebuie să-i ajute să găsească răspunsuri", spune Cristian Hatu, coordonatorul proiectului. Efortul dascălilor Ghidul propune cinci modele de învăţare: investigaţie, proiect, experiment, rezolvare de probleme şi exerciţiu. Oana Badea, secretar de stat în Ministerul Educaţiei, precizează că profesorilor nu li se cere să muncească mai mult, ci să schimbe metoda de predare, pentru ca elevii să participe cu interes la ore şi să asimileze informaţia natural, nu memorând.
- Ghidul se găseşte pe www.sar.org.ro.