Pe site-ul Agenţiei Naţionale pentru IMM-uri, cei dornici să pună pe picioare un business pot găsi sfaturi practice precum paşii pentru înfiinţare, dar şi care sunt capcanele ce pot duce la eşec.
Ce calităţi trebuie să aibă un întreprinzător de succes, care sunt formalităţile pentru înfiinţarea unei firme şi unde greşesc începătorii în lumea businesului - toate acestea sunt prezentate în „Ghidul tânărului înterprinzător”.
Documentul se adresează în special tinerilor care au o idee bună de afaceri şi au de gând să o pună în practică. Ei îl pot consulta pe site-ul Agenţiei pentru Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru IMM-uri (AIPPIMM) www.aippimm.ro.
„Din nefericire, succesul în afaceri nu este garantat. Aproape jumătate din totalul falimentelor s-a produs pe parcursul primilor patru ani de la lansare. Omul de afaceri ar trebui să fie conştient atât de oportunităţile care i se oferă, cât şi de riscurile care pot apărea”, spun autorii ghidului.
Unde greşesc începătorii
Cei interesaţi vor găsi în paginile prezentării un test pentru întemeietorii de întreprinderi, care îi va ajuta să afle dacă posedă calităţile necesare începerii unei afaceri, dacă sunt familiarizaţi suficient cu piaţa şi dacă sunt conştienţi de toate mijloacele financiare necesare.
„Ghidul tânărului întreprinzător” trece în revistă o serie de greşeli tipice frecvente la începutuluneiafaceri. Dacă le cunoaşteţi, vă veţi putea feri de ele. Printre acestea se numără insuficienta cunoaştere a competitorilor, supraestimarea viitorului profit sau cunoştinţe, aptitudini şi calificarea profesională insuficientă.
În plus, cei care ajung la eşec deseori îşi evaluează greşit costurile de început, precum şi cheltuielile opera ţionale. De multe ori ei nu îşi cunosc obligaţiile fiscale, fac alegeri proaste a partenerilor de afaceri şi se lansează fără prudenţă în investiţii. Ce e de făcut ca să aveţi cea mai mare şansă de reuşită? Potrivit ghidului citat, nu porniţi la drum dacă nu aveţi aptitudinile personale şi profesionale solicitate de companie.
Recomandări pentru evitarea riscurilor
În plus, alegeţi cu grijă viitorii colaboratori, externalizaţi contabilitatea şi aveţi mereu la îndemână un consultant la care să apelaţi la timp în cazul în care apare vreo problemă.
Totodată, alegeţi cu grija amplasamentul şi dotările, planificaţi-vă cu grijă costurile şi informaţi-vă asupra obligaţiilor fiscale viitoare, pentru a evita plata unor amenzi pentru întârzieri sau nedepunerea unor acte. Reprezentanţii AIPPIMM recomandă începătorilor să-şi aleagă o activitate sau un produs pe care le stăpânesc perfect.
Ghidul tânărului întreprinzător prezintă etapele ce trebuie parcurse pentru deschiderea unei firme şi vă ajută să alegeţi forma potrivită pentru organizarea activităţii. Găsiţi şi lista actelor normative care reglementează înregistrarea şi autorizarea comercianţilor. Totodată, veţi găsi informaţii despre cum să vă întocmiţi strategia de marketing, care trebuie să conţină următoarele politici: de produs, de promovare, de preţ şi de distribuţie.
SFATURI
Cum faci un plan bun de afaceri
Planul de business este forma în care puneţi pe hârtie concepţia despre activităţile pe care le veţi desfăşura, însoţită de calculele estimative.
„Nu există formule magice pentru elaborarea planurilor de afaceri”, spun reprezentanţii Agenţiei Naţionale pentru IMM, în „Ghidul tânărului întreprinzător”.
Cu toate acestea, ca un plan de afaceri să fie bun trebuie să fie un instrument de lucru simplu şi pragmatic. Ce trebuie să cuprindă planul? În primul rând viziunea, adică ce va genera profit, cum vor arăta produsele sau serviciile, cine vor fi clienţii şi unde vreţi să ajungeţi în cinci ani. Apoi, în planul de business trebuie să cuprindeţi experienţa cu care veniţi, unde va fi sediul, câţi angajaţi vor fi, cu ce calificări şi ce salarii vor avea.
Este necesară şi o analiză a pieţei: cine sunt clienţii, care vor fi politicile de marketing, precum şi informaţii despre concurenţi privind cota de piaţă, avantaje sau strategii de preţ. Apoi faceţi o analiză a costurilor, care să cuprindă înfiinţarea firmei, costurile curente, cele cu mijloacele de transport, cu procesul de vânzare şi cele administrative.
În plus, treceţi în revistă investiţiile necesare, estimate pragmatic şi realist. În final, faceţi proiecţiile financiare modelând bilanţul prognozat.