Geraldine Chaplin şi Carlos Saura împiedică vizionarea propriului film
- Adam Popescu
- 14 mai 2008, 03:00
Nostalgii după frenezia „mai 68”.
Ediţia de anul acesta a Festivalului de Film de la Cannes va aminti, într-o secţiune specială, de cel mai turbulent eveniment cinematografic din istorie: ediţia a 21 a Festivalului, din 1968, când studenţii protestatari „descindeau” pe Coasta de Azur, blocând evenimentul. Anul 1968 nu a intrat în istorie numai pentru „Primavara de la Praga“ sau pentru protestele studenţilor din Paris, ci şi pentru întreruperea - din solidaritate cu mişcările studenţeşti -, a celui mai important festival de film din lume.
La începutul acelui mai, stundenţi şi elevi demonstrau pe străzile Parisului împotriva măsurii luate de ministrul culturii, Andre Malraux, de a-l demite pe directorul Cinematecii Franceze, Henri Langlois. Protestele studenţilor din Paris, susţinute de nume sonore ale cinematografiei mondiale, precum Charlie Chaplin, Orson Welles sau Roberto Rossellini, au culminat cu ciocnirile violente dintre demonstranţi şi forţele de ordine din aşa-numita „noapte a baricadelor“. Evenimentele din noaptea din 10 spre 11 mai 1968, au dus la o grevă generală în Franţa, care urma să înceapă trei zile mai târziu.
Geraldine Chaplin, împotriva propriului film
La Cannes, protestele au ajuns cu o săptămână întarziere, dar cu eficienţă maximă. Pe 18 mai, cu câteva minute înainte de proiecţia filmului „Peppermint Frappé” al lui Carlos Saura în somptuosul Grand Palais, cineaştii Noului Val, în frunte cu François Truffaut şi Jean-Luc Godard, se agăţau de draperiile scenei în semn de solidaritate cu protestele sociale din restul ţării. Din grup făceau parte şi regizorul Carlos Saura şi actriţa Geraldine Chaplin, deţinătoarea rolului principal în „Peppermint Frappé”, care încercau să împiediece proiecţia propriului lor film.
În paralel cu protestul lui Chaplin şi Saura, seria regizorilor tineri, printre care Jean-Luc Godard sau Francois Truffaut, transforma sălile de conferinţă ale Festivalului în adevărate „focare de revoluţie“, cerând întreruperea competiţiei. Nu toată lumea din industria filmului era de acord cu ideile tineretului francez. Regizorul Roman Polanski s-a opus întreruperii festivalului, acuzându-i pe regizorii francezi că ar „inetelectualiza cinematografia“ doar pentru a-şi întreţine propria industrie cinematografică. Nici regizorul ceh Milos Forman nu şi-a ascuns nemulţumirea. „Am fost la acel festival cu toţi acei regizori pe care îi respect şi îi apreciez şi i-am găsit încercând să ridice un steag pe care, de fapt, toţi intelectualii din ţările comuniste încearcă să-l doboare“, a spus Forman, care şi-a retras filmul, „The Fireman's Ball“, (căruia i se acordau şanse bune la un premiu) din competiţie. În ciuda controverselor, în timp ce preşedintele de atunci al Franţei, Charles de Gaulle, vizita România, Festivalul de la Cannes se încheia, sub presiunea protestelor, cu o săptămână mai devreme decât programat.
O ediţie aniversară
Secţiunea „Classics - 1968: 40 ans apres“ va include toate acele filme care cu patruzeci de ani în urmă nu au mai fost proiectate, precum era plănuit, pe marile ecrane ale Festivalului. De faţă vor fi producătorii, regizorii şi membrii echipelor de filmare şi distribuţie. Pe lângă filmul lui Carlos Saura cu Geraldine Chaplin, „Peppermint Frappe“, care va deschide pe 15 mai secţiunea, au fost incluse şi filme, precum „24 Heures de la vie d'une femme“ (a lui Dominique Delouche), „The Long Day’s Dying“ (a lui Peter Collins), „Je t’aime, je t’aime“ (Alain Resnais) sau „Anna Karenina“ (Alexandre Zarkhi).
Colecţii aniversare
Din acea efervescenţă s-a născut şi secţiunea paralelă „Quinzaine des Réalisateurs”, care aniversează 40 de ani. La acea vreme, filmele din competiţie erau propuse de fiecare ţară în parte, metodă de selecţie pe care cineaştii nu au agreat-o. Iniţiată de Societatea Regizorilor Francezi, secţiunea i-a descoperit pe Werner Herzog, Ken Loach, Jim Jarmusch sau Martin Scorsese. Special pentru aniversare, cineastul Olivier Jahan a realizat documentarul “40X15”, o colecţie de 30 de interviuri cu regizori celebri, care va avea premiera pe 18 mai.