"Gâlceavă" interminabilă între directori

"Gâlceavă" interminabilă între directori

În urma evaluărilor performanţelor manageriale ale conducătorilor instituţiilor publice de cultură, de către o comisie a Ministerului Culturii şi Cultelor (MCC), de luna trecută, singurul director care a primit un rezultat negativ a fost Cristian Ioan, de la Teatrul Naţional Tg. Mureş, notat cu 4,85.

Acestuia i-a fost respinsă şi contestaţia depusă imediat după aflarea rezultatului, prin care acuza în primul rând prezenţa în comisie a unui alt director de teatru, Constantin Chiriac de la “Radu Stanca” din Sibiu, cu care se află într-un conflict mai vechi şi îndelungat. Cristian Ioan a aşteptat să-i parvină la teatru înştiinţarea oficială a MCC, care i-a ajuns de-abia ieri, cu mare întârziere, şi este hotărât să se adreseze instanţei, pentru a-şi recăpăta postul; regizorul beneficiază de serviciile a doi avocaţi buni, “aflaţi în blockstartere”. Conform legii, în termen de 60 de zile, ministerul trebuie să organizeze un concurs pentru ocuparea postului de director, timp în care Cristian Ioan va mai gestiona destinele teatrului.

Cei doi au variante diferite asupra “războiului” care opune de ani buni teatrele aflate la doar 120 km distanţă. Totul a început în 2000, o dată cu venirea la conducerea teatrului sibian a actorului Constantin Chiriac. În colaborare, Cristian Ioan a montat aici “Regele moare”, considerat un dezastru de Chiriac. În opinia lui Ioan, spectacolul i-a fost sabotat intenţionat, fiind lipsit total de sprijin. După aceea, orice colaborare între cele două teatre nu a mai fost posibilă. Apreciatele spectacole de la Sibiu nu au putut fi văzute niciodată în apropiatul Tg. Mureş.

“Cei 20 de actori care au plecat de la Tg. Mureş“, în varianta lui Chiriac, printre care şi cunoscuta Anca Florea, acum vedetă a teatrului sibian, nu sunt consideraţi o “mare pierdere” pentru Ioan, care crede că au fost mult mai puţini. El dă exemple pe Dan Glasu, ajuns “mâna dreaptă” a lui Chiriac, şi pe Nicu Mihoc, ca fiind indivizi dubioşi, prinşi cu fel de fel de matrapazlâcuri.

Culmea este că, conform relatării lui Ioan, în ziua în care Chiriac a vizitat teatrul din Tg. Mureş, anterior evaluării, cei doi ar fi convenit să “îngroape securea războiului”: “hai să terminăm o dată cu războiul ăsta şi să fim din nou cum eram pe vremuri”. “La Bucureşti, însă, Chiriac parcă era alt om, de nerecunoscut”, îşi aminteşte Ioan, regizorul recunoscându-se învins de “prefăcătoria” actorului Chiriac.

Din punctul de vedere al lui Chiriac, care contestă “performanţele manageriale” ale lui Ioan, lucrurile sunt clare: “Singura mea dorinţă este ca publicul să se întoarcă la teatrul din Tg. Mureş. Problema lui Cristian Ioan este doar Cristian Ioan, care nu este bun pentru postul de director de teatru naţional”, ne-a declarat actorul-director de la Sibiu. La rândul său, regizorul-director de la Tg. Mureş, deşi se recunoaşte obosit şi stresat, este hotărât să câştige acest război înverşunat: “Am mers 20 de ani pe bicicleta asta; m-a ţinut acolo onoarea; nu pot să las teatrul acum, pe schele, atât timp cât reparaţiile nu sunt terminate”, consideră Ioan. “Nu vreau să plec fiindcă vor ei, o să plec atunci când vreau eu”, ne-a mai declarat, “bătăios”, directorul de la Tg. Mureş.

Ne puteți urmări și pe Google News