Fuziunea Honda-Nissan. Ce ar avea de câștigat clienții

Nissan GTR / sursa foto: dreamstime.com

Nissan va fi victima „carnagiului” reducerilor de costuri, dacă va fuziona cu omologul japonez Honda, a declarat fostul CEO al companiei, Carlos Ghosn, pentru CNBC marți.

„Cred că, fără nicio îndoială, Honda va fi la volan, ceea ce este foarte trist de văzut după ce a condus Nissan timp de 19 ani și a adus compania în fruntea industriei, să vedem că vor fi victima unui „carnagiu”, pentru că există o duplicare totală între Nissan și Honda,” a declarat el pentru „Squawk Box Europe” de la CNBC.

Ghosn: Nissan avea șanse mai mari de fuziune cu Renault

Ghosn, care a condus cândva trei producători auto ca parte a alianței Nissan-Renault-Mitsubishi, locuiește în Liban, după ce a fost arestat în Japonia în noiembrie 2018 și a fugit de procesul pentru acuzații de infracțiuni financiare.

El a neagat orice comportament necorespunzător.

„Practic, nu există complementaritate aici, ceea ce înseamnă că, dacă vor să se alieze, va fi poate prin reducerea costurilor, duplicarea planului, duplicarea tehnologiei, și știm exact cine va plăti prețul pentru asta. Va fi un partenerul minor, și acela va fi Nissan,” a spus Ghosn.

„Nissan avea șanse mai mari de fuziune cu Renault din Franța”, a estimat Ghosn, referindu-se la un parteneriat de lungă durată care a fost în mare parte stricat.

Viziunea pe termen lung este stabilită, dar integrarea post-fuziune este  cheia pentru acordul Honda-Nissan.

Integrarea post-fuziune Honda-Nissan

Speculațiile cu privire la o posibilă fuziune între Honda și Nissan au apărut la începutul acestei luni, iar cele două companii au confirmat, luni, în cadrul unei conferințe de presă, începerea oficială a discuțiilor pentru o integrare a afacerilor.

Conform propunerilor actuale, o companie-mamă ar acționa ca părinte al ambelor firme și ar fi listată la Bursa de Valori din Tokyo, Honda — care are o capitalizare de piață de aproximativ patru ori mai mare decât cea a Nissan — numind majoritatea membrilor consiliului de administrație al noii entități.

Partenerul strategic al Nissan, Mitsubishi, este de asemenea implicat în discuții pentru a se alătura grupului.

Un grup Nissan-Honda de 54 miliarde de dolari ar depăși Hyundai din Coreea de Sud pentru a deveni al treilea cel mai mare producător auto din lume după vânzările de vehicule, după Toyota din Japonia și Volkswagen din Germania.

Grupul integrat ar reprezenta, de asemenea, un moment de referință în consolidarea industriei auto, care a fost mult așteptată atât în Japonia, cât și la nivel mondial, pe măsură ce companiile se luptă să suporte costurile de dezvoltare ale vehiculelor electrice și ale tehnologiei de conducere autonomă.

Asocierea Nissan-Honda, de folos în tranziția către electrice

Acțiunile Honda se pregătesc pentru cea mai bună zi din ultimii 16 ani datorită planului de răscumpărare a acțiunilor și acordului cu Nissan.

Executivii ambelor fabrici de autoturisme au subliniat că o asociere ar putea împărtăși inteligența și resursele necesare pentru a concura în tranziția către vehicule electrice și ar putea oferi economii de scară, sporind profitul operațional la un estimat de 3 trilioane de yeni (19,1 miliarde de dolari) pe termen lung.

Reduceri masive de personal

Nissan se angajează într-o fuziune ambițioasă în timp ce simultan întreprinde o restructurare profundă pe care a anunțat-o în noiembrie, care va reduce capacitatea de producție globală cu o cincime și va tăia 9.000 de locuri de muncă.

Luni, CEO-ul Honda, Toshihiro Mibe, a recunoscut că unii acționari ar putea simți că compania sa ar sprijini Nissan, aflată în dificultate, ca parte a înțelegerii, dar a subliniat că discuțiile privind integrarea afacerilor „nu vor avea succes” dacă cei doi producători auto nu reușesc să se susțină singuri.

Honda / sursa foto: dreamstime.com

Cu toate acestea, Ghosn a declarat pentru CNBC că planul de fuziune sugerează că „Nissan este în modul „panică”, căutând pe cineva care să îi salveze din situație, deoarece nu sunt capabili să genereze soluția singuri.”

El are „îndoieli mari” că redresarea Nissan va fi de succes, fără a oferi detalii.

Nissan și Honda ar putea beneficia de pe urma unei fuziuni

Kei Okamura, vicepreședinte senior și manager de portofoliu la Neuberger Berman, a exprimat aceeași opinie că detaliile planului de fuziune trebuie încă să fie clarificate.

„Dacă ești un investitor, te vei gândi la perspectiva câștigurilor pe termen de trei până la cinci ani. Ceea ce a fost anunțat [luni] a fost termenul scurt, deci cronologia, și viziunea pe termen lung. Singura problemă este cum va ajunge această entitate fuzionată acolo, și acolo sunt multe incertitudini în față,” a declarat Okamura, marți.

„Integrarea post-fuziune va fi absolut esențială... dacă aceste companii nu reușesc să se integreze complet în ceea ce privește oamenii, activele și, desigur, cultura, aceste afaceri au potențialul de a se desfășura, și trebuie să luăm în considerare că această afacere s-ar putea să nu se concretizeze dacă nu își duce la bun sfârșit programul de redresare”, a adăugat Okamura.

Nissan a refuzat să comenteze altceva în afara declarației sale de luni. Honda nu a răspuns imediat la solicitarea CNBC pentru un comentariu.