Plafonarea prețului la energie electrică este un subiect extrem de dezbătut. Mai mulți furnizori s-au plâns că nu ar fi primit banii cheltuiți cu plafonarea și compensarea facturilor, în ciuda faptului că legea a fost adoptată încă de acum patru luni. Ministerul Muncii ar fi efectuat deja primele plăți către nouă furnizori, în valoare de 2 milioane de lei, iar altele urmează să fie efectuate.
Asociația Furnizorilor de Energie din România susține că termenul de rambursare a sumelor cheltuite de furnizori cu plafonarea și compensarea prețului la energie se prelungește nejustificat. Potrivit asociației, prin noul Ordin comun al miniștrilor Muncii, Energiei și Finanțelor, prelungirea este dusă la o limită insuportabilă.
Potrivit unor surse din cadrul Ministerului Muncii, se pare că se intenționează să se efectueze plata către peste 30 de furnizori, în urma solicitărilor depuse de aceștia pentru facturile din lunile noiembrie-ianuarie. Valoarea celor peste 30 de solicitări se ridică la peste 150 de milioane de lei.
Furnizorii de energie electrică din România se plâng și susțin că s-au ales cu datorii mari după ce au plafonat facturile. Majoritatea diferențelor de preț au fost plătite prin credite bancare, însă nu au mai primit nimic de la stat.
”Membrii Asociaţiei Furnizorilor de Energie din România – AFEER îşi exprimă îngrijorarea că, nici până acum, la aproape patru luni de la adoptarea legislaţiei şi emiterea primelor facturi, nu au primit înapoi banii cheltuiţi cu plafonarea şi compensarea preţurilor la energie electrică şi gaze naturale”, arată asociaţia.
Furnizorii de energie, deranjați că nu și-au primit banii pentru plafonarea facturilor
Asociației Furnizorilor de Energie din România susține că este normal ca statul să vină în ajutorul consumatorilor în astfel de cazuri, însă măsurile trebuie luate fără a aduce pierderi nejustificate furnizorilor și companiilor de energie.
”Atragem atenţia cu fermitate că riscul de a intra în insolvenţă sau chiar faliment creşte exponenţial cu timpul în care statul nu decontează cheltuielile făcute de către furnizori. Mai mult, un eventual blocaj financiar în plină iarnă ar fi devastator pentru siguranţa sistemului energetic naţional.
Cu mici excepţii, care nu totalizează mai mult de 0,1% din piaţa de energie, companiile nu au primit niciun ban, deşi facturile cu plafonările şi compensările cuvenite consumatorilor au început să fie emise din noiembrie 2021. Până acum, subvenţiile prin plafonarea şi compensarea preţurilor la energie, legiferate de autorităţi, au fost suportate din banii furnizorilor, inclusiv din bani împrumutaţi.
Nu este nici rolul, nici expertiza companiilor să facă protecţie socială. Acesta este rolul statului. Mai mult, prin noul Ordin comun 183/112/173 din 2022 al miniştrilor Muncii, Energiei şi Finanţelor se prelungeşte arbitrar termenul de decontare al facturilor. Potrivit noului Ordin, toţi furnizorii trebuie să refacă aproape toată documentaţia pentru decontarea cheltuielilor făcute cu plafonarea şi compensarea facturilor.
Acest lucru implică un nou efort operaţional şi prelungeşte termenul de rambursare a cheltuielilor furnizorilor spre sfârşitul perioadei de aplicare a schemei de subvenţionare a consumatorilor, 31 martie 2022. Vorbim de sute de milioane de euro pe care furnizorii i-au cheltuit, majoritatea din credite bancare, fără să îi primească înapoi de la stat. Această situaţie nu mai poate continua! Şi nu pentru că nu mai vor furnizorii, ci pentru că nu mai pot”, declară Laurenţiu Urluescu, preşedintele AFEER.