Fumatorii, alungati din baruri

Romanii nu vor mai putea fuma in cafenele, baruri, restaurante ori la locul de munca.

De la 1 iulie 2008, va fi interzis fumatul in toate locurile publice si tot atunci va incepe o campanie agresiva impotriva fumatului, prin introducerea reclamelor negative la tigari, a declarat ieri ministrul sanatatii, Eugen Nicolaescu.

El a precizat insa ca termenul este unul optimist si ca Romania ar putea avea nevoie de o perioada de tranzitie de cinci ani pana cand va putea adopta definitiv aceste masuri. Asta inseamna ca in aceasta perioada vor mai exista spatii ventilate si separate pentru fumat in baruri, cluburi, camere de hotel, inchisori, camine de batrani.

Legi cu duritate europene In Irlanda, Italia si Norvegia fumatul la locul de munca, in restaurante, cafenele si baruri a fost deja interzis, iar Anglia a anuntat ca va extinde legislatia care interzice fumatul in toate locurile publice.

„Si legislatia noastra va fi la fel de dura ca si in celelalte tari. Totul va fi reglementat printr-o noua directiva europeana”, a declarat ministrul invitat astazi la Bruxelles pentru a prezenta Comisiei Europene masurile pe care le va lua Romania in privinta prevenirii fumatului.

Victor Olsawsky, reprezentantul Organizatiei Mondiale a Sanatatii, spune ca noile reguli ar trebui adoptate cat mai repede, avand in vedere numarul mare de fumatori din Romania. „Dupa Revolutie, la noi a fost incurajat fumatul printr-un „boom” al reclamelor la tigari. Ii vedeam pe toti fumand la televizor, inclusiv in direct, la diverse emisiuni”, a amintit el.

La limita legii De la 1 ianuarie a fost interzisa orice forma de reclama la tutun. Producatorii de tigari cauta insa noi metode de a-si face publicitate si incearca sa-si fidelizeze clientii sau sa atraga altii noi prin mesaje scrise, trimise pe telefonul mobil. Primii care au lansat SMS-uri publicitare sunt cei de la British American Tabacco, care isi promoveaza astfel marcile de top - Pall Mall si Kent.

Surse din piata sustin insa ca aceste metode sunt la limita legilor ce reglementeaza domeniul. Potrivit legislatiei in vigoare, se interzice publicitatea produselor din tutun, printre altele, „prin serviciile societatilor informationale”.