Franța presează UE să declare un război comercial împotriva Chinei

Șoferii cu mașini electrice, nemulțumiți. Cât a ajuns să coste alimentarea. Sursa: EVZ

Parisul cere declanșarea unei anchete care ar putea afecta prețurile vehiculelor electrice chinezești. Franța intensifică presiunea asupra Bruxelles-ului pentru a răspunde la ceea ce consideră a fi avantajele incorecte ale Chinei în sectoarele de export, cum ar fi vehiculele electrice, dar UE este precaută cu privire la riscurile declanșării unui conflict comercial total cu Beijingul.

În ultimii ani, Bruxelles-ul și-a îmbunătățit sistemul de apărare comercială, iar acum Parisul dorește ca Executivul European– care conduce politica comercială pentru blocul comunitar – să folosească aceste instrumente pentru a demonstra că nu este vorba pur și simplu de vorbe goale.

Berlinul și alte capitale au fost deranjate de încercarea dezastruoasă a Bruxelles-ului de a folosi instrumentele comerciale ale UE împotriva Beijingului în 2013 și este de așteptat să susțină o poziție mai precaută pentru a nu provoca Beijingul să apeleze la contramăsuri împotriva industriei UE.

Cea mai controversată idee franceză este că UE ar trebui să deschidă o anchetă referitoare la tarifele vehiculelor electrice din China. Principala teamă europeană este că Beijingul poate folosi sprijinul generos al statului pentru a produce vehicule foarte ieftine care ar putea inunda piața UE la o viteză și o scară care ar amenința serios producția de mașini electrice a UE.

Bruxelles-ul ezită

Comisia Europeană nu este hotărâtă să lanseze o anchetă care ar putea permite Bruxelles-ului să impună taxe suplimentare, cunoscute sub denumirea de tarife antidumping și antisubvenții, asupra unor astfel de mașini, au declarat doi înalți oficiali europeni pentru Politico.

Comisarul pentru Piața Internă, Thierry Breton, a declarat că este „în favoarea declanșării, cât mai curând posibil, a unei anchete privind dumpingul asupra mașinilor electrice”. Comisia Europeană nu a făcut alte comentarii.

Tema privind vehiculele electrice nu este singură în ofensiva anti-China pe care o explorează responsabilul șef al Comisiei Europene pentru controlul comerțului, Denis Redonnet. „Bruxelles-ul are în vedere și un nou instrument internațional referitor la dispozitivele medicale chinezești”, au declarat oficiali UE.

Care este poziția CE

UE a amenințat, la începutul acestui an, că este „gata să implementeze” instrumentul pentru prima dată în 2023. Scopul este de a determina China să-și deschidă piața de achiziții publice prin amenințarea că va închide propria piață foarte profitabilă a licitațiilor publice ale UE, ca represalii.

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat la începutul acestui an, la Beijing, că dispozitivele medicale „sunt excluse de pe piață prin politicile discriminatorii „Cumpărați din China”, care este o preocupare mai veche a industriei europene. În plus, Bruxellesul analizează și industria feroviară chineză, au spus alți oficiali.

Condusă de Franța, UE dorește instrumente comerciale mai asertive pentru a se asigura că blocul comunitar este pregătit atunci când se confruntă cu practici comerciale neloiale. „Nu trebuie să excludem luarea în considerare a tarifelor vamale”, a declarat luna trecută ministrul francez al Economiei Bruno Le Maire.

„Problema poate fi provocatoare, dar când vedem numărul de subvenții care se acordă anumitor produse care vor ajunge mâine pe continentul european, să nu închidem ușa chestiunii tarifelor”. Joi, un oficial al ministerului francez al economiei a declarat că ideea de a eventuala impunere de tarife pentru mașinile electrice chinezești este „în conformitate cu poziția noastră: fără naivitate și concurență loială”.

Disputa germano-franceză

Bruxelles-ul are amintiri neplăcute despre utilizarea politicii comerciale a UE în confruntarea cu China. Când UE a trecut către măsuri antidumping și antisubvenție împotriva Chinei pentru subcotarea pieței europene a panourilor solare și a echipamentelor de telecomunicații în 2012 și 2013, Bruxelles-ul și Beijingul au ajuns în pragul unui război comercial.

În diverse confruntări, China s-a dovedit expertă în a face față țărilor UE. De exemplu, China a amnenițat că va favoriza Boeing în detrimentul Airbus sau că nu va mai cumpăra vin francez și spaniol. Folosind exact acele tipuri de tactici, China l-a forțat pe comisarul UE pentru comerț, Karel De Gucht, să renunțe de la ofensiva sa din 2013 împotriva Beijingului.

Totuși, piața mașinilor electrice este o prioritate politică. Într-un discurs din mai, președintele francez Emmanuel Macron a susținut că UE nu ar trebui să permită Chinei să câștige în sectorul auto în același mod în care a făcut-o cu panourile solare. „Nu trebuie să repetăm pe piața mașinilor electrice greșelile pe care le-am făcut cu fotovoltaicele, unde am creat o dependență de industria chineză și i-am făcut pe producătorii străini să prospere”, a spus el.

China joacă tare

Beijingul are obiceiul de a ataca și de a escalada disputele atunci când politica se încinge: după ce Bruxelles-ul a impus sancțiuni împotriva oficialilor implicați într-o represiune a drepturilor omului împotriva minorității musulmane uigure din China, Beijing a sancționat o serie de academicieni și parlamentari europeni. Această reacție exagerată a distrus, în cele din urmă, un acord de investiții UE cu China, pe care fostul cancelar german Angela Merkel l-a susținut până la sfârșitul anului 2020.

Dar China este cunoscută și pentru că a dat înapoi mai subtil. Anul trecut, Beijingul a blocat în tăcere majoritatea relațiilor comerciale cu Lituania, după ce statul baltic a strâns legăturile cu Taiwanul. Dar guvernul chinez a negat implicarea și a dat vina pe presupuse probleme tehnice legate de platforma sa vamală. Oficialii germani avertizează că represaliile împotriva Beijingului ar putea dăuna exportatorilor în China și ar putea îngreuna situația companiilor europene care au investit masiv acolo.

De asemenea, China ar putea lua măsura de a limita investițiile în Europa. Această potențială reacție generează stres asupra industriei,  având în vedere și deteriorarea relațiilor geopolitice. „[Noi preferăm] să nu [avem restricții]”, a spus un director al unei fabrici de mașini germane, sub protecția anonimatului, deoarece nu au fost autorizat să vorbească public. „Ar putea avea consecințe nedorite pentru relațiile comerciale UE-China. În cazul în care există măsuri restrictive, partea chineză nu va lăsa acest lucru fără răspuns.”, a precizat acesta.

Piața chineză a fost importantă mult timp pentru marii producători de automobile germani, precum Volkswagen și Mercedes-Benz făcând profituri uriașe din vânzarea modelelor de motoare cu combustie premium. Dar, cu dominația lor de neegalat în tehnologia celulelor bateriei, mărcile locale, precum BYD, Great Wall și Nio, erodează cota de piață a producătorilor de automobile străini atât pe piața de masă, cât și pe segmentele premium, punând în pericol venituri de miliarde de euro pentru producătorii de automobile germani. Acest lucru face ca accesul nerestricționat la piața auto chineză să fie esențial pentru marile mărci germane, dar este o poveste diferită pentru concurenții francezi, precum Renault și Stellantis, deoarece sunt mai puțin activi în China și mai sensibili la producătorii de vehicule electrice low-cost. „[Producătorii de automobile] francezi sunt foarte expuși la propria lor piață internă”, a spus Matthias Schmidt, un analist auto. „Dacă dominația internă a pieței franceze se va dilua din cauza noilor jucători din piața chineză, acei producători de automobile francezi vor avea mari probleme, la fel și economia franceză.”

Securitatea economică

Cu toate acestea, multe s-au schimbat de la panoul solar de acum un deceniu. La nivelul întregului bloc comunitar, se înțeleg că Europa trebuie să adopte o poziție mai fermă față de Beijing. Chiar și în Germania, oficialii se tem acum că vânzările de vehicule electrice chinezești vor zdrobi industria auto din Europa - unul dintre cei mai mari angajatori de pe continent.

Săptămâna viitoare, von der Leyen va dezvălui o nouă strategie de securitate economică a UE, punând accentul pe securitate națională asupra politicii economice a blocului. Strategia, care urmează să fie discutată la un summit al liderilor UE din iunie, este cel mai recent semn că UE se îndepărtează de la politica sa liberală de liber schimb veche de un deceniu către o poziție mai defensivă. O măsură antidumping asupra vehiculelor electrice chinezești are șanse mari de succes, potrivit Elvire Fabry, expert în comerț la Institutul Jacques Delors din Paris.

„Este foarte probabil ca Executivul UE să dețină în curând toate informațiile de care are nevoie pentru a pune în aplicare măsuri antidumping și antisubvenții în mod eficient și avem precedentul panourilor solare”, a spus ea, prezicând că de data aceasta lucrurile ar putea fi diferite și țările europene ar fi mai unite. „Contextul s-a schimbat profund, s-au învățat lecțiile din cauza panourilor solare și nu se pune problema astăzi să repetăm acest lucru în problema vehiculelor electrice”, a spus ea.