Francezii şi-au retras utilajele de pe autostrada spre litoral | VIDEO

Compania de drumuri a cerut firmei Colas să renunţe de bunăvoie la contractul pentru Cernavodă - Medgidia. Constructorul vrea să dea în judecată statul şi să plece din România.

Compania franceză Colas, constructorul autostrăzii Cernavodă - Medgidia, a decis rezilierea contractului cu statul român şi, în această dimineaţă, şi-au retras utilajele din toate punctele de lucru de pe traseul viitoarei autostrăzi Cernavodă-Medgidia. Utilajele şi toate panourile şi indicatoarele cu însemnele companiei Colas sunt transportate, în acest moment, către incinta organizării de şantier de la Cernavodă.

Muncitorii români au fost şi ei anunţaţi, dis-de-dimineaţă, că sunt trimişi în şomaj ca urmare a deciziei companiei franceze de a renunţa, de astăzi, la contractul încheiat cu Ministerul Transporturilor. Oamenii sunt extrem de supăraţi şi acuză guvernul pentru situaţia creată.

Oficialii companiei Colas au declarat presei că vor prezenta, în cursul zilei de astăzi, un punct de vedere oficial după ce vor primi acordul bordului companiei-mamă, Bouygues.

"Este decizia conducerii grupului Bouygues, din care Colas face parte, pentru că nu a acceptat condiţiile impuse de Ministerul Transporturilor. În plus, din cauza acuzelor repetate şi ne fondate ale ministrului român de resort, imaginea grupului a avut mult de suferit", au declarat în exclusivitate pentru EVZ oficiali ai companiei franceze. CNADNR: Constructorul e vinovat

În replică la acţiunile de astăzi ale companiei Colas, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a transmis, printr-un comunicat de presă, că decizia de reziliere a contractului aparţine statului român şi că, în cel mai scurt timp, va demara procedurile de atribuire a lucrărilor unei alte companii.

"Măsura a fost luată ca urmare a refuzurilor repetate ale Colas de a continua execuţia lucrărilor invocând diverse motive pentru a justifica întârzierile şi având în vedere lipsa unei planificari şi mobilizări corespunzătoare, precum şi lipsa aprovizionării cu materiale. Până la acest moment, antreprenorul nu a finalizat proiectarea pe o lungime de aproximativ 14 km din cei 20,3 km şi nu a obţinut avizele şi acordurile necesare, însă solicită costuri suplimentare importante şi prelungirea termenului de execuţie cu 24 de luni", se arată în comunicatul citat. În plus, CNADNR susţine că firma franceză a început cu întârziere lucrările pe sectorul de 5,5 km aflat în execuţie şi că nu a respectat legile privind calitatea în construcţii, motiv pentru care lucrările la podeţe şi structuri au fost oprite, în octombrie 2010, de Inspectoratul de Stat în Construcţii. Nu în ultimul rând, oficialii CNADNR susţin că în decurs de o lună va fi revizuit proiectul şi va fi pregătită documentaţia de atribuire astfel încât să se lanseze o nouă licitaţie de atribuire a lucrărilor pe sectorul Cernavodă-Medgidia.

Supăraţi pe ministrul Boagiu, părăsesc şantierul

Compania Colas a primit, vineri, o notificare din partea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) prin care i se solicită rezilierea pe cale amiabilă a contractului privind autostrada Cernavodă - Medgidia.

"Grupul Bouygues a decis sâmbată să refuzăm notificarea şi să rămânem la termenii impuşi în notificarea noastră din 28 martie către CNADNR, prin care anunţam că vom rezilia unilateral contractul dacă în 14 zile nu ni se pune terenul la dispoziţie, expropriat şi liber de sarcina arheologică. Astfel, de luni (astăzi - n.r.) părăsim şantierul pentru că angajatorul nu şi-a îndeplinit obligaţiile", susţin sursele citate.

Oficialii companiei mai spun că vor solicita Comisiei Internaţionale de Arbitraj recuperarea cheltuielilor: "Va fi un proces lung în care statul român va trebui să dea socoteală pentru banii pe care i-a irosit până acum, iar lucrările vor trena destul de mult".

Conform contractului, Ministerul Transporturilor nu va putea organiza o nouă licitaţie "pentru că e ilegal fiind în litigiu, proiectul e întocmit de noi, e făcut pe cheltuiala noastră şi avizat în 2009 de minister", potrivit reprezentanţilor Colas.

  • De ce nu-i gata autostrada Cernavodă-Medgidia

Grupul Bouygues ameninţă cu retragerea din România

"Din cauza declaraţiilor ministrului Anca Boagiu, preluate din presa română şi de agenţiile străine, firma Colas, care e listată la Bursă, a avut şi probleme de fluctuaţii financiare pe zona de sud-est a Europei. Conducerea grupului francez Bouygues a decis retragerea din ţară a tuturor şantierelor - Bucureşti, Craiova, Iaşi şi Constanţa - concluzionând că România e o zonă de risc financiar. Peste 4.000 de angajaţi români care lucrează pentru Colas vor rămâne pe drumuri", au mai precizat reprezentanţii Colas, adăugând că, "datorită renumelui nostru, nu riscăm înţelegeri dubioase cu nimeni" .

De altfel, încă de săptămâna trecută, managerul de lucrări al companiei Colas, Claude Duperron, a declarat pentru EVZ că "nu ne considerăm vinovaţi, pur şi simplu, nu putem intra pe terenurile care nu ne aparţin".

Boagiu: "Nu lucrează de şapte luni"

De cealaltă parte, ministrul transporturilor, Anca Boagiu, nu s-a arătat surprinsă de decizia companiei Colas. "Nu ei reziliază contractul, ci CNADNR. I-am notificat în urmă cu o lună şi le-am pus în vedere că trebuie să facă graficul de lucrări şi să treacă la treabă. Ei nu lucrează de şapte luni, le-am trimis şi două protocoale şi tot nu au răspuns. Ce să discuţi cu cineva care nu munceşte şi îţi cere 8 milioane euro în plus pentru ce n-a făcut. Aveam condiţii clare în contract. În urmă cu o săptămână, ei nu aveau nici măcar proiectul pentru varianta modificată, l-am cerut şi nu au putut să ni-l prezinte. Repet, cine vrea să muncească în România, bine, cine nu, să plece", a declarat pentru EVZ ministrul transporturilor.

"Ce să discuţi cu cineva care nu munceşte şi îţi cere 8 milioane de euro în plus. Cine vrea să mun cească în România bine, cine nu, să plece." ANCA BOAGIU, ministrul transporturilor