Ford turează motoarele spre Craiova

Reprezentanţii companiei americane Ford au foarte multe şanse să ajungă la Craiova până în martie.

În aceste zile, oficialii juridici ai companiei s-au aflat la Bruxelles pentru o nouă rundă de răspunsuri la solicitările înaintate de Comisia Europeană în legătură cu anumite condiţii din contractul de privatizare. Potrivit unor oficiali din conducerea Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului, situaţia s-ar putea lămuri până la jumătatea lunii februarie, dacă lucrurile decurg în ritmul actual. Contractul de privatizare a uzinei Automobile Craiova a fost suspendat în urmă cu patru luni, din cauza suspiciunilor apărute la Comisia Europeană.

Autorităţile române au condiţionat privatizarea Automobile Craiova de îndeplinirea mai multor condiţii, precum atingerea unui nivel minim al producţiei de 300.000 de maşini pe an, în al patrulea an de la transferul uzinei, sau menţinerea numărului de angajaţi. În aceste momente, Uniunea Europeană verifică dacă aceste condiţii impuse prin contract au făcut ca preţul de vânzare să fie mai mic decât în cazul în care tranzacţia ar fi fost necondiţionată. Îşi „încălzesc“ fabrica Chiar dacă în astfel de cazuri ancheta europeană poate dura chiar şi 18 luni, oficialii Ford şi cei ai AVAS au anunţat că vor face tot posibilul ca investigaţia să se finalizeze mult mai repede. În plus, Ford a început deja să-şi pregătească terenul pentru sosirea în România. Săptămâna trecută reprezentanţii companiei şi autorităţile locale din Craiova au avut o serie de întâlniri. Vinerea trecută, americanii au discutat şi cu şefii complexului energetic, ocazie cu care reprezentanţii producătorului auto au solicitat majorarea cantităţii de energie termică livrată uzinei auto din Craiova.

Producătorul american a promis că va investi la Craiova peste 675 milioane de euro pentru modernizarea şi retehnologizarea fabricii şi că va creşte numă rul de angajaţi de la 3.900 la 7.000. Anual, din fabrica din Oltenia vor ieşi peste 300.000 de maşini, dintre care 40% ar putea fi vândute pe piaţa românească, iar restul ar putea fi exportate în regiune. ISTORIC

Aşteptaţi de un an Fabrica de la Craiova a fost dorită încă din prima fază de giganţi auto precum Ford, General Motors sau producătorul indian Tata. În aprilie anul trecut, şi Ford şi General Motors au depus scrisori de intenţie neangajate pentru preluarea uzinei din Bănie. Condiţiile impuse atunci de statul român pentru posibilii cumpărători ai uzinei au fost ca firmele interesate să ceară un preţ cât mai mic şi să aibă o cifră de afaceri de minimum 10 miliarde de euro.

În august, la deschiderea ofertelor finale doar americanii de la Ford au rămas interesaţi de Automobile Craiova. După luni de negocieri cu statul român, Ford a reuşit să „scoată“ un contract de privatizare croit după dorinţa lor. Pe 12 septembrie, premierul Călin Popescu Tăriceanu şi şeful Ford Europa, John Fleming au semnat contractul care prevedea ca americanii să plătească pentru uzina de la Craiova aproximativ 60 de milioane de euro.