Marind cu doua milioane prima oferta respinsa de statul roman, Ford si-a atins obiectivele.
La randul lor, membrii comisiei de privatizare sunt multumiti ca li s-a luat din palme un carbune incins. Decat nimic, mai bine putin acum si mai mult mai tarziu...
Ford a negociat perfect preluarea uzinei de automobile de la Craiova, profitand de faptul ca a fost singurul ofertant care s-a prezentat la discutii cu statul roman.
Americanii nu vor prelua datoria estimata la 800 de milioane de dolari a companiei Daewoo Automobile Craiova. Totodata, ei nu vor mai fabrica piese de schimb pentru marcile Daewoo, asa cum ar fi dorit statul roman.
Constienti ca nu puteau obtine mai mult din aceste negocieri, membrii comisiei de privatizare sunt multumiti ca au adus in tara o investitie estimata la peste 650 de milioane de euro.
Ce castiga Romania
Ford a oferit 57 de milioane de euro pentru pachetul de actiuni (72,4%) detinut de statul roman la fabrica de automobile din Craiova. Suma nu acopera valoarea cu care guvernul a rascumparat actiunile de la compania sud-coreeana Daewoo (60 de milioane de euro), dar este mai mare decat prima oferta facuta de Ford, cifrata la 55 de milioane de euro.
In 1999, statul roman a obtinut 50 de milioane de dolari din vanzarea Uzinelor Dacia catre Renault. Judecand insa dupa principiul „decat nimic, mai bine putin”, Sebastian Vladescu, presedintele Comisiei de privatizare Automobile Craiova, se declara multumit de aceasta tranzactie, in conditiile in care nu a existat o competitie pentru privatizare.
„Ford va ramane proprietara facilitatilor industriale de la Cra-iova, iar celelalte proprietati, anexe, vor reveni in proprietatea actionarilor”, a spus ieri Vladescu in emisiunea „Money Express” de la Realitatea TV. Apreciind ca din aceasta operatiune nu pierde nimeni, toate partile avand numai de castigat, el a precizat ca Ford nu va produce numai pentru Romania.
„Industria auto nu mai e o industrie nationala. Cu toate acestea, Automobile Craiova va cumpara anvelope si alte componente de la producatori romani”, a detaliat Vladescu.
Concurenta pentru Logan
Producatorul american nu a anuntat oficial ce automobile va fabrica la Craiova. Dupa ce, in iulie 2006, anunta ca Ford va produce aici un model nou, in septembrie anul trecut, John Fleming, presedintele Ford Europa, a declarat ca la Craiova se vor produce automobile de clasa mica, care se adreseaza pietei est-europene.
Deocamdata, se estimeaza ca pe portile uzinei oltene vor iesi modelele Fiesta si Fusion, acestea fiind avantajate de platforma comuna si de preturile scazute. Fleming a mai spus ca 90% din autovehicule vor fi exportate si ca, pana in 2012, Ford va investi in Romania un miliard de euro.
Daca Ford va opta pentru producerea unor modele ce se adreseaza pietelor emergente, atunci Dacia Logan, automobilul cu o ascensiune spectaculoasa a vanzarilor, se va confrunta cu o concurenta importanta chiar in Romania.
Presedintele comisiei de privatizare crede ca principalul avantaj al acestei privatizari este dezvoltarea unei operatiuni industriale de anvergura in tara noastra. Ford intentioneaza sa produca 300.000 de masini anual si preconizeaza investitii directe de 675 de milioane de euro la Craiova.
„Putem discuta despre 30.000 de oameni angajati indirect pentru Ford”, a spus Sebastian Vladescu. El a precizat ca producatorul american nu va prelua datoria de 800 de milioane de dolari a companiei Daewoo Automobile Craiova, ceea ce inseamna ca americanii au negociat „la sange” si si-au atins obiectivele.
Mihai Ionescu, presedintele Asociatiei Nationale a Exportatorilor si Importatorilor din Romania (ANEIR), a declarat la postul de televiziune The Money Channel ca pretul oferit de Ford este dezavantajos. „Diferenta dintre oferta imbunatatita fata de cea initiala probabil ca acopera salariile membrilor comisiei de privatizare, pentru cele doua-trei luni cat au muncit impreuna cu Ford”, acuza el.
Ionescu crede ca aceasta privatizare va fi avantajoasa daca Ford va avea o productie semnificativa la Craiova. „Din punct de vedere al afacerii in sine, nu ar trebui sa fim multumiti. Sa speram insa ca Ford se va tine de cuvant si va avea o productie de 300.000 de automobile pe an, din care o buna parte se vor exporta.”
Americanii din Oltenia
Problemele gigantului care a cumparat uzinele craiovene
> Fondata in anul 1903 de catre legendarul Henry Ford, creatorul productiei in serie de masini, compania americana Ford isi are sediul in Dearborn, Michigan, o suburbie a orasului Detroit, renumit centru al industriei americane de automobile.
> De-a lungul timpului, Ford a preluat marci auto importante, precum Lincoln si Mercury in SUA, Jaguar si Land Rover in Marea Britanie sau Volvo in Suedia. Ford detine si o participatie de 30% la Mazda.
> Ford ocupa locul trei in lume in productia de automobile. In 2006, compania s-a situat pe locul secund in productia de masini din SUA, cu o cota de 17,5%, fiind devansata de gigantul General Motors, cu o cota de 24,6%.
Anul trecut, cei 280.000 de angajati din cele 100 de fabrici si facilitati detinute in intreaga lume de Ford au produs 6,6 milioane de masini. Divizia europeana opereaza pe 47 de piete si are 66.000 de angajati.
> In topul celor mai mari companii americane, Ford Motors a incheiat anul trecut pe locul sapte, cu venituri de aproximativ 160,1 miliarde de dolari.
> In 2006, compania s-a confruntat cu o criza importanta pe piata nord-americana, unde a inregistrat pierderi de peste 12 miliarde de dolari. Pentru a reduce costurile, Ford a anuntat inchiderea a 14 fabrici si disponibilizarea a 14.000 de angajati. Potrivit Reuters, planul de restructurare a companiei necesita costuri totale care depasesc 11 miliarde de dolari.