Ford: angajament pe 4 ani

Ulterior, obiectul de activitate al Automobile Craiova poate fi schimbat.

Contractul de privatizare pentru Automobile Craiova semnat intre statul roman si compania Ford prevede termene ce se limiteaza in cea mai mare parte la patru ani, conform bucatilor din contract date publicitatii ieri.

Dupa 48 de luni de investitii si angajari la Craiova, americanii pot schimba obiectul principal de activitate al companiei si pot modifica numarul de angajati pe care il vor avea la fabrica din Oltenia.

Ford poate hotari chiar lichidarea companiei preluate, in termen de patru ani, cu conditia sa plateasca autoritatilor romane jumatate din suma achitata pentru preluarea pachetului de 72,4% din actiunile Daewoo Craiova.

O penalizare de 28,5 milioane de euro va fi aplicata companiei Ford daca numarul de salariati ai uzinei va ajunge sub 500 de persoane. Daca numarul angajatilor va scadea sub 2.500 de persoane, Ford s-a angajat sa despagubeasca statul roman cu 11,4 milioane de euro si cu 5,7 milioane de euro daca numarul acestora va fi sub 3.000 de salariati. Acum, la Craiova lucreaza 3.900 de angajati.

250.000 de masini pe an Americanii risca sanctiuni si in cazul in care nu isi ating marja de productie stipulata in contract. Aceasta marja nu este insa cea anuntata de oficialii Comisiei de privatizare, adica 300.000 de masini produse anual, ci cu 50.000 mai mica, si aceasta dupa al patrulea an de investitie (din 2011). 

Nivelul de 300.000 de masini este specificat, dar nu ca obligatie. In contract se arata doar ca Ford va incerca sa faca toate eforturile pentru atingerea acestui volum.

Gradul de integrare a productiei Ford, stabilit prin contract, este de 60%, adica 60% din piesele folosite de producator pentru o masina ar trebui sa provina de la firme romanesti. Totusi, in cazul nerespectarii acestui coeficient, intelegerea nu stipuleaza niciun fel de sanctiuni.

Gaj pentru obligatiile de mediu Dupa patru ani, compania din SUA va putea chiar instraina titlurile detinute la Craiova, pana la implinirea acestui termen singura modalitate de cesiune a actiunilor fiind catre o companie detinuta integral de americani.

In privinta companiei nou-create care va detine societatea Mecatim, pana acum in proprietatea Automobile Craiova, si terenurile detinute de societatea scoasa la privatizare, actiunile vor ajunge si la stat, si la Ford.

Investitiile la care s-au angajat reprezentantii producatorului american se ridica la peste 677 milioane euro. AVAS va institui un gaj de 50% din actiunile Automobile Craiova cumparate de Ford Motor Company pentru a se asigura ca investitorul va indeplini obligatiile de mediu si tehnologice.

IN PATRU LUNI

Ford va detine 100% fabrica

SIF Oltenia si ceilalti actionari minoritari vor primi in perioada urmatoare actiuni in compensatie pentru cele detinute la Automobile Craiova, iar pachetele lor vor fi preluate de AVAS.

Aceste actiuni, adica restul de peste 27%, nu vor ramane prea mult in proprietatea statului. AVAS va da la schimb catre Ford acest pachet, in conditiile in care va primi un pachet de peste 72% din societatea creata ce detine terenuri si Mecatim.

Actiunile vor fi vandute companiei Ford la acelasi pret cu cel din contractul de privatizare, respectiv de 4,1556 de euro pe titlu. AVAS va prelua aceste pachete de la actionarii minoritari in termen de trei luni.