Ultima forma a proiectului de lege privind administraţiile portuare, care se află la Comisia de Transport şi Infrastructură a Camerei Deputaţilor, îngrijorează Fondul Proprietatea, în calitate de acţionar minoritar semnificativ.
Fondul Proprietatea arată, într-un comunicat, că, dacă va fi aprobat, proiectul de lege privind administraţiile portuare ar fi un cadou al Parlamentului pentru oligarhii portuari.
Johan Meyer, Co-CEO si Co-Manager de Portofoliu al Fondului Proprietatea, a declarat: „Daca va fi aprobata, legea ar putea fi considerata drept un cadou facut de Parlament oligarhilor portuari, care ar putea pe viitor sa-si impuna propria agenda in fata administratiilor portuare fara oprelisti. Din pacate, proiectul de lege actual limiteaza semnificativ drepturile administratiilor portuare si ale actionarilor de a lua decizii in interesul companiei, permitand totodata o influenta crescuta a operatorilor privati din porturi asupra acestor decizii.”
În primul rând, proiectul de lege este în directă contradicție cu Regulamentul UE nr. 352/2017 privind stabilirea unui cadru pentru furnizarea de servicii portuare și a normelor comune privind transparența financiară a porturilor, care prevede că nu ar trebui să existe limite impuse administratorilor portuari în stabilirea tarifelor proprii și chiriilor.
În al doilea rând, proiectul de lege stabilește înființarea unui Consiliul de Supraveghere, organism extern sub autoritatea Consiliului Concurenței, care ar urma sa aibă, în opinia Fondului, competențe extinse și excesive atât privind aprobarea tarifelor portuare, cât și rezolvarea conflictelor între administrațiile portuare și operatorii portuari. Fiind practic "atât jucător, cat și arbitru", noul organism ar ajunge să se bucure, de fapt, de puteri discreționare, aflându-se într-o poziție din care ar putea să ocolească sistemul de justiție existent.
În plus, criteriile de numire ale membrilor Consiliului de Supraveghere sunt insuficiente pentru a garanta independența și imparțialitatea față de toți actorii implicați.
În al treilea rând, proiectul de lege marginalizează managementul și acționarii administrațiilor portuare în privința luării unor decizii operaționale și financiare esențiale. În general, modificările preconizate generează riscuri care ar putea întârzia sau chiar bloca serios adoptarea deciziilor de afaceri critice, se mai arată în comunicatul dat de Fondul Proprietatea.