Fondatorul celui mai popular site de socializare din lume, Ramu Yalamanchi, a stat de vorbă cu Evenimentul Zilei la How To Web, cel mai amplu eveniment dedicat antreprenoriatului online din România, despre cum să ai o afacere de succes pe Internet.
Evz.ro: De ce crezi că antreprenorii români nu au suficientă încredere în ei înşişi pentru a-şi promova proiectele la nivel internaţional? Ramu Yalamanchi: Deseori mă întreabă lumea de aici cum sunt antreprenorii români faţă de cei din alte ţări. Cred că sunt oameni foarte talentaţi şi deştepţi, dar problema lor este că nu construiesc pentru piaţa globală, ci mai mult pentru cea locală. De ce le lipseşte încrederea în ei? Cred că răspunsul este că habar nu au cine le este concurenţa. Românii pe care i-am cunoscut eu sunt oameni foarte pricepuţi şi cred că foarte mulţi sunt talentaţi, dar nu îşi cunosc bine potenţialul. Care sunt calităţile unui bun antreprenor de online?Sunt mai multe aspecte de abordat aici. Dacă ne gândim la o idee simplă, de la care porneşti şi pe care vrei să o dezvolţi trebuie să te gândeşti cât de fiabilă este şi dacă o poţi construi singur sau ai nevoie de un partener.
Spre exemplu, dacă este un proiect de consum, trebuie să îţi dai seama cu adevărat care sunt nevoile pieţii. Pentru asta ai nevoie atât de calităţi care ţin de aptitudinile tehnice, cât şi de marketing. Adică să prevezi dacă oamenii vor folosi sau nu produsul tău, să îl construieşti accesibil şi apoi să poţi măsura efectul asupra consumatorilor. Aşa începi un proiect. Dar ca să îl duci mai departe, ai nevoie de o altă calitate: să ştii cum să te comporţi cu oamenii. La început ai o idee, o dezvolţi, o testezi, vezi că merge, dar mai departe ai nevoie atât de oameni care să consume produsul tău, cât şi de oameni care să te susţină. De aceea, felul în care te porţi cu oamenii este crucial.
Sfatul meu pentru tinerii antreprenori este să îşi găsească un co-fondator pentru orice afacere. În doi e mai uşor să mergi mai departe, chiar şi când te loveşti de insucces. Fundamental este să nu renunţi Ai dezvoltat cea mai de succes reţea de socializare - Hi5. Ce te-a făcut să mergi mai departe când te-ai lovit de insucces?Ideile nu cresc întotdeauna în direcţia planificată. Uneori te axezi prea mult pe a face bani şi îi faci, alteori poţi pierde un om important din companie. Dar fundamental este, cred eu, să nu renunţi. Azi aud de oameni care şi-au cunoscut partenerii pe Hi5 şi care sunt împreună de atunci. Când aflu astfel de poveşti, am satisfacţia că am făcut o treabă bună şi că am dezvoltat ideea în direcţia potrivită.
Chiar dacă afacerile nu merg mereu în direcţia dorită, ştii că cineva beneficiază de serviciile tale şi are parte de lucruri frumoase în viaţă datorită ţie. Asta m-a motivat şi continuă să mă motiveze pe mine. Te-ai aşteptat ca Hi5 să aibă succesul pe care îl are?Nu chiar. Ştiam că va fi un proiect mare, dar nu mi-am imaginat atunci că reţelele sociale sunt o piaţă care se va dezvolta. Apoi deodată a crescut puternic şi asta a fost uimitor. La început, însă, n-a fost deloc uşor. Pentru mulţi tineri care se pricep la online, Internetul pare un fel de Eldorado în care, dacă ai o idee bună, poţi face uşor bani. Unii dintrei ei au idei foarte bune, dar se aşteaptă să facă bani prea repede. Ce sfat le dai acestora?Cred că poţi face bani repede, dar pe o scară prea redusă. Când am venit prima dată în România am văzut că sunt multiple oportunităţi prin care poţi face uşor bani din afaceri online, dar în proporţie mică, de genul câteva mii de dolari, ceea ce reprezintă un câştig într-o ţară unde costurile vieţii sunt încă reduse. Dar mi se pare că riscul, atunci când te axezi prea mult pe făcut bani, este să nu mai poţi extinde afacerea dincolo de scala mică la care ai adus-o. Dacă oamenii de aici sunt la fel de talentaţi ca cei din alte ţări, nu văd niciun motiv pentru care să limitezi o idee la nivel local. Cred că tocmai din acest motiv sunt bune astfel de evenimente, unde oamenii pot vedea exemple de antreprenori care au reuşit. Totuşi, e un drum lung de la a vrea să ai succes şi până la a pune în practică o idee. Facebook nu este concurentul Hi5 "Cred că românii sunt oameni excepţionali, deştepţi, talentaţi", a spus acesta în cadrul prezentării susţinute în această dimineaţă la How To Web. Ramu a crescut cu cultura antreprenoriatului în casă. "Tatăl meu era imigrant în SUA, unde a venit cu câţiva dolari în buzunar şi cu idei". Chiar dacă multe dintre ideile lui nu au avut succes, Ramu a învăţat de la tatăl său să nu renunţe niciodată. Educaţia antreprenorială primită acasă i-a dat încrederea de a construi cea mai puternică reţea de socializare din lume - Hi5, care astăzi este în topul primelor 20 de site-uri la nivel global, având succes mai ales în rândul tinerilor, odată cu dezvoltarea spectaculoasă a reţelelor de socializare. Deşi în ultimii ani Facebook a devenit din ce în ce mai popular, Ramu Yalamanachi este convins că reţeaua nu este concurenţa Hi5. "Hi5 a devenit o platformă de jocuri, iar Facebook nu este concurentul nostru. Ne concentrăm pe partea de jocuri, prin intermediul cărora încercăm să aducem cât mai mulţi utilizatori în reţea", a declarat Ramu Yalamanchi.
- Hi5 are lunar peste 60 de milioane de utilizatori unici. Doar anul trecut, în Europa, reţeaua avea 11 milioane de utilizatori, dintre care aproape 3 mi lioane erau gameri pasionaţi.
- În România, Hi5 are o cotă de piaţă de 40%, potrivit unor estimări din 2009.
Care este abordarea corectă a antreprenoriatului? Aceasta este o întrebare care i se pune des lui Ramu, iar răspunsul lui este că dacă ai o idee pe care vrei să o dezvolţi, dar nu eşti sigur că o să meargă, angajează-te o vreme într-o companie mică, unde vei avea parte de toate experienţele necesare pentru a te pregăti ca viitor antreprenor. CURRICULUM VITAE
Cine este Ramu Yalamanchi
- În vârstă de 36 de ani, americanul de origine indiană Ramu Yalamanchi a studiat informatica la Universitatea din Illinois (Statele Unite ale Americii), unde a şi lucrat la primul său proiect de antreprenoriat.
- A pornit reţeaua de socializare Hi5 cu 250.000 de dolari, bani pe care i-a împrumutat de la rude şi prieteni. Tatăl său, de la care a moştenit răbdarea de a persevera, i-a dat 10.000 de dolari.
- Filosofia de afaceri a lui Yalamanchi se bazează pe ideea că, pentru a fi de succes, o reţea de socializare trebuie să se adapteze specificului local. Aşa a ajuns Hi5 cea mai folosită reţea din America Latină.