Finanţatorii internaţionali fac presiuni asupra Guvernului României să restructureze societăţile publice din cauza subvenţiilor ridicate pe care le primesc şi a datoriilor de circa 4% din PIB.
Nivelul ridicat al subvenţiilor pe care le primesc de la bugetul de stat, dar şi datoriile numeroase pe care le-au acumulat fac din companiile de stat cap de listă în programul de restructurare asumat de guvernanţi în noul acord cu Fondul Monetar Internaţional (FMI).
Practic, arată FMI, companiile de stat primesc anual subvenţii care echivalează cu circa 0,5% din PIB, în timp ce arieratele acumulate către firme private şi entităţi de stat se ridică la aproximativ 4% din PIB.
Lista companiilor de vânzare
Procesul de privatizare a încetinit în ultimii ani, lăsând companii de stat ineficiente să domine sectoare economicecheie, precum cel energetic sau al transporturilor, spune Fondul.
Astfel, în domeniul energetic, de pildă, FMI critică planul guvernului de a înfiinţa cei doi "campioni naţionali", care va compromite viabilitatea activelor valoroase. În locul acestui proiect, guvernul ar trebui să atragă investitori minoritari sau strategici în companiile ce ar fi trebuit incluse în cei doi "giganţi".
De altfel, guvernul a anunţat, în cea mai recentă scrisoare de intenţie către FMI, că dacă strategia de formare a giganţilor nu dă roade în 2011, ar putea vinde participaţii minoritare sau majoritare la unele din aceste companii. Deja s-a vehiculat că "bune de privatizat" ar fi complexurile energetice din Oltenia, unele dintre cele mai importante centrale din sistemul energetic românesc.
De asemenea, guvernul s-a angajat ca, până la finele anului, să vândă pe Bursă pachete minoritare de acţiuni ale unor companii strategice, precum Petrom, Transelectrica, Transgaz, iar până în primăvara lui 2012, la Romgaz, cel mai mare producător local de gaze naturale.
În sectorul transporturilor, statul va oferi un pachet minoritar de acţiuni din CFR Marfă pentru a atrage un investitor strategic până la finalul lui 2011, existând intenţia unei privatizări totale a companiei, atunci când condiţiile de piaţă o vor permite. Totodată, autorităţile vor elabora o analiză completă a companiei Tarom, până la finele lui aprilie 2011 şi vor căuta un investitor strategic pentru companie.
Totodată, CFR Călători ar trebui să îşi reducă pierderile cu 15%, iar CFR Infrastructură, cu 25%, în 2011. În acelaşi timp, 1.000 de kilometri de linii de cale ferată necirculate vor fi închise până la finele lunii august. În plus, o nouă autoritate va supraveghea Metrorex şi RATB.
Contractele cu "băieţii deştepţi" vor fi renegociate
Până în septembrie 2011, guvernul se angajează să elaboreze un calendar de eliminare totală a preţurilor reglementate la energie până în 2015. În plus, la finele anului vor fi definiţi consumatorii vulnerabili şi mecanismele de protejare a acestora.
Noile contracte semnate de producătorii de stat de energie şi gaz vor fi transparente şi nediscriminatorii, se menţionează în scrisoarea de intenţie. În plus, preţurile din contractele existente vor fi ajustate la nivelul pieţei cât de repede se va putea din punct de vedere legal.
28.000 de angajaţi din cele 154 de companii de stat au fost disponibilizaţi de la finele lui 2008 încoace, adică aproximativ 10% din total