O firmă poloneză vinde apă de colonie cu mirosuri asemănătoare parfumurilor originale, ca un fel de "alternativă" şi nu ca un fals.
Parfumurile FM sunt o găselniţă de ultimă oră în materie de comerţ "din uşă-n uşă". Schema e ingenioasă: vânzătorii te întreabă ce parfum celebru îţi doreşti. Răspunzi: "Gucci". Comerciantul se uită într-o listă şi scoate un parfum: "Uitaţi, acesta este alternativa la Gucci". Explicaţia? Firma poloneză FM produce surogate la parfumuri originale, dar îşi previne clienţii ce anume cumpără.
Nu vrei să urci în trenul succesului? La una dintre gurile de metrou din Piaţa Unirii, o doamnă zâmbitoare împarte cu spor flayere în stânga şi-n dreapta. "Cunoşti pe cineva care are nevoie de bani? Felicitări - tocmai ai intrat în posesia biletului către independenţa financiară. Noi am urcat în tren. Tu ce mai aştepţi?", te întreabă biletul care te invită să suni la două numere de telefon. În rest nici măcar o informaţie despre felul în care poţi avea "timp liber, program flexibil, excursii şi premii". La telefon a răspuns aceeaşi doamnă care împărţea fluturaşii la metrou. "Nu prea pot să vă explic prin telefon, e mai bine să vedeţi despre ce e vorba. Eu sunt din Piteşti, dar vin în Bucureşti şi ne vedem", îmi spune doamna şi stabilim o întâlnire miercuri seara, la Casa Universitarilor din Capitală.
"Aţi auzit de FM?"
"La FM?", mă ia scurt de la poartă paznicul. Între timp iese pe uşă doamna şi fără să dau alte explicaţii mă conduce în grabă spre o sală. "Aţi auzit de FM?", mă întreabă, vede că-s nedumerit, mă bagă într-o sală în care vreo 30 de persoane asistau la o prezentare. Oameni de toate categoriile, tineri de până în 30 de ani, bărbaţi mai în vârstă, pensionare , aşezaţi pe rânduri ca într-o clasă, se uitau ţintă spre o masă pe care erau mai multe produse cosmetice. Aflu imediat că prezentarea o face doamna Doina, o femeie blondă care vorbeşte repede. "Noi nu vă spunem că vă vindem nici Armani, nici Lacoste, nici Gucci, noi vă spunem că vă vindem parfum original cu brandul Federico Mahora, FM, iar brandul meu e alternativa la acel parfum", sunt pus repede în temă odată cu ceilalţi privitori care asistă la prezentare.
Codurile care înlocuiesc brandul
Doamna Doina continuă prezentarea. "Avem şi cu feromoni, care au o substanţă afrodiziacă în compoziţie, se numesc parfumurile succesului. Când vreţi să cuceriţi un bărbat sau o fată, vă daţi cu ăsta", spune Doina, zâmbind ghiduş în colţul gurii.
Primesc şi o listă de parfumuri de firmă în dreptul cărora sunt nişte coduri. "Când mergeţi la client, îl întrebaţi cu ce parfum se dă şi căutaţi codul în listuţă. Dacă pe unul original dai 100 de euro, la FM dai 51 de lei", încearcă să ne convingă Doina. Urmează la prezentare doamna Luminiţa, un fel de Magda Catone, specialistă pe partea de menaj. Ne prezintă repede detergenţii şi o introduce pe Corina, nepoata ei, expertă în cosmetice. Revine doamna Doina: "OK, bune parfumurile, dar hai să vă arăt ce afacere puteţi face!". Dacă te înscrii primeşti un mostrar. Sistemul, unul de vânzare piramidală, presupune să încerci să atragi cât mai mulţi vânzători de parfumuri, iar cu timpul, din vânzările acestora, un procent îţi va reveni ţie. "Am vândut un parfum şi mi-am cumpărat un pui la rotisor", face calculul repede doamna Doina. În sală se găseşte repede şi exemplul de succes, o doamnă care a câştigat, în decembrie, 2.000 de lei din parfumuri.
"Poate că o avea o petală în plus sau în minus decât cel original, însă nota de bază este aceeaşi. FM e o alternativă, nu e acelaşi, dar mirosul este foarte apropiat de cel de firmă.", DOINA, promoter produse FM
POZIŢIE
Cine e original
Contactaţi de EVZ, reprezentanţii FM Group au spus că produsele lor sunt originale, comercializate sub marcă proprie. "Prin calităţile şi preţul cu care sunt vândute pot constitui o alternativă faţă de parfumurile oricărui competitor. Similitudinile legate de pretinse asemănări conceptuale nu se susţin faptic", ne-a declarat Rafal Kopcinski, administratorul FM Group Cosmetics.
Specialiştii spun că imitaţia unui parfum se face în laborator. "Se analizează ce conţine şi se pun aceleaşi ingrediente. Dacă parfumul respectiv conţine extract de trandafiri din sudul Franţei, unde producţia este mult mai mică, înlocuiesc cu cei din curtea proprie. Diferenţele sunt foarte mari, nu are fineţe", a explicat Ionel Grigoriu, proprietarul unei parfumerii din Capitală.