Florin Dobre, cel care îi învaţă pe bărbaţi să fie "puţin incredibili"

Designerul a explicat pentru EVZ povestea traseului său în lumea modei, de la prima pereche de pantaloni, “opera” sa, şi până la ultima sa colecţie bourgeois-bohème, „We Should All Be a Little Incredible…”

Când se vorbeşte despre moda românească, majoritatea discuţiilor se învârt în jurul creaţiei vestimentare pentru femei,  zonă mai permisivă mai ales comercial şi exploatată adesea neinspirat. Dacă în prezentările de modă din ultimii ani – indiferent că se desfăşoară în locuri cu încărcătură culturală sau în cluburi, printre mese de cheflii – moda feminină este puternic reprezentată, bărbaţii mai au încă de aşteptat. În ceea ce-i priveşte, puţini sunt designerii care să se încumete să creeze pentru ei. Alexandru Ciucu, furnizorul oficial al Casei Regale a României, nu se erijează în postura de „designer” şi preferă să îşi spună „croitor”. Cătălin Botezatu înclină mai mult către creaţiile vestimentare adresate doamnelor, în timp ce pe domni îi are în vedere la capitolul lenjerie de corp, iar Adina Buzatu, un alt nume puternic legat de moda masculină şi responsabilă pentru apariţiile publice ale multor vedete, de la politicieni la artişti, este stilist. De puţin timp, am sesizat, în cadrul unor evenimente de modă, prezenţa unor colecţii destinate bărbaţilor semnate de Radu Viţălaru şi Florin Dobre.

Despre acesta din urmă se poate spune că are deja vechime în designul vestimentar masculin, putând fi cu uşurinţă încadrat în categoria „consacraţi”. Poate de aceea, dar şi datorită prezentărilor sale vestite ca spectaculoase, Florin Dobre este singurul designer consacrat invitat la această ediţie a Festivalului de Modă „Pasarela”, organizat în Capitală, ieri şi azi de Ambasada Franței în România și Institutul Francez din București.

Ce legătură există între sport şi designul vestimentar? Aparent nici una. Însă pe tânărul designer Academia de Educaţie Fizică pe care a absolvit-o la Constanţa, oraşul său natal, l-a învăţat că odată ce ai pornit în cursă, indiferent care este premiul la final, trebuie să o duci la bun sfârşit. Aşa se face că o pasiune descoperită pe la 12 ani s-a materializat mai târziu în colecţii, la început croite şi cusute de mâna lui, apoi într-un brand care îi poartă numele şi care se anunţă de succes. Florin Dobre ne-a împărtăşit povestea traseului său în lumea modei, de la prima pereche de pantaloni, “opera” sa, şi până la ultima sa colecţie, bourgeois-bohème, „We Should All Be a Little Incredible…”, pe care a prezentat-o aseară, în cadrul „Pasarela”.

Ai  părăsit terenul de sport pentru podiumurile de modă. Când ţi-ai dat seama că drumul tău este către designul vestimentar? Sportul a făcut şi face parte din viaţa mea. Nu pot trăi fără să fac sport, dar pasiunea pentru haine a apărut când eram destul de mic, la doar 11, 12 ani, prin '88. Atunci mi-am făcut prima pereche de pantaloni la comandă, însă dorinţa de a începe să fac haine a apărut în '94, când într-o lume ruptă de realitate am reuşit să cumpăr două reviste „Harper's Bazaar”, care au costat în jur a 80 de dolari, echivalentul a două salarii la vremea aceea. Acestea mi-au schimbat viaţa; normal că le păstrez în continuare.

Povesteşte despre prima colecţie şi despre prima prezentare de modă. S-a întâmplat foarte demult, pe 9 decembrie 2009, chiar de ziua mea. Locuiam într-un demisol unde aveam şi atelierul, aveam aproape zece ani de când lucram singur haine şi m-am hotărât să încerc să fac o prezentare. După o muncă de patru luni şi cu ajutorul unor prieteni am reuşit să dau startul unei poveşti extraordinare...

Cât de importantă este o mână întinsă pentru un designer aflat la început de drum? Esenţial este să ai încredere în tine, să ştii care este drumul tău şi să-l urmezi. Eu am avut forţa să trec peste toate greutăţile şi  norocul să întâlnesc oameni extraordinari, de bună calitate şi mult peste nivelul cu care suntem noi obişnuiţi.

Prezentările tale de modă sunt mai mult decât simple defilări. Este important elementul-spectacol pentru reuşita unei colecţii? Într-un show îţi poţi exprima o viziune şi poţi spune o poveste, pe care o vitrina cu haine nu ţi-o oferă, şi poti arăta oamenilor că din lucruri simple pot ieşi poveşti minunate.

Cum ai putea caracteriza moda masculină din România? De ce avem aşa de puţini designeri pentru bărbaţi? Este mai greu să creezi în această direcţie? Din punctul meu de vedere, moda masculină este inexistentă în România. De altfel, este şi puţin mai complicat să lucrezi pentru bărbaţi. Cred că în general moda în România este la un nivel minimal - nu există competiţie, festivaluri reale, revistele de modă se subţiază de la un număr la altul, se răresc ca apariţie şi nu par interesate de ce este la noi. De exemplu, în aceşti doi ani de când sunt pe piaţă, nu a venit la mine nici o revistă de modă să mă întrebe ceva sau să îmi ceară haine... Lipsă de interes sau rea voinţă?

În ultima perioadă, tot felul de personaje mondene îşi atribuie titlul de designer. De fapt, ce înseamnă să fii designer? Observ că este la modă să cumperi haine din străinătate şi să le pui să defileze la anumite ,,festivaluri de modă''.  Din păcate ei mimează,  iar  unii chiar reuşesc să ia faţa adevăraţilor oameni de modă dintre care cei mai mulţi au studiat, creează şi stau în ateliere până la epuizare, evitând să apară în fel si fel de ziare colorate.

Cât de greu se face modă în România? Cum se organizează o prezentare dată fiind aparenta ignoranţă care planează asupra modei veritabile? Este destul de greu, plecând de la idee, concept, materiale, tipare, croit, bani investiţi, luni de zile de muncă, oboseală, dar trebuie continuat. Nu trebuie să cedăm, trebuie să fim constanţi în ceea ce facem, pentru ca românii să poată avea alternative. Şi credeți-mă că ceea ce am făcut a luat amploare foarte mare şi, cu toate că nu apar în presă, primesc comenzi din toată ţara. Deci efortul pe care îl facem nu este în zadar iar oamenii observă şi apreciază.

Ai prezenta într-un club de fiţe într-o seară de weekend având ca public clienţii obişnuiţi ai localului? Am avut fel şi fel de propuneri, dar nu aş prezenta nicioadată. Îmi place ca prezentările mele să fie speciale şi oamenii să aprecieze şi să simtă toată energia depusă. Cred că toţi care au văzut o prezentare de-a mea nu o vor uita foarte uşor.

Esti singurul designer deja consacrat care a fost invitat să-şi prezinte colecţia în cadrul ultimei ediţii a Festivalului de modă „Pasarela”, organizat de Ambasada Franței în România și Institutul Francez din București în acest weekend. Ce reprezintă pentru tine această invitaţie? Este o confirmare a mea ca designer, înseamnă că nu am muncit degaba şi că oameni care au lucrat şi lucrează la cel mai înalt nivel în modă mă apreciază. De fapt ei sunt feed-back-ul meu. Rezultă că ceea ce fac este de calitate şi de necontestat şi pentru asta le mulţumesc.

Prin ce se caracterizează ultima ta colecţie, ”We Should All Be a Little Incredible…”? Prin libertate de exprimare - bărbatul modern trebuie să fie liber şi curajos, să fie chic şi elegant, politicos şi frumos, să încercam fiecare să fim măcar puţin putin spectaculoşi. Colecţia porneşte de la termenul ”Bobo”, prescurtare de la sintagma bourgeois-bohème, termen ce definea, la începutul anilor 2000, o nouă categorie socială, un mix între burghezi şi boemi, două caste sociale ce nu păreau a se întâlni vreodată. Şi, pentru că cei ce au tot pot alege orice, alegerile lor sunt aproate tot timpul paradoxale, îmbinând luxul cu obişnuitul, mixând stiluri.

Cine te inspiră şi cum? Îmi plac personajele diferite.  Mă pot inspira din orice obiect care este altfel, din natură şi din stradă...

Care sunt tendinţele în moda masculină din această vară? Vara aceasta se poartă materiale vaporoase, foarte multă culoare....şi libertate de exprimare.