Operatorii economici ce livrează bunuri sau prestează servicii către persoane fizice pot încasa cu numerar de la beneficiari sume de până la 10.000 lei pentru aceste livrări de bunuri și prestări de servicii, conform Legii nr. 70/2015 privind disciplina financiară. În plus, nu este permisă fracționarea tranzacțiilor pentru a respecta plafonul, scriu consultanții de la Bența Consult.
Prevederile apar în Monitorul Oficial nr. 0603 din 08 august 2016 a fost publicat Ordinul Finanțelor nr. 1265 din 02 August 2016 Ordin privind aprobarea Procedurii de aplicare a prevederilor art. 4^1 din Legea nr. 70/2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operaţiunile de încasări şi plăţi în numerar şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată.
Pentru organizatorii de nunți și botezuri - restaurantele, locațiile și alte unități similare – se poate aproba de către autoritatea fiscală, începând cu 1 august 2016, un alt plafon al încasărilor cu numerar mai mare de 10.000 lei. Desigur, operatorul economic interesat va adresa o cerere justificată și documentată către autoritatea fiscală. OMFP nr. 1265/2016 aprobă procedura efectivă de obținere a majorării plafonului de încasări cu numerar, adoptă formatul cererii adresate autorității fiscale și enumeră documentele minime justificative.
Ce documente se anexează cererii? - La cererea depusă, se anexează următoarele documente: - Documentul de proprietate sau folosinţă a spaţiului folosit pentru nuntă sau botez; - Declaraţia pe propria răspundere cu privire la suprafaţa şi capacitatea locației (numărul maxim de mese/scaune), însoţită de autorizaţia de funcţionare pentru spaţiile respective; - Situaţia încasărilor pentru fiecare eveniment pe ultimele 12 luni. În cazul organizatorilor de evenimente care nu au încasări pentru o perioadă anterioară de 12 luni, depun situaţia încasărilor pentru perioadele pentru care au avut asemenea evenimente, dar nu mai puţin de 2 evenimente; - Copii ale facturilor emise în baza contractelor de furnizare a serviciilor, pentru perioada analizată.
Notă: formatul situației de încasări se regăsește adoptat prin ordinul analizat astăzi, în Anexa nr. 2. Foarte important: operatorul economic poate să anexeze și alte documente pe care le consideră utile cererii sale.
Cererea se poate transmite către organul fiscal însoțită de documentele anexă fie prin poștă, fie prin depunere la registratură. Organul fiscal poate să aprobe sau să respingă cererea, în funcție de documentele justificative.
În cazul în care se aprobă cererea, aceasta este valabilă un an, cu posibilitatea prelungirii. Solicitarea prelungirii trebuie transmisă organului fiscal cu minim 30 zile înainte de sfârșitul perioadei aprobate. Dacă se impune, se poate solicita o majorare a plafonului pentru evenimentele apărute după aprobarea cererii.