Obligaţia depunerii declaraţiilor on-line, amânată cu o lună. Vezi de ce a luat Fiscul această decizie

Guvernul a amânat cu o lună termenul de la care toate firmele mari şi mijlocii din România sunt obligate să-şi depună declaraţiile on-line. Motivul pentru care Fiscul a luat această decizie este ca toate firmele să aibă suficient timp pentru a-şi procura certificatele digitale necesare depunerii declaraţiilor prin mijloace electronice.

"Am dorit să nu existe o presiune prea mare asupra contribuabililor şi de aceea am decis amânarea termenului cu o lună", au declarat, pentru EVZ, reprezentanţii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) Iniţial, proiectul de ordin al preşedintelui ANAF publicat pe site-ul Fiscului, prevedea ca aceste companii să-şi depună obligatoriu declaraţiile on-line începând cu luna octombrie. Însă în Monitorul Oficial de vineri, 1 octombrie, când a fost publicat ordinul şefului ANAF, este prevazut ca termen luna noiembrie. "Prevederile prezentului ordin se aplică începând cu obligaţiile cu termen de declarare 25 noiembrie 2010", se arată în documentul oficial.

Ce declaraţii trebuie depuse on-line Conform ordinului preşedintelui ANAF, contribuabilii mari şi mijlocii, precum şi sediile secundare ale acestora, sunt obligate să-şi depună declaraţiile prin mijloace electronice de depunere la distanţă, prin intermediului Sistemului Electronic Naţional. Contribuabilii mijlocii sunt acele companii care au realizat în anul precedent o cifră de afaceri cuprinsă între 6,7 milioane lei si 70 milioane lei. Contribuabilii mari sunt societăţile cu afaceri ce au depăşit 70 milioane lei în anul anterior. Potrivit preverilor Ordinului ANAF, trebuie depuse on-line următoarele documente: Declaraţia 100 privind obligaţiile de plată la bugetul de stat, Declaraţia 102 privind obligaţiile de plată la bugetele asigurărilor sociale şi fondurilor speciale, Declaraţia rectificativă 710, Declaraţia 101 privind impozitul pe profit, Declaraţia 300 decont de taxă pe valoarea adăugată, Declaraţia 301 decont special de taxă pe valoarea adăugată, Declaraţia 120 decont privind accizele, Declaraţia 130 decont privind impozitul la ţiţeiul din producţia internă, precum şi Declaraţia recapitulativă 390 VIES privind livrările/achiziţiile/prestările intracomunitare.

Cât costă un certificat digital Ca să depună aceste declaraţii, reprezentanţii companiilor trebuie să acceseze site-ul www.e-guvernare.ro. "Semnarea declaraţiilor fiscale se realizează prin utilizarea certificatului calificat emis de un furnizor de servicii de certificare, acreditat în condiţiile legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică", se arată în actul normativ. Firmele din România pot depune declaraţiile la Fisc prin portalul e-guvernare din aprilie 2007. Până la 1 mai 2008, certificatul digital era emis gratuit de către autorităţile fiscale. Ulterior, ANAF a externalizat acest serviciu. În prezent, există trei companii acreditate care pot elibera certificate digitale companiilor şi persoanelor fizice. Emiterea unui asemenea dispozitiv, asemănător unui stick USB, costă în jur de 60 de euro, iar reînnoirea anuală a acestuia necesită încă 30 euro.