Filmul „Osânda”: cum apar Crucea și Biserica în plin comunism?

Filmul „Osânda”:  cum apar Crucea și Biserica în plin comunism? Sergiu Nicolaescu a acceptat să facă un film politic în schimbul „OK”-ului de la „Partid”.

Filmul are scene pe care puțini le-ar fi pus într-un film realizat înainte de 1989

Filmul „Osânda” a fost lansat în 20 iulie 1976. A avut o distribuție de zile mari: Amza Pellea, Alexandru Dobrescu, Ernest Maftei,  Emmerich Schaeffer, Aimee Iacobescu, Ioana Pavelescu, Gheorghe Dinică, Mihai Mereuță, Vasile Nițulescu.  Scenariul, pregătit de Sergiu Nicolaescu și Anușavan Salamanian avea la bază romanul lui Victor Ion Popa, „Velerim și Veler Doamne”.

În 1977, la Festivalul Internațional de la Moscova, Amza Pellea, titularul rolului principal a luat premiul I pentrru interpretare masculină. Filmul a ajuns și ca propunerea României pentru Gala Oscar dar nu a fost admis în competiție. În film, apar referiri și imagini cu biserica, icoanele, lumânări aprinse. Amza Pellea moare în timp ce urca o cruce cioplită pentru iubita și fiul său morți, pe o colină, în timp ce jandarmul îl împușcă fără milă pentru că el i-o suflase pe Ruxandra, la care râvnea.

Sergiu Nicolaescu a spus că el avea în filmele lui portretele regilor, ale lui Ion Antonescu, ale lui Corneliu Zelea Codreanu. A reușit să impună „Osânda” în schimbul unui „troc”. A acceptat să facă un film politic, de imagine pentru comuniști.

Filmul făcut anterior în timp record care i-a asigurat „verdele” pentru „Osânda”

Filmul „Zile fierbinți” era unul despre construirea unui mineralier românesc dotat cu prima elice românească la Șantierele Navale Constanța. Sergiu Nicolaescu, Colea Răutu. Cornel Gârbea, Vladimir Găitan, Ileana Popovici, Marga Barbu, Mircea Albulescu, Constantin Diplan, Ernest Maftei, Draga Olteanu Matei sunt pe generic.

Inginerul Coman, jucat de Sergiu Nicolaescu, director al Șantierului luptă pentru performanță, individual, ca gândire, dar în sprijinul „nobilelor idei socialiste”. În film, apar trimiteri critice la obtuzitatea secretarului de partid din șantier. Acesta, deși aproape de pensie,  era student la Drept în anul I. De asemenea, e savurasă replica dată lui Jean Constantin . Coman spune: „economiile se fac pentru oameni nu împotriva lor”. Asta ataca frontal  sistemul obtuz al „economiei dictate de la Centru”. Mai apar și critici la adresa aragazelor vândute „pe relații” și nu pe merit și mitul „tătucului”, directorul care cu un telefon le rezolvă pe toate.

Mai apar și fotbaliștii puși formal pe ștatul de plată al combinatelor, șantierelor care nu mergeau nici la muncă nici la antrenament.

Totuși, ambalarea criticilor sub o formă artistică a făcut ca filmul să aibă premiera pe 22 decembrie 1975.

Replica memorabilă a lui Amza Pellea din „Osânda”

În film, personajul jucat de Amza Pellea, moare pe cruce, se prăbușește cu ea. Va spune: „Grijania ei de lume”. Simbolul crucii prăbușite cu omul care o purta era ca un semnal de alarmă. Hristos murise pe Cruce, iar ea rămăsese dreaptă. Prăbușindu-se cu Crucea, Amza Pellea a dat impresia că regimul distrusese lumea credinței. uneori prim moartea unor nevinovați.

A fost un „a propos” subtil care a scăpat cenzurii comuniste. Evident, Sergiu Nicolaescu își făcuse partea lui de înțelegere.

Sursa foto: Arhivă