Obiceiul umblatului cu icoana la casele enoria?ilor, înainte de Cr?ciun sau de Boboteaz?, se dovede?te a fi o afacere care aduce bani frumo?i în conturile bisericilor. De?i la nivel oficial preo?ii sus?in c? nu cer tax? pentru a intra în casele oamenilor, credincio?ii spun c? se simt constrân?i s? cotizeze.
?tefan, 50 de ani, din Bucure?ti, n-a ezitat s? deschid? u?a preotului în Ajunul Cr?ciunului ?i, dup? ce toat? familia a s?rutat icoana, a vrut s?-l cinsteasc? pe p?rinte. ?i, fiindc? nu avea „schimbat”, preotul s-a oferit s?-i dea rest. „I-am întins bancnota de 50 de lei ?i i-am zis s? opreasc? el de acolo cam cât se d? de obicei. P?rintele mi-a dat rest 30 de lei. De Boboteaz? ?tim deja cât trebuie s? d?m”, spune b?rbatul. Tradi?ia ortodox? spune c?, în preajma S?rb?torilor de iarn?, preotul merge din u?? în u?? întâi ca s? vesteasc? Na?terea Domnului, apoi dup? Revelion, de Boboteaz?, când se sfin?e?te ?i casa. Mersul cu Cr?ciunul este unul dintre cele mai vechi obiceiuri biserice?ti, carea dateaz? din secolul al IV-lea d.Hr. Preotul, înso?it de ?ârcovnic, viziteaz? fiecare gospod?rie din parohie cu icoana Na?terii Domnului în mân?. Credincio?ii obi?nuiesc s? bage câte un ban în buzunarul preotului, fiecare dup? puteri. P?rintele Constantin Stoica, purt?torul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române, spune c? banii sunt folosi?i doar în interesul bisericii. Preotul nu îi poate folosi în interes personal, pentru c? are facturi de pl?tit. „To?i banii sunt contabiliza?i prin proces-verbal ?i sunt folosi?i pentru plata utilit??ilor ?i a salariilor, contribu?ii la pensii, s?n?tate etc. Contribu?ia de la stat pentru salariul preotului este mic? ?i trebuie completat? din fonduri proprii. 90% din fonduri sunt din dona?iile credincio?ilor ?i din serviciile religioase”, este pozi?ia reprezentantului BOR. Sunte?i de acord cu taxele pentru diferite servicii religioase? Considera?i c? aceste lucruri ?in mai mult de voca?ie ?i mai pu?in de latura material??