Actriţa franceză Jeanne Moreau îşi păstrează încă dinamismul.
Una dintre cele mai talentate actriţe ale Franţei, o figură legendară a noului val din cinematografia franceză a anilor ’50-’60, Jeanne Moreau, împlineş te mâine 80 de ani. Descrisă de Orson Welles drept „cea mai mare actriţă a lumii“, Jeanne Moreau a fost întotdeauna, spun atât apropiaţii ei, cât şi criticii de film, o femeie independentă şi un spirit liber.
Celebră pentru frumuseţea ei ieşită din comun (în 1995, la vârsta de 67 de ani, a intrat în topul celor mai sexy 100 de femei din istoria cinematografiei, realizat de revista „Empire“), deşi se spune că nu i-a plăcut niciodată să se machieze, Jeanne Moreau a fost întotdeauna conştientă de puterea şi talentul ei: „Câteodată, regizorii se speriau de ceea ce reuşeau să scoată din mine“, a declarat actriţa, care a lucrat, de-a lungul carierei sale, cu cei mai buni regizori, de la Louis Malle, François Truffaut, până la Jean-Luc Godard, Elia Kazan sau Orson Welles. Proiecte noi în televiziune
La aniversarea celor 80 de ani de viaţă, pe care-i împlineşte mâine, Moreau se poate mândri cu o carieră de excepţie, cu mai bine de 100 de filme în palmares, unele dintre acestea regizate de ea şi altele cărora le-a scris şi scenariul, nenumărate apariţii pe scenă, încheiate cu ovaţii şi aplauze, şi, nu în ultimul rând, un notabil succes în încercă rile sale în muzică. Activă chiar şi la venerabila vârstă de 80 de ani - actriţa lucrează în prezent pentru un serial francez de televiziune - Jeanne Moreau s-a aflat în România în 2005, când a filmat „Regii Blestemaţi“, o miniserie TV în care a jucat alături de Gerard Depardieu.
Până acum a făcut puţine compromisuri. În plus, a avut ocazia să se remarce în cursul unor procese tensionate, cum ar fi momentul în care Franţa s-a lăsat „sedusă“ de curentul feminist sau cel în care cinematografia experimenta roluri noi şi neconvenţionale pentru femei. În probabil cel mai cunoscut dintre filmele sale, „Jules et Jim“, al regizorului François Truffaut (1962), Jeanne Moreau a jucat rolul unei femei îndrăgostite de doi bărbaţi şi incapabile să aleagă între aceştia. Manipulativă şi, în cele din urmă, autodistructivă, felul în care Jeanne Moreau a întruchipat-o pe imprevizibila Catherine i-a adus faima internaţională. În 1958 a apărut în filmul lui Louis Malle, „Amanţii“, povestea unei femei casnice care, din plictiseală, acceptă o aventură cu un străin. Acest film, cu scenele sale erotice şi scenariul considerat scandalos, i-a intrigat încă de la lansare pe cenzorii din Statele Unite. Era cel de-al doilea film pe care Moreau îl făcea cu Malle, regizor cu care actriţa a avut şi o relaţie în afara ecranului. Misterul unei crime, din „Ascenseur pour l’echafaud“ („Lift to the Scaffold“), a fost prima lor colaborare, considerată, de altfel, momentul în care Moreau a intrat în cinematografie. Fiica unei dansatoare de la Folies Bergère Mama actriţei Jeanne Moreau, de origine britanică, a fost dansatoare în celebra Tiller Girls (o trupă de dansatoare de can-can, care a evoluat o vreme şi la cabaretul Folies Bergère din Paris), iar tatăl ei, de origine franceză, avea un restaurant în capitala Franţei. A trăit în Parisul ocupat de nazişti, perioadă în care şi-a început studiile de actorie la Conservator, după care, la vârsta de 20 de ani, s-a alăturat echipei prestigiosului teatru de stat francez, „Comedie Française“, unde a devenit în scurt timp una dintre cele mai apreciate actriţe.
Patru ani mai târziu s-a transferat la Teatrul Naţional Popular, cunoscut pentru abordarea sa ceva mai experimentală. Asociată îndeaproape sex-simbolului Brigitte Bardot, Moreau a apărut alături de aceasta într-un alt film regizat de Louis Malle, „Viva Maria!“ (1965). În următoarele decade a lucrat cu noua generaţie de regizori francezi, printre care Bertrand Blier, Luc Besson sau germanul Wim Wenders, colaboră ri care au continuat multă vreme după încheierea curentului New Wave în cinematografia franceză. PASIUNE „Pentru mine actoria e un mod de viaţă“ Longevitatea ei în cinema contrastează cu ceea ce au făcut alte actriţe ale timpului, incapabile să se adapteze cu succes într-o branşă în permanentă schimbare. „Pentru mine actoria nu mai e o meserie, e un mod de viaţă“, declara, de altfel, actriţa. În anul 2001, Jeanne Moreau a jucat rolul uneia dintre prietenele ei apropiate, scriitoarea Marguerite Duras, în filmul „Cet amour-là“, care a fost primit excelent de critică. Tot în viaţa reală, este bună prietenă cu Sharon Stone.
Jeanne Moreau a prezidat de două ori juriul Festivalului de Film de la Cannes. Cunoscută pentru implicarea sa activă în politică, actriţa a fost una dintre nenumăratele personalităţi ale cinematografiei franceze care au semnat petiţia din 1997, când guvernul francez intenţ iona să introducă o lege a imigrării considerată xenofobă.