Există recomandări culturale pe care le primim de la cineva şi prin această recomandare ele rămîn aparte în Panteonul nostru subiectiv, în partea livrescă a sufletului nostru. Se leagă, astfel, pentru totdeauna opera unui autor cu figura celui de la care ai primit recomandarea şi, de aceea, găseşti legături nerostite între cel pe care îl citeşti şi cel care ţi-a recomandat segmentul de cultură respectiv.
Este o gingaşă întîmplare a spiritului care nu se uită niciodată, o marcă de neşters pe care o pui pentru totdeauna pe un nume! În ceea ce mă priveşte, Henry de Montherlant (1895 - 1972) va fi mereu legat de Alexandru Paleologu. Am auzit prima dată de Montherlant dintr-un interviu dat cu foarte mulţi ani în urmă de Alexandru Paleologu în "România Literară". Acolo, Paleologu îl aşeza pe Montherlant printre preferaţii săi, subliniind talentul rafinat, inteligenţa sclipitoare şi simţul metafizic special al marelui autor francez.
Deşi Alexandru Paleologu nu s-a exersat niciodată în ficţiune pentru a putea fi legitim comparat cu Montherlant, am, de fiecare dată cînd citesc pagini din unul ori din celălat, sentimentul irepresibil că sînt spirite în afinitate. Oricît de subiectiv sînt, ştiu că nu greşesc în această privinţă.
Cu precipitarea specifică vîrstei pe care o aveam atunci cînd am auzit prima dată de el, m-am repezit să citesc Montherlant. Nu aveam, la acea vreme, multe opţiuni în româneşte, aşa că l-am cunoscut în franţuzeşte. Anii au trecut şi, astăzi, există multe traduceri bune din Montherlant în librăriile şi anticariatele noastre. Editura RAO a pornit chiar o serie de autor şi vreo şase sau şapte dintre romanele sale sînt, astfel, la îndemîna cititorului român. Rămîn, încă, netraduse piesele sale de teatru şi eseurile, cel puţin la fel de interesante şi fermecătoare în ordinea spiritului. O mare bucurie mi-a produs tipărirea carnetelor sale, în 2011, la editura Institutului Cultural Român. A apărut, astfel, o carte de peste 700 de pagini, care cuprinde notele lui Montherlant din diverşi ani, apărute în original în diverse momente. Avem, laolaltă, "Carnete" (1930 - 1944), "Joacă-te cu această ţărînă" (1958 - 1964) şi "Cu toate focurile stinse" (carnete din 1965, 1966, 1967, 1972, plus carnete nedatate).