Falimentul City Insurance. Dedesubturile unei afaceri murdare cu o pagubă de sute de milioane de lei

Sursa:Arhiva evz

Astăzi începem dezvăluirea unor dedesubturi incredibile legate de falimentul City Insurance. O pagubă de sute de de milioane de lei, o fraudă uriașă, petrecută cu complicitatea unor înalți funcționari ai statului. Datele ne-au fost furnizate de surse cărora le vom proteja identitatea, dar nu sunt numai afirmații, ci sunt susținute cu documente.

Falimentul SAR City Insurance SA e un lung șir de bâlbe ale direcților, serviciilor și chiar a unor membrii din Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară. Banii încasați în ultimii 4 ani de funcționare din activitatea RCA de către SAR City Insurance SA au fost de aproximativ 1 miliard de euro. Paguba ce a fost plătită de Fondul de Garantare a Asiguraților către păgubiții City este numai până acum, februarie 2023, de peste 600 milioane de lei. Deci vorbim de o afacere murdară, de proporții inimaginabile. Care pare învăluită de o ceață suspectă.

Nu a fost singura consecință. Falimentul City Insurance SA a scumpit anul trecut de patru ori polițele RCA. Iar creșterea cotei de contribuție la Fondul de Garantare a Asiguraților de la 1 ianuarie 2023 de la 2.5% la 4% din fiecare poliță emisă va duce la un nou val de scumpiri în asigurări și anul acesta.

Cum a început baletul ASF

Povestea a început în anul 2015 când în urma unui control efectuat la societate s-a constatat că nu avea lichiditate suficientă. Dupa intrarea în vigoare a Legii 237 /2015 privind autorizarea și supravegherea societăților de asigurare și reasigurare s-a trecut la regimul de Solvabilitate II și întrucât SCR (cerința de capital de solvabilitate) era inadecvat, s-a dispus deschiderea procedurii de redresare pe baza de plan la SAR City Insurance SA. 

Necesarul de capitalizare era peste 164 milioane de lei respectiv 36.6 milioane euro. S-a limitat subscrierea RCA la nivelul de 75% din valorile înregistrate în 2015. Societatea avea o expunere crescută la creanțe. Se impunea efectuarea unui împrumut subordonat in valoare de 30 milioane euro din partea acționarului majoritar Vivendi International, împrumut nerealizat până la data de 31.09..2016. 

În ședința Consiliului ASF din 27.03.2017 se constată că situația se înrăutățise, la data 31.12.2016,  SCR, dar și MCR (cerința de capital minim) erau acum sub nivelul minim necesar. 

Legea 237/2015 stabilește clar la art. 100 ca în cazul în care MCR intră sub nivelul minim cerut, cerința de capital minim trebuie restabilită în termen de maximum 3 luni. Dacă MCR nu este restabilit, la finalul perioadei societății i se retrage autorizația de funcționare pentru societatea de asigurări.

Cerința de capital minim, evitată cât mai mult posibil

Art. 110 alin. 2 din legea 237/2015 prevede: "ASF retrage autorizația de funcționare  acordata societăților, prin decizie motivata în mod detaliat, în cazul în care acesta nu respectă MCR, iar ASF consideră ca planul de finanțare prezentat este în mod evident neadecvat sau societatea în cauză nu se conformează planului aprobat in termen de 3 luni de la data constatării nerespectării MCR".

Conform prevederilor legale la momentul constatării scăderii MCR sub nivelul minim necesar, Direcția de Supraveghere și Control din cadrul sectorului de asigurări-reasigurări din ASF trebuia să înceapă de urgență procedura de restabilire a MCR la nivelul necesar. 

In schimb ei au ales să introducă în Consiliul ASF o notă în care se propunea aplicarea  procedurii de rezoluție fără a lua alte măsuri, deși la sfârșitul lunii martie trebuiau să retragă autorizația de funcționare pentru MCR subadecvat.

Introducerea în procedura de rezoluție (o operațiune similară insolvenței) presupunea ca SAR City Insurance SA să contracteze un auditor financiar care să faca o evaluate a activelor, datoriilor și capitalurilor proprii la societatea de asigurări, raport ce trebuia finalizat în termen de 6 luni. Scopul evaluării conform legii era să sprijine evaluarea modului in care sunt îndeplinite condițiile de declanșare a rezoluției.

Mișu Negrițoiu - președintele ASF, decizii inexplicabile

Din 3 octombrie 2016 postul de Vicepreședinte ASF pe sectorul de asigurări era vacant, iar atribuțiile au fost preluate de președintele ASF, Misu Negrițoiu. Ceilalți membrii ai Consiliului ASF erau prim-vicepreședinte ASF, Cornel Coca Constantinescu, vicepreședinți Mircea Ursache și Ion Giurescu, iar membrii neexecutivi Gheorghe Marcu, Dan Armeanu, Gabriela Boca si Albin Biro.

La data 31.12. 2016 SAR City Insurence SA avea o cota de piața de 10,87%.

Consiliul ASF condus de Misu Negritoiu a stabilit prin Decizia 901/18.04.2016 deschiderea procedurii de redresare financiara pe bază de plan la SAR City Insurance SA. 

De la sfârșitul anului 2016 când ASF constatase ca cerința de capital minim nu este îndeplinită și până în 20 martie 2017, Direcția de Supraveghere și Control a ASF nu a luat nici o măsură în legatură cu această constatare. Atunci când anunță Consiliului ASF ce a constatat, în loc să ceară restabilirea MCR până la finalul lunii martie, pentru a nu fi obligată să îi retragă autorizația de funcționare, o trimite în rezoluție.

Decizia de demitere a conducerii City Insurance, înlocuită

Chiar și așa se precizează clar în nota discutată, potrivit art. 17 alin.2 din Legea nr.246/2015 "măsurile prevăzute la art. 16 alin. 4 nu împiedică Autoritatea de Supraveghere Financiară să ia masurile prevăzute de Legea 503/2004 privind redresarea financiară, falimentul dizolvarea și lichidarea voluntară la activitatea de asigurări, republicată, cu modificările anterioare, in vederea restabilirii situației financiare a asiguratorului” (pag.9). Prin introducerea societății în rezoluție și necontinuarea procedurii de redresare care presupunea retragerea autorizației de funcționare se câștiga timp pentru City Insurance prin nerespectarea prevederilor legale.

Suspect este și că în sedința Consiliul ASF au fost înlocuite propunerile de demitere a conducerii societățiii și asigurarea administrării societății de către un administrator temporar. 

Misu Negrițoiu schimbă cu votul unanim al Consiliului ASF propunerile, majorează amenzile pentru conducerea executivă, dar anulează retragerea autorizației pentru toti membrii consiliului de administrație. Pentru Dan Odobescu păstrează retragerea aprobării pentru funcția de Director General.

Totodată, prin Decizia ASF 463/04.04.2017 data în urma ședinței stabilește ca măsură în sarcina Societății de Asigurare Reasigurare City Insurance SA "identificarea unor acțiuni de capitalizare și de restabilire a fondurilor proprii eligibile care să acopere cerințele de capital minim (MCR) și de solvabilitate (SCR), precum și a coeficientului de lichiditate, prin capitalizarea de către un potențial investitor, potrivit Memorandumului de Înțelegere (MOU) cu Dr. Max Walter Roesller din 16.12.2016".

Apare un cont fals de 50 milioane de euro

În 26 aprilie 2017, City Insurance SA vine cu un extras de cont prin care susținea că are un împrumut subordonat care era în valoare de 50 milioane euro, bani vărsați în contul societății la Banca Axion Swiss. Acest cont s-a dovedit ulterior fals și în ceea ce privește existența lui, cât și a banilor. Mai mult reprezentanții City Insurance susțineau că era creditat din 08 martie 2017. Suma de bani acoperea răspunderea celor care votaseră trimiterea în rezoluție și nu au retras autorizația de funcționare.

În 12 mai 2017 Misu Negrițoiu este revocat din funcția de președinte ASF, iar din 24 mai 2017 Cornel Coca Constantinescu este numit de Parlament în funcția de vicepreședinte ASF sectorul asigurări, cumulând pentru o scurtă perioadă de timp cu functia de prim-vicepreședinte ASF. Din noua calitate conduce Direcția Supraveghere și Control Asigurări care se ocupa de verificarea, controlul și întocmirea documentelor pentru scoaterea din redresare.

Și ca o ironie a sorții după ce a plecat de la ASF, Cornel Coca Constantinescu s-a dus Director General Adjunct la FGA unde achita datoriile City Insurance SA  din banii celor care plătim RCA.

Continuare, mâine.