Expo Funerar. Nici ultimul drum nu mai e ce-a fost

La zece dimineaţa, până şi moartea îşi bea cafeaua. Am ajuns la „Expo Funerar” încă din prima zi a evenimentului, adică ieri.

 Linişte într-un spaţiu restrâns. Unde sunt coşciugele care altădată se încingeau în oferte pe sute de metri pătraţi, la Romexpo?!

Sfânta cu leduri

Venisem să aflu noutăţi. Şi în acest domeniu gusturile se schimbă. Păreri subţiri, din păcate. Îndrăznesc cu întrebări către o doamnă care deretică standul minuţios organizat. Covoraş, masă, cutia de veci şi instalaţia frigorifică deasupra. La căpătâi, un para van cu Maica Domnului. „Cu leduri”, mi se explică.

Nu există explicaţii

Noutatea de anul ăsta care e? „Paravanul”. E pentru întregirea atmosferei din capelă, sunt învăţat. Atât? „Păi, instalaţia frigorifică se foloseşte de mai mulţi ani”. Cum de sunteţi aşa de puţini expozanţi de data asta? Nu duce grija concurenţei. Mai are de aranjat nişte flori din plastic şi de şters praful. Plec.

Felinare ca pâinea caldă

Felinarele funerare îşi expun formele într-un alt colţ. Cele vopsite în câmp electrostatic reprezintă schimbarea de macaz. Clienţii vor o vopsea care să reziste mai mult intemperiilor. Cât? Zece ani. Faţă de trei ani, în clasica vopsire cu pistolul. Clientul nostru, stăpânul nostru, şi-a spus firma producătoare din Piteşti. Şi-i merge bine, susţine interlocutorul meu. Adică se vând 800 de bucăţi pe lună.

 

Bulgarul şi calculele lui

Un bulgar a trecut Dunărea, zicându-şi că în Romania îi va creş- te afacerea cu frigidere portabile. Cele pentru menţinerea nealterată a defunctului, mai ales vara. Cinci grade între cele patru scânduri, cu ajutorul unor conducte pe unde circulă fiorul de gheaţă. Totul e demontat pe marginea gropii. Domnul Chalakov îmi spune că de anul trecut, de când a venit la noi, vânzările i-au crescut cu aproape 30%. „România e o ţară mai mare şi economia voastră e mai puternică”. Ar trebui să mă simt flatat?!...