Exit-poll-urile n-au mai greșit. Cu o excepție

IRES, Sociopol și CSCI au reușit să estimeze corect rezultatele primului tur. Față de 2009, sondajele efectuate la ieșirea de la urne au avut marje de eroare mai mici de 0,5%. Cu o excepție: Agenția de Rating Politic.

Rezultatele oficiale din primul tur de scrutin al alegerilor prezidențiale au confirmat cifrele din exitpoll- urile date publicității, duminică, după închiderea urnelor.

Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES), condus de sociologul Vasile Dâncu, Sociopol-ul lui Mirel Palada, fost purtător de cuvânt al lui Victor Ponta, și CSCI, aparținând lui Dan Sultănescu, consilier al premierului, au evaluat fidel rezultatul votului.

Nu la fel au stat lucrurile cu Agenția de Rating Politic (ARP), care a prezentat cea mai mică diferență între Victor Ponta și Klaus Iohannis, sub 6 procente, respectiv 38% la 32,2%. În realitate, cei doi sunt departajați de 10 procente, potrivit datelor oficiale parțiale.

Sociologul Cristian Andrei, de la Agenția de Rating Politic, a explicat pentru „Evenimentul zilei” motivele pentru care s-a confruntat cu o marjă de eroare de 2%: „A fost primul exit-poll la nivel național pe care l-a făcut Agenția de Rating Politic și nu a fost calibrat în totalitate. Au fost și dificultăți tehnice, seara, la primirea ultimului val de date de la operatori. Pur și simplu nu ne-au intrat datele și a trebuit să calibrăm aritmetic. Din punctul meu de vedere, marja de eroare de 2% este acceptabilă”.

Mirel Palada se laudă singur

Chiar dacă recunoaște că diferențele dintre exit-poll-urile care au estimat corect rezultatul votului au fost „minuscule, academice”, Mirel Palada (Sociopol) a simțit nevoia să se laude singur pe pagina sa de Facebook. „Exit-pollul nostru este cel mai exact”, a decretat Palada. „În ciuda detractorilor noștri, care fac spume la gură la adresa măsuratorilor realizate de noi, pentru că nu le convin rezultatele, ne-am făcut treaba profesionist”, a continuat el.

Sociologul a atacat exitpoll- ul „CSOP/ARP, difuzat de obiectivii de la Realitatea TV”, reproșându-i că „este din nou aiurea în tramvai, way off the grid, mai mult manipulare decât măsurare”. Apoi încheie triumfalist: „Felicitări Sociopol! Felicitări IRES! Rushinica CSOP :(”

Problema este că CSOP nu a avut nicio legătură cu exitpoll- ul ARP, lucru confirmat pentru EVZ de Cristian Andrei. Pe de altă parte, potrivit unor surse confidențiale, Sociopol și CSCI au avut mult mai puțini operatori în teren, comparativ cu IRES, institut care a realizat cel mai complex exit-poll.

Marea surpriză: suma voturilor lui DD, Funar și Vadim

Sociologul Barbu Mateescu (foto) analizează, pe blogul său (sociollogica.blogspot. ro), rezultatele din primul tur de scrutin al alegerilor prezidențiale.

Cele mai importante concluzii ale acestei analize sunt următoarele:

● Mobilizarea românilor cu studii primare a fost slabă (doar 33% din ei au venit la vot). N-au existat carismatici precum Iliescu, Vadimediția- 2000 sau Băsescu.

● Ca de obicei și în ciuda miturilor care circulă cu persistență, oamenii cu studii superioare au avut un grad de participare major, 78% dintre ei venind la vot. Însă ei sunt puțini în totalul populației și implicit și al votanților

. ● Campania a fost relevantă pentru mai puțini oameni decât în 2009, dar mobilizarea în rândul celor interesați a fost la cote mari.

● Victor Ponta. Un scor și o performanță tipică pentru un PSD puternic. Aici e nevoie de un apel la istorie. În primul tur al prezidențialelor din 1996 până în 2004 inclusiv, candidații acestui partid obțineau între 4,07 și 4,27 milioane voturi. Performanța lui Geoană în primul tur din 2009 a fost o sincopă (3 milioane voturi). Ponta s-a apropiat la aceste alegeri de nivelul clasic al PSD, strângând aproape 4 milioane voturi.

● Klaus Iohannis se încadrează în spațiul clasic al Candidatului De Dreapta Care Ajunge În Turul Doi, adică între 28% (Emil Constantinescu, 1992) și 34% (Traian Băsescu, 2004).

● Călin Popescu-Tăriceanu. Mobilizarea electoratului său a fost slabă, fostul premier fiind la nivelul de jos al estimării (între 510.000 și 670.000-n.red.).

● Elena Udrea. Nu a fructificat decât votanții loiali (480.000).

● Monica Macovei. Pentru o campanie lansată de la zero cu 90 de zile înainte de primul tur, într-o țară de dimensiuni semnificative și în condițiile absenței unui aparat de partid sau a unei susțineri media tradiționale performanța Monicăi Macovei este meritorie.

● Dan Diaconescu & Funar & Vadim. Cumulat: peste 750.000 de voturi. Mai mult decât Tăriceanu; aproape cât Elena Udrea și Monica Macovei împreună. Dacă există o mare surpriză a alegerilor, aici poate fi ea găsită.

 

 

Rămâi pe evz.ro pentru a afla și cele mai importante știri, declarațiile candidaților, incidentele electorale și rezultate alegeri prezidentiale 2014.

EVZ.RO vă prezintă cele mai importante știri despre ALEGERILE PREZIDENȚIALE 2014.

CITIȚI pe EVZ.RO sondaje, prezența la urne, rezultatele exit-poll-urilor și rezultatele la ALEGERILE PREZIDENȚIALE 2014 în timp real.