Mii de români riscă să piardă banii pentru concedii, sejururi, deplasări sportive ori alte activități organizate după ce au plătit sume importante ca să ajungă în destinații afectate, acum, de Coronavirus. Stupoarea vine, însă, din partea operatorilor de turism sau a companiilor aeriene care nu țin cont de sănătatea oamenilor și, contrar legii, refuză să le returneze costurile biletelor.
De ceva vreme încoace, toate țările din lume, inclusiv România, recomandă călătorilor și turiștilor să nu facă deplasări în zonele afectate de Coronavirus.
Ce nu s-a spus până acum este faptul că mulți dintre români au cumpărat, de luni de zile, pachete turistice sau au beneficiat de invitații în zone în care, acum, li se spune să nu meargă, fiind afectate de virusul gripal venit din China.
O anchetă realizată de reporterii evz.ro a scos în evidență problemele reale ale acestei situații.
Așa cum se arată într-un comunicat al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), din punct de vedere legal, persoanele care și-au cumpărat vacanțe și doresc să le anuleze, în cazul unor circumstanțe inevitabile și extraordinare, au posibilitatea să își recupereze integral sumele plătite către operatorii de turism, însă nu pot beneficia de despăgubiri suplimentare.
Cazul unei familii care a cumpărat, cu mult timp în urmă, bilete cu destinația Italia, într-o zonă afectată, acum, de Coronavirus arată că unii operatori nu respectă legea.
Mai mult, copii și părinți, deopotrivă, care urmau să participe la un concurs internațional de scrimă în Polonia au fost nevoiți să renunțe după ce au fost anunțați că acea competiție s-a anulat din cauza Coronavirus.
Exclusiv evz.ro
Supranumit și campionatul mondial neoficial al copiilor, Challenge Wratislavia strânge la start peste 1.000 de copii din întreaga lume, la toate cele trei arme - floretă, spadă și sabie - la feminin și masculin, doar la individual. Competiția ar fi trebuit să se desfășoare între 19 și 23 martie. Organizatorii au anunțat, însă, că din cauza amenințării unei epidemii de coronavirus (COVID-19) „am fost nevoiți să anulăm turneul la data planificată inițial în interesul sănătății și siguranței participanților la turneu”.
În aceste condiții, cei care urmau să participe au solicitat returnarea banilor pentru biletele plătite. Cu toate acestea, compania LOT, echivalentul Tarom în Polonia refuză să dea curs cererilor miilor de participanți, copii, părinți și antrenori. La telefonul afișat nu a răspuns nimeni, ieri, pentru a ne da explicații…
În exclusivitate pentru evz.ro, reprezentanții familiei de români care visa un sejur în Italia au dezvălui ce au pățit….
În exclusivitate pntru evz.ro, reprezentanții unei familii de români au dezvălui ce au pățit. În solicitarea transmisă agenției de turism prin intermediul căreia au cumpărat biletele de avion se arată: „În data de 29.01.2020 am achiziționat prin intermediul site-ului dvs. trei bilete de avion cu destinația București – Bologna cu plecare în data de 09.03.2020 și retur, Bologna – București în data de 12.03.2020”, înainte de apariția Coronavirus în peninsula Italică.
Întrucât, „așa cum, fără îndoială cunoașteți deja, în Europa au părut în ultima luna primele cazuri de infestare cu noul virus CORONAVIRUS 2019 (COVID - 19)” iar „țara de pe teritoriul Europei cu cele mai multe cazuri de îmbolnăvire cu noul CORONAVIRUS 2019 (COVID - 19) a fost declarată în mod oficial Italia, exact țară noastră de destinație”. Familia de români a solicitat, din cauza stării de necsitate, „fie rambursarea în integralitate a costurilor biletelor de avion”, fie „modificarea destinației, cu păstrarea datelor de plecare și întoarcere, dacă este posibil, fără costuri suplimentare pe care le-ar presupune în mod normal o astfel de modificare”.
Exclusiv evz.ro
Motivele sunt evidente, în expunerea transmisă agenției de turism: achiziționarea biletelor de avion a fost efectuată la sfârșitul lunii ianuarie anterior apariției situației de criză în Europa, cu atât mai mult în Italia, țară de destinație; Călătoria ar urmă să se efectueze într-o zonă declarată de către autoritățile Statului Italian și Român ca fiind o zona de risc; Starea de urgență decretată de către Statul Italian și de către Organizația Mondială a Sănătății pentru întreagă Italie, cu atât mai mult a zonei EMILIA-ROMAGNA.
Agenția de turism și compania aeriană refuză
Deși românii au motive cât se poate de clare de ce nu pot merge într-o zonă declarată focar de Coronavirus, agenția de turism susține că nu poate da curs solicitării invocând faptul că acea companie aeriană- Ryanair, care efectuează zboruri în zonă, refuză returnarea contravalorii biletelor. Mai mult, le recomandă turiștilor să meargă la destinație, adică în zona în care s-a declarat stare de urgență.
Răspunsul halucinant al operatorului de turism...
Iată răspunsul halucinant al operatorului de turism:
„În primul rând dorim să ne exprimăm regretul pentru situația de îngrijorare în care vă aflați și să vă asigurăm că agenția noastră va depune toate eforturile pentru a veni în sprijinul clienților ce ar putea fi afectați de măsurile luate pentru prevenirea răspândirii COVID-19 (coronavirus) la nivel internațional.
În ceea ce privește solicitarea dvs. particulară, vă informăm asupra faptului că, până la acest moment nu am primit nicio informare oficială din partea operatorului aerian cu privire la alterarea programului de zbor (anulări, diminuarea frecvențelor, etc.) pentru ruta și perioada dvs. de călătorie.
Astfel, linia aeriană va trata toate solicitările de anulare/modificare conform regulilor agreate anterior prin Termeni și Condiții și nu oferă, din păcate, posibilitatea de anulare cu ramburs integral sau modificarea datei de călătorie fără penalizări sau alte taxe suplimentare.
Exclusiv evz.ro
Ținând cont de faptul că biletul achiziționat de dvs. cu numărul de rezervare B9FBVA este nerambursabil, în cazul anulării voluntare sau al neprezentării la zbor, pasagerul va pierde întreaga sumă achitată pe acesta. Taxele de aeroport pot fi recuperabile doar în cazul în care valoarea totală a acestora nu este mai mică decât taxa de penalizare pentru anularea biletului.
Dorind să venim în sprijinul dvs am contactat un reprezentant al companiei aeriene ce ne-a reconfirmat faptul că zborul rezervat de dvs este în acest moment operațional iar în caz de anulare sau neprezentare la zbor biletul va rămâne nerambursabil.
Va informăm că am efectuat o reclamație în sistemul operatorului aerian în vederea verificării taxelor de aeroport ce pot fi rambursate iar în momentul în care vom primi o rezoluție în acest sens va vom informa. De menționat că termenul de răspuns poate depăși 30 de zile.
Va reamintim că, în momentul efectuării rezervarii dvs ați luat la cunoștință și acceptat Termenii și condițiile de folosire a serviciilor eSky Travel Search SRL, afișate în momentul rezervarii precum și prezente pe pagină publică http://www.esky.ro/termeni-și-condiții și disponibile în orice moment utilizatorilor website-ului.
Odată cu această, ați înțeles și faptul că eSky Travel Search SRL este o agenție de turism, deci prin definiție un intermediar în procesul de vânzare contra unui comision și nu operatorul sau prestatorul serviciilor de transport și că atât dvs cât și agenția noastră se supune regulilor impuse de linia aerienă.
Exclusiv evz.ro
Pentru a evita pierderi financiare semnificative, vă recomandăm fie să vă prezentați la zbor conform datelor și orarului inițial confirmate sau, în cazul imposibilității de a călători, să aveți în vedere o potențială modificare a biletului pentru alte date de călătorie, altă rută sau chiar alt nume (în funcție de permisivitatea liniei aeriene în acest sens), modificare ce se poate efectua contra unor taxe specifice.
În cazul în care optați pentru modificarea biletului, vă rugăm să trimiteți o solicitare în scris răspunzând la acest e-mail și indicând exact noile coordonate de călătorie.
Modificarea este posibilă cu până la cel târziu 12 ore înainte de zbor, ținând cont și de programul de lucru al agenției noastre.
De asemenea, în cazul în care anularea intervine din motive medicale grave (spitalizare/recuperare postoperatorie) ce vă împiedică să călătoriți la data stabilită sau ca urmare a decesului unei rude de gradul 1, situații ce pot fi documentate ca atare printr-un certificat medical sau un certificat de deces, și nu ați încheiat o poliță de asigurare pentru această călătorie, vă recomandăm să ne informați în cel mai scurt timp și să ne trimiteți răspunzând acestui e-mail (reply) documentele aferente pentru a solicita liniei aeriene o derogare de la condițiile de anulare.
Daca pana la momentul zborului vor interveni schimbari in itinerariul dvs va vom informa”.
Cum sunt ignorate drepturile călătorilor...
Drepturile călătorilor, ignorate
Legat de situația expusă în exclusivitate de evz.ro am aflat că ANPC a anunțat, public, care sunt condițiile legale în care pot fi întrerupte călătoriile, în zonele afectate de Coronavirus.
Astfel, pe 25 februarie, la o întâlnire a președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, Eduardt Cozminschi cu Emil-Razvan Pîrjol, secretar de stat în Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri și cu Nicolae Demetriade, președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism au fost dezbătute măsurile care vor fi luate în contextul extinderii epidemiei de coronavirus.
Exclusiv evz.ro
Cu prioritate s-a discutat despre circumstanțele epidemiologice naționale, europene sau internaționale și despre modalitățile de soluționarea a unor eventuale sesizări și reclamații din partea consumatorilor, a transmis ANPC.
În urma întâlnirii s-a transmis o recomandare tuturor turiștilor „să trateze cu calm această situație, să respecte măsurile de prevenire recomandate de autoritățile sanitare și să-și continue planurile de călătorie în zonele în care companiile aeriene operează normal”.
„În toate cazurile în care există contracte care reglementează raporturile dintre agenții de turism și călători, acestea trebuie respectate și numai în cazul celor care urmau să se deplaseze în zonele grav afectate din China, respectiv provincia Wuhan, dar și în alte orașe precum Beijing, Shanghai și Shenzhen, cât și în Nordul Italiei, să se poarte discuții cu operatorii economici din turism pentru a găsi cele mai bune și mai sigure soluții pentru consumatori”, se arată în comunicatul ANPC.
Așa cum au arătat membrii familiei de români, aceștia urmau să se deplaseze în Italia.
Apoi, susțin autoritățile, din punct de vedere legal, persoanele care și-au cumpărat vacanțe și doresc să le anuleze, în cazul unor circumstanțe inevitabile și extraordinare, au posibilitatea să își recupereze integral sumele plătite către operatorii de turism, însă nu pot beneficia de despăgubiri suplimentare.
Conform art. 13, alin. (3) din Ordonanța nr. 2/2018 privind comercializarea pachetelor de servicii de călătorie, „Prin excepție de la alin. (1), călătorul are dreptul să înceteze contractul privind pachetul de servicii de călătorie înainte de începerea executării pachetului, fără a plăti vreo penalitate de încetare, în cazul unor circumstanțe inevitabile și extraordinare, care se produc la locul de destinație sau în vecinătatea imediată a acestuia și care afectează în mod semnificativ executarea pachetului sau care afectează semnificativ transportul pasagerilor la destinație”.
ANPC arată că, prin circumstanțe inevitabile și extraordinare înțelegem, conform art. 3, alin. (3) din Ordonanța nr. 2/2018 „o situație care nu poate fi controlată de partea care invocă o astfel de situație și ale cărei consecințe nu ar fi putut fi prevăzute și evitate chiar dacă s-ar fi luat toate măsurile rezonabile”.