La începutul anului 2018, fenomenul trotinetelor electrice a luat o mare amploare, iar în această vară, Capitala a fost sufocată de firmele care închiriază vehiculele asociate cu perioada copilăriei. Totuși, din cauza faptului că oricine poate circula cu o trotinetă, neavând habar de vreo regulă de circulație și făcând slalom printre pietoni chiar și cu 40 km/h, din ce în ce mai multe voci au atras atenția asupra riscului folosirii haotice a acestor vehicule. Ceea ce, inițial, s-a considerat a fi soluția pentru un transport rapid, ieftin și prietenos cu mediul înconjurător, a devenit în scurt timp un adevărat pericol public. În țări din Europa, s-a trecut deja la reglementări aspre.
"Patru accidente grave, în urma cărora o persoană și-a pierdut viața și alte trei au fost rănite grav, și 25 de accidente din care au rezultat 25 de persoane rănite ușor au fost provocate de trotinetele electrice", conform unor surse din Poliția Rutieră. La aceste accidente se adaugă acum cel al femeii care a intrat, miercuri dimineață, într-o intersecție din Cluj fără să se asigure. Tânăra a fost lovită în plin de o mașină condusă regulamentar și a fost transportată la spital.
Cască de protecție, vărstă minimă de 14 ani, interzicerea circulației pe timpul nopții
Ca urmare a acestor incidente grave, Poliția Rutieră a început demersurile pentru reglementarea circulației trotinetelor electrice pe drumurile publice. În acest sens, a propus schimbarea Codului Rutier, printr-un proiect pe care EVZ îl prezintă, în exclusivitate, în rândurile ce urmează.
Astfel, trotineta electrică este definită drept un „vehicul utilizat pentru transportul unei singure persoane, cu două sau trei roți, articulat cu o bară în partea din față folosită ca dispozitiv de direcție, a cărui viteză maximă prin construcție este mai mare de 6 km/h, dar nu depășește 25 km/h și care este echipat cu un motor electric”.
„Dacă un drum este prevăzut cu o pistă pentru biciclete, trotinetele electrice și bicicletele vor fi conduse numai pe pista respectivă. În lipsa acestei piste, circulația trotinetelor electrice este permisă numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h”, se mai arată în proiect.
Proiectul mai propune interzicerea circulația bicicletelor și a trotinetelor pe trotuar, care nu pot fi conduse pe drumurile publice decât de persoane cu vârsta de cel puțin 14 ani. O altă măsură propusă de Poliția Rutieră constă în interzicerea circulației cu aceste vehicule pe timp de noapte, pe orice drum public.
Potrivit inițiativei legislative, casca de protecție este obligatorie pentru conducătorii de biciclete și trotinete electrice cu vârsta cuprinsă între 14 și 18 ani. În cele din urmă, Poliția Rutieră mai vizează interzicerea transportului pasagerilor pe aceste vehicule.
O mie de trotinete pentru bucureșteni!
Consiliul General al Municipiului București a implementat impreună cu o firmă, în această vară, un proiect prin care s-au pus la dispoziția bucureștenilor 1000 de trotinete de închiriat, cetățenii având la dispoziție și o aplicație care o identifică pe cea mai apropiată de ei. Trotinetele sunt limitate la viteza maximă de 25 km/h, astfel încât, conform legii în vigoare, să nu fie încadrate la categorii de vehicule pentru care este necesar permisul auto.
Deputatul PNL, Sorin Dan Moldovan, a declarat, pentru EVZ, că a depus o inițiativă legislativă pentru reglementarea trotinetelor electrice: „Anumite trotinete prind o viteză de peste 25 km/h, ceea ce înseamnă că se încadrează în categoria mopedelor. Pentru a conduce un moped ai nevoie de permis auto și mai este nevoie ca acesta să fie înmatriculat. Conducerea fără permis înseamnă dosar penal. Prin inițiativa mea parlamentară definim în mod separat trotinetele electrice, astfel încât ele să nu fie asociate mopedelor”.
Attila-Zoltan Cseke, deputat UDMR, este un alt parlamentar care a venit cu o inițiativă în acest sens. Acesta a depus la Senat un proiect de lege care prevede ca vehiculele rutiere cu motor încorporat, care se deplasează cu maxim 25 km/h, să fie înmatriculate și înregistrate la Registrul Auto Român.
Poliția Română: „Acum, nu poate fi încadrată ca vehicul”. Ce reglementări se aplică
La solicitarea EVZ, Poliția Română a transmis că, în urma verificărilor efectuate, cu privire la statutul trotinetelor electrice în trafic, în prezent, cadrul legal privind circulația pe drumurile publice nu reglementează o categorie anume de vehicul în care, potrivit caracteristicilor tehnice, să poată fi încadrate.
Oficialii Direcției Rutiere precizează că, în prezent, se aplică legea în conformitate cu Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, respectiv Regulamentul de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006, cu modificările și completările ulterioare.
Analizând definiția actuală a mopedului, constatăm că noile mijloace de deplasare electrice se pot circumscrie condițiilor tehnice prevăzute pentru această categorie de vehicul, însă, întrucât nu sunt prevăzute cu un loc șezând, nu pot fi supuse omologării și prin urmare, nici înregistrării ori înmatriculării anterior punerii în circulație, precizează Poliția Română.
În plus, susțin oamenii legii, vehiculele de tipul trotinetele electrice, neprevăzute cu un loc șezând, nu se supun omologării și nu se va elibera niciun document pentru acest tip de vehicul „conform prevederilor art. 2 alin. (2) lit. (j) din Regulamentul (UE) nr. 168/2013 privind omologarea și supravegherea pieței pentru vehiculele cu două sau trei roți și pentru cvadricicluri”.
Potrivit art. 3 pct. 29 din același regulament, „loc șezând” înseamnă: (a) o șa în care stă fie conducătorul, fie un pasager, care este folosită prin încălecare; sau (b) orice scaun în care poate sta cel puțin o persoană de dimensiunile unui manechin antropomorf corespunzător unui adult de sex masculin, în cazul conducătorului.
Referitor la regulile de circulație pe care trebuie să le respecte conducătorul acestui tip de mijloc, atunci când se deplasează pe drumul public, în cazul în care mijlocul este utilizat în mod curent pentru transportul de persoane, acestuia îi sunt opozabile regulile stabilite pentru vehicule în general.
Dosar penal pentru cei care provoacă accidente și fug
Conform prevederilor Codului Penal, părăsirea locului producerii accidentului rutier este o infracțiune prevăzută și pedepsită de articolul 338, alineatul 1. Identificarea participanților la trafic care se fac vinovați de producerea accidentelor rutiere, din care au rezultat victime omenești sau vătămări corporale, și părăsesc locul producerii evenimentului rutier, fără încuviințarea organelor de poliție sau a procurorului care efectuează cercetarea la fața locului, se face prin activități și mijloace specifice desfășurate de polițiști.
Trotinetele electrice, interzise pe trotuarele din Paris
Aproximativ 20.000 de trotinete electrice există, în 2019, pe străzile Parisului, iar până în luna august trei parizieni și-au pierdut viața circulând pe ele. Din cauza că situația a scăpat de sub control, autoritățile franceze au interzis încă din luna mai circulația cu trotinete pe trotuare, iar din septembrie măsura ar trebuie să se aplice pe întreg teritoriul Franței. În acest sens, persoanele care circulă pe trotuare cu astfel de vehicule riscă o amendă de 135 de euro. În schimb, pot circula pe stradă sau pe pistele de biciclete.
O vedetă T.V. a făcut accident cu trotineta
Fosta prezentatoare de la Acces Direct, Cristina Cioran, și-a cumpărat o trotinetă electrică la începutul verii, iar de atunci a și tras câteva căzături. Aceasta a povestit, în iulie, că după ce un șofer i-a tăiat calea, a sărit de pe trontinetă și s-a lovit.
Recent, vedeta a fost surprinsă în timp ce se plimba cu trotineta prin București, având căștile telefonului în urechi. Nu s-a asigurat când a ocolit o mașină parcată, obligând astfel șoferul autoturismului din spate să încetinească.