Exclusiv. Medicii de familie reclamă: nu există proceduri punctuale pentru pacienții suspecți de CONIV-19 care vin la cabinet

Medicii de familie din Timișoara reclamă faptul că nu le-au fost comunicate proceduri punctuale de urmat în cazul în care în cabinete li se prezintă pacienți cu simptome de coronavirus sau cu suspiciuni. În cazul ipotetic în care un astfel de pacient merge la medicul său de familie, ce credeți că presupune procedura standard? E aproape hilar.

Miercuri seara în România a fost confirmat primul caz de persoană infectată cu coronavirus. În ședința Comitetului de Urgență de la nivelul Prefecturii Timiș, miercuri, șefa Direcției de Sănătate Publică (DSP), Cornelia Cismaș - Malac a declarat că a transmis către toți medicii de familie proceduri clare legate de ce au de făcut aceștia dacă ajung să se confrunte cu un caz de coronavirus.

Toate informațiile care au fost transmise prin e-mail medicilor sunt disponibile și pe pagina de internet a DSP, astfel că oricine are răbdare le poate studia. Sunt multe generalități. Inclusiv descrierea bolii, ariile de răspândire. Și mai sunt metodologii actualizate.

Dacă apare suspectul cu coronavirus, medicul trebuie să dea un telefon

Potrivit purtătoarei de cuvânt a DSP Timiș, ”în cazul în care la medicul de familie se prezintă un pacient cu simptome de coronavirus, medicul trebuie să sune de urgență la Sanepid iar specialiștii noștri îl vor îndruma pas cu pas ce trebuie să facă. Acestea sunt recomandările conform metodologiei”, arată Cornelia Bubatu.

Altfel spus, oficialii DSP au transmis o metodologie prin care le cer medicilor să telefoneze, în caz că se confruntă cu o astfel de situație.

Evident, nu înainte de a ”izola” pacientul, așa cum e precizat în documentele invocate mai sus. Acesta trebuie să rămână izolat până la venirea ambulanței. Niciunul din cabinetele medicale de familie, care, în majoritate, au fost amenajate în apartamente de bloc, nu dispune de spații de izolare pentru boli contagioase. Probabil că cel mai izolat loc, într-un astfel de caz, ar fi baia.

Pe de altă parte, în niciunul din documentele menționate, nu se precizează, clar, ce măsuri trebuie luate de medicul de familie față de sine,  față de personalul medical care a interacționat cu pacientul cu simptome de COVID-19, dar nici ce măsuri trebuie luate față de ceilalți pacienți care, s-ar fi aflat în sala de așteptare în momentul sosirii acestuia.

”Tot ce știm e că trebuie să telefonăm la DSP”

”Noi am primit metodologii care conțin definiția virusului, simptome, răspândirea lui. Nu ni s-a comunicat, concret, pas cu pas, procedurile pe care trebuie să le aplicăm în cazul celorlalți pacienți care se aflau în cabinet în momentul sosirii bolnavului simptomatic. Ce facem cu pacienții care se aflau în sala de așteptare în momentul sosirii unui bolnav cu simptome? Cine îi preia?

Nu se știe. La fel cum nu se știe ce facem cu cei care s-au intersectat cu un pacient asimptomatic care se prezintă la cabinet. Se știe că virusul e contagios și în perioada în care simptomele bolii nu se manifestă. Tot ce știm concret este că trebuie să anunțăm, telefonic, de urgență, la DSP, dacă ni se prezintă un bolnav cu simptome”, a declarat, sub anonimat, un medic de familie, pentru Evz.ro.

Un altul a explicat faptul că există pacienți asimptomatici, care au călătorit în zonele de risc privind răspândirea virusului, dar tocmai pentru că nu prezentau semnele îmbolnăvirii, au mers la serviciu, fără să rămână în izolare timp de 14 zile.

O altă problemă a fost ridicată de un alt medic de familie: ”Ce faci cu un pacient asimptomatic care vine la cabinetul tău de medic de familie și îți spune că tocmai a revenit dintr-o zonă de risc. El trebuie izolat la domiciliu 14 zile, conform procedurii. În trimitem acasă cu transportul în comun? Ce măsuri luăm față de ceilalți oameni pe care i-a întâlnit în cabinet cu ocazia vizitei la medic? Nu avem proceduri clare despre cum ar trebui să acționăm”, a mai arătat un alt medic de familie.