Criza i-a sărăcit pe conaționalii noștri, mulți dintre ei cumpărând de nevoie doar haine la mâna a doua. Și persoanele cu venituri mari caută în second-hand produse de calitate.
Chiar dacă existau și înainte de 2008, magazinele de haine purtate importate din Occident s-au înmulțit văzând cu ochii după începutul crizei, pe fondul scăderii puterii de cumpărare a românilor. În unele zone, comercianții second-hand sunt amplasați chiar unii lângă alții. În prezent, o treime din îmbrăcămintea pe care o cumpără românii este de la second-hand, conform estimărilor jucătorilor din piață.
„Persoanele cu salariul minim vin exclusiv în secondhand. Dar vin și oameni cu venituri medii și peste medie care caută marfă de o calitate mai bună și articole deosebite față de ce se găsește pe piață. Intră atât femei, cât și bărbați de toate vârstele”, conturează profilul clientului Anda Irimia, proprietara rețelei de patru buticuri second-hand „Solange” din Ploiești cu marfă din Italia, Germania și Olanda.
Pentru ea, criza a reprezentat multă muncă „pentru a aduce clientul înapoi. Chiar dacă a crescut numărul de clienți, coșul de cumpărături a scăzut”, punctează aceasta. Un client poate să lase la o achiziție de la câțiva lei până la 300-400 lei, când ia produse pentru toată familia, spune vânzătoarea dintr-un maga z i n al rețelei „Dobrogeanul” din București, unde o haină de piele costă 60-100 lei, iar produsele sunt aduse din Danemarca și Franța.
Vânzări de șase ori mai mari ca înainte de criză
„La noi se caută hainele foarte ieftine, dar obligatoriu moderne”, descrie pretențiile publicului Ana- Maria Constantinescu, administratorul AmariaGroup, firmă cu sediul în Târgoviște care importă de șase ani angro haine la mâna a doua din Anglia, Belgia, Olanda și Italia, pe care le revinde către magazine de profil din întreaga țară. „Mie personal mi-au crescut vânzările cu peste 500% față de 2008 și cu 30-40% comparativ cu anul trecut. Nu avem noi haine bune pentru cererea care este pe piață”, ne-a declarat Ana- Maria Constantinescu.
Potrivit acesteia, pe lângă românii fără bani, multe persoane sunt atrase în second- hand-uri de „lucrurile de o foarte bună calitate la un preț foarte mic și de brandurile renumite, având posibilitatea să găsești haine de la H&M, Zara, dar și Armani sau Valentino”.
Soldurile, o altă opțiune
Soldurile au dobândit la rândul lor un loc special în preferințele românilor, odată cu venirea crizei. Multe rețele de magazine de solduri au, an de an, creșteri ale vânzărilor de câteva zeci de procente.
Magazinele cumpără stocuri de articole de îmbrăcăminte și încălțăminte precum și accesorii la 20 -30% din prețul inițial și le vând mai departe la prețuri mai mici.
Consumatori mai informați
„Dezvoltarea segmentului second-hand are ca efect mai ales scăderea producției autohtone. Dar accentul cred că trebuie pus pe posibilele efecte asupra securității consumatorului. Nu se cunoaște precis cum a fost depozitată, transportată, curățată chimic, spălată marfa care se pune în vânzare”, avertizează Maria Grapini, europarlamentar membru al comisiei de reglementare a pieței interne și protecția consumatorului și președinte al Pasmatex Grup. Conform fostului ministru, pentru ca vânzările acestor magazine să scadă, nu e suficientă creșterea doar a puterii de cumpărare, ci și a nivelului de informare a populației. Importatorii de produse purtate afirmă, însă, că marfa nu comportă riscuri pentru sănătate, căci nu poate intra în România fără certificat de dezinfecție.