Exclusiv. Clotilde Armand, mai presus de lege. Primarul sectorului 1 nu dă doi bani pe o decizie a instanței

Sursa Arhiva EVZ

De când s-a instalat în fotoliul de primar la sectorul 1, Clotilde Armand este într-un război continuu cu toată lumea. 

Este în război cu firma de salubritate, cu subordonații și, mai nou, cu proprii consilierii locali pe care i-a numit ”schizofrenici”. Când îi convine, edilul vorbește de puterea Justiției pe mâna cărora o să ajungă cei vionovați în ochii ei. Iată că, atunci când aceeași Justiție îi este potrivnică, primarul celui mai bogat sector al Capitalei nu mai este la fel de dispus să respecte litera legii. 

Înfrântă în instanță, Armand refuză să pună în aplicare o hotărâre definitivă de care depinde soarta a sute de angajați ce pot fi dați afară din primăria pe care o conduce!  

Sute de oameni dați afară, dar un viceprimar în plus în schemă

În luna decembrie a anului trecut, primarul Clotilde Armand și-a convocat consilierii și a decis desființarea a trei servicii publice: Administrația Piețelor, Administrația Unităților de Învățământ Preuniversitar și Unităților Sanitare Publice și Centrul Cultural. Toate fiind considerate principalale ”găuri negre” financiare ale aparatului adminsitrativ al primăriei pe care o conduce. Dar a și aprobat, prin aceeași hotărâre, o organigramă cu doi viceprimari.

Hotărârea 291/04.12.2021 a fost atacată în instanță de Sindicatul Angajaților Administrației Domeniului Public (ADP) care a văzut în ”mișcarea” primarului și a consilierilor locali doar o formă de concediere în masă. Și nu o reorganizare, așa cum o numește edilul. ”Prin acea hotărâre, primarul Clotilde Armand avea de gând să dea afară 700 de angajați din totalul de 2.667. Era de fapt o concediere colectivă mascată”, ne-a declarat la acea vreme, sindicalistul Ștefan Novac. 

Instanța a suspendat hotărârea. Pe primarul Armand nu-l interesează

Așa cum Evenimentul zilei a arătat în exclusivitate, magistrații Secției a II-a Civilă a Tribunalului București au decis recent că acea hotărâre de consiliu local este o acțiune ilegală și au suspendat-o. Asta până când instanța va lua o decizie definitivă și în ceea ce privește anularea acestei hotărâri cerută, în același dosar, de sindicatul ADP. ”(...)Prin sentința civilă pronunțată la data de 30.03.2021, Tribunalul, București – Secția a II-a Contencios Administrativ și Fiscal a dispus(...)suspendarea executării Hotărârii 291/04.12.2021(...). Cum termenul legal de cinci zile acordat de instanță pentru a fi atacată a trecut, hotărârea a devenit definitivă și trebuie pusă în aplicare.

Numai că, brusc, primarul Armand nu mai este așa prieten cu legea pe care o invocă în fiecare scandal în care este implicat. Ca o replică ciudată la decizia instanței care a suspendat acea hotărâre buclucașă ce stă la baza reorganizării Primăriei Sectorului 1, edilul a formulat un soi de punct de vedere. Act intern pe care, firește, și-a pus iscălitura și l-a trimis tuturor direcțiilor din subordine. A fost felul său de a răspunde înfrângerii suferite în instanță în fața sindicatului ADP.

”(...)Ținând cont de opinia juridică exprimată de Direcția Juridică, Legislație, Contencios Administrativ  din cadrul aparatului de specialitate al primarului Sectorului 1 al Municipiului București, apreciez că hotărârea intanței de fond nu poate produce efecte asupra măsurilor deja dispuse față de părțile în litigiu în temeiul HCL Sector 1 nr. 291/2020, anterior datei de 30.03.2021 (n.r. când instanța s-a pronu țat) activitatea organizată în baza acestor măsuri urmându-și cursul(...), este mesajul clar al primarului Armand trimis subordonaților. Adic acela de a nu respecta hotărârea instanței. Mai pe românește, primărița USR refuză să reînființeze cele trei servicii desființate și să revină la forma inițială de organizare administrativă cu un singur viceprimar! 

”Asupra tuturor actelor emise de acel viceprimar planează un efect de nulitate”

Un joc periculos, sunt de părere specialiștii în drept administrativ contactați de Evenimentul zilei. O decizie care i-ar putea aduce primarului Armand chiar și o cercetare pentru abuz în serviciu. În plus documentele semnate de cel de-al doilea primar votat prin acea hotărâre ar putea fi lovite de nulitate! 

”Primarul ar trebui să reînființeze acele servicii pe care le-a desfințat în baza acelei hotărâri de consiliu local care a fost suspendată de instanță. Dacă ar fi apreciat că măsurile nu mai pot fi suspendate, acest lucru s-ar fi văzut în decizia instanței care ar fi respins cererea de suspendare din cadrul dosarului în care se judecă anularea acelei hotărâri de consiliu. În schimb, instanța a considerat că asupra acelei măsuri (n.r. HCL 291/04.12.2020) planează o suspiciune de nelegalitate și a decis suspendarea măsurilor luate până în acel moment. Continuarea efectelor deciziei suspendate însemnă o încălcare a ordinului dat de judecători. 

În ceea ce privește cel de-al doilea post de viceprimar votat/aprobat prin acea hotărâre de consiliu local un lucru este clar: acel viceprimar nu are ce să caute în acea funcție atâta vreme cât hotărârea care a astat la baza numirii/votării acelui post este suspendată. Asupra tuturor acelor acte emise/contrasemnate de acel viceprimar planează un efect de nulitate absolută. Astfel, el se va face vionovat de orice prejudiciu cauzat de acele documente emise/contrasemnate de el”, ne-a explicat avocatul Adrian Cuculis. 

”E cât se poate de simplu: supendarea hotărârii impune revenirea la organigrama inițială”

Pentru a o altă opinie în acest caz l-am contactat și pe avocatul Florin Durgheu. Și acesta a fost tranșant în ceea ce privește situația de la Primăria Sectorului 1: 

”Când decizia instanței de suspendare a hotărârii de consiliu local va fi definitivă, cel care a emis-o/votat-o este obligat să revină la organigrama anterioară pe care a schimbat-o având ca bază hotărârea de consiliu luată în discuție. Definitiv înseamnă că fie nu a fost contestată în termenul legal stabilit de magistrați, fie a fost contestată dar cererea a fost respinsă de instanță. În acel moment, trebuie reînființate acele servicii care au fost desființate prin acea hotărâre de consiliu local. Procesul pe fond, în cazul de față pentru anularea acelei hotărâri, va continua având ca obiect anularea acelei hotărâri. E cât se poate de simplu: supendarea hotărârii impune revenirea la organigrama inițială” , ne-a declarat avocatul Durgheu.

”Nici nu vreau să mă gândesc că activitatea acestor instituții a fost deja preluată de alte structuri, personalul eliberat din funcții”

Legat de refuzul primarului Clotilde Armand de a reveni - așa cum o obligă hotărârea instanței -, la vechea organigramă (n.r. reînființarea celor trei servicii și renunțarea la unul dintre viceprimari), a formulat un punct de vedre și conf.univ.dr. Dragoș Dincă, specialist care predă la Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA).

”Prin sentința civilă pronunțată la data de 30.03.2021, Tribunalul, București - Secția a II-a Contencios Administrativ și Fiscal a dispus suspendarea executării Hotărârii 291/04.12.2021 a Consiliului local al Sectorului 1 privind aprobarea Organigramei, Statului de funcții, numărului de personal. Astfel, este în vigoare organigrama anterioară, ceea ce presupune: un viceprimar în loc de doi; doi consilieri personali ai primarului în loc de șase; zero consilieri ai viceprimarilor în loc de patru; existența Centrului Cultural, Administrației Piețelor și Administrației Unităților de Învățământ Preuniversitar, desființate în decembrie 2020. Nici nu vreau să mă gândesc că activitatea acestor instituții a fost deja preluată de alte structuri, personalul eliberat din funcții etc. Probabil că următoarea organigramă va fi aprobată în 2023”, a notat Dragoș Dincă pe contul său de facebook. 

 

Consilerii nu vor să voteze bugetul în forma actuală a organigramei

 

Faptul că lucrurile nu sunt tocmai în regulă în ceea ce privește nerespectarea acestei hotărâri o dovedește și faptul că ședința de buget programată pentru luni, 5 aprilie, a fost amînată. Consilierii locali au cerut ca organigrama să revină la forma inițială pentru a putea vota bugetul. 

”Consilierii au refuzat să semneze documentele în forma lor actuală și au cerut ca bugetul să fie gândit și pentru acele servicii publice desființate, ce acum trebuie reînființate. La fel cum au refuzat să semneze anumite acte și cei de la ”Juridic”. Situația e încinsă rău! Sindicaliștii intenționează să obțină certificat de grefă și să declanșeze procedura executării silite prin afișare și acordarea unui termen de grație”, ne-au dezvăluit surse din interiorul Primăriei Sectorului 1.