Cercetările în cazul scufundării în Marea Neagră a pescadorului Sea Shark 1 au avansat o dată cu descoperirea epavei la 10 kilometri de Grindul Chituc. La o primă evaluare a vasului, doar una exterioară, investigatorii au conturat principala cauză care a stat la originea accidentului maritim.
Anchetatorii au luat în calcul, printre altele, daunele suferite de echipamentul de pescuit industrial și poziția ambarcațiunii înfiptă în nisipul de pe fundul mării, la o adâncime de 21 de metri.
Surse portuare au dezvăluit pentru Evenimentul zilei care este cauza care a dus la scufundarea navei, concluzie care va deveni oficială abia după ce scafandrii vor reuși să intre în epavă și să mai adune probe.
Pescadorul nu și-a mai semnalizat poziția prin radio
În urmă cu o săptămână, un vas cu cinci marinari la bord pleca din Portul Midia, acolo unde avea baza. Ieșea ca de obicei în larg pentru a pescui rapane, un tip de scoică ce urma să fie apoi comercializat. Cum la o zi după ce a plecat pe mare pescadorul nu și-a mai semnalizat poziția prin radio, a fost declanșată alarma. Situația a devenit și mai dramatică atunci când echipajul unei alte nave de pescuit (n.r. Angel White) a descoperit un cadavru plutind pe mare ce s-a dovedit a fi al unuia dintre cei cinci membri ai echipajului vaporului dispărut. Existau doar indicii că vasul s-a scufundat undeva la șase-șapte mile maritime în zona Gura Portiței.
Înecați în marea rece ca gheața
În timpul operațiunilor de căutare la care au participat Garda de Coastă și Agenția de Salvare a Vieții pe Mare - cu ambarcațiuni și cu aeronave -, au mai fost descoperite cadavrele altor doi pescari.
Oamenii erau îmbrăcați sumar, ca și cum ar fi fost surprinși în somn. Doar unul dintre ei avea vestă de salvare. Autopsiile efectuate de legiștii constănțeni au arătat că moartea pescarilor a fost cauzată de înec pe fondul hipotermiei, a înghețului (n.r.marea avea doar opt grade, temperatură la care marinarii nu puteau rezista prea mult în apă).
Tragedia care poate schimba legea
La cinci zile de la scufundarea vasului de pescuit, considerat accident de muncă, epava acestuia a fost reperată la 10 kilometri est de Grindul Chituc, la o adâncime de 21 de metri. Acest lucru a fost posibil doar datorită studiului hărților cu traseul urmat de amabarcațiune pentru că vasul nu avea echipamente de balizaj care să emită semnale SOS. Și asta pentru că legea permite navelor sub 15 metri să nu fie echipate cu un astfel de sistem care se activează în caz de accident maritim și poate emite chiar și 48 de ore de sub apă.
”Dacă pescadorul avea acest sistem, această radiobaliză de localizare în caz de urgență (n.r. EPIRB) l-am fi descoperit mult mai repede. În primele ore de la accident. Acea baliză emite semnale SOS chiar și sub apă timp de 48 de ore. Poate îi găseam înainte să înghețe și să se înece. Legea nu obligă navele sub 15 metri să aibă așa ceva. Și pescadorul ăsta avea 12 metri. După tragedia asta sigur se va umbla la lege”, ne-au explicat surse portuare.
Pescadorul a pescuit în cerc și s-a încurcat în propriile plase
O dată ce epava a fost găsită, echipe de scafandri ale Gărzii de Coastă au coborât în adânc pentru a face o primă evaluare a situației. Așa au observat că ambarcațiunea este înfășurată în propriile plase de pescuit fapt care a făcut imposibilă pătrunderea în interiorul navei înfiptă în nisip.
Riscurile erau uriașe pentru scafandrii care ar fi trebuit să fie mai mulți pentru o astfel de operațiune subacvatică. Însă, până la pătrunderea în epavă, specialiștii au interpretat toate semnele exterioare. Poziția navei și felul în care echipamentul ei de pescuit a fost distrus au indicat cauza care a stat la originea tragediei. Principala ipoteză a accidentului maritim este că pescadorul a traulat (n.r. metodă de pescuit cu plase) în cerc, s-a încurcat în plasele lui și s-a răsturnat.
”Scafandrii nu au putut să intre în epavă din cauza faptului că nava este înfășurată în propriile plase de pescuit. Ar fi fost o misiune prea riscantă pentru ei. Totul indică faptul că pescadorul a traulat în cerc. Că accidentul s-a produs în timp ce pescuiau. Una dintre sârme s-a întins și cealaltă s-a înfășurat în jurul navei, a răsturnat-o și a tras-o la fund. În plus, nava putea fi supraîncărcată, dar acest lucru nu se mai poate ști acum pentru că scoicile s-au împrăștiat în mare. Cu marfă multă la bord s-a scufundat și mai repede”, ne-au explicat aceleași surse.
Căpitanul pescadorului a fost salvator pe mare
Anchetatorii - specialiști în navigație, procurori și inspectori de muncă -, vor încerca să afle dacă manevrele care au dus la răsturnarea și scufundarea vasului ce avea o vechime de patru ani, sunt urmarea unei erori umane sau dacă în timpul acelei traulări în cerc s-a produs vreo defecțiune tehnică a echipamentului de pescuit. Căpitanul vasului - al cărui cadavru a fost descoperit -, era un marinar cu experiență, la rându-i fost salvator la Agenția pentru Salvarea Vieții pe Mare. Doi dintre cei cinci pescari sunt în continuare dați dispăruți, dar șansele ca ei să fie în viață sunt nule.