România va participa la regată cu cea mai faimoasă navă a sa: „bricul” Mircea. Bătălia navală va dura 26 de zile. Evenimentul zilei este singurul cotidian din România care va avea un corespondent la bord.
O veritabilă „armada” internaţională de 19 nave, care mai de care mai frumoase, se va aduna între 30 aprilie şi 3 mai în portul bulgăresc Varna. Flota cuprinde splendide veliere din nouă țări diferite: Marea Britanie, Turcia, Ucraina, Spania, Malta, Bulgaria, Pakistan, Rusia și România. Nouă dintre ele, printre care şi Nava Şcoală Mircea, fac parte din aşa-numitele „Tall Ships” – de clasă A – cele mai mari veliere din lume. Evenimentul nautic la care România mai are înscrisă o navă, schooner- ul Adornate, velier civil de clasă B, se numeşte Black Sea Tall Ship Regatta 2014. Este pentru prima oară când în apele Mării Negre se desfăşoară o astfel de competiţie: de obicei, ele au loc în Atlantic, Marea Nordului sau Mediterana.
Cap compas: Novorossiysk și Soci
„Bricul” Mircea, de fapt o navă de tip barc cu artimon, va pleca din portul Constanţa astăzi, la ora nouă dimineaţa, şi va poposi în aceeaşi zi, seara, la Varna, pentru trei zile. Startul regatei va avea loc pe 3mai către portul rusesc Novorossiysk, din vecinătatea strâmtorii Kerci. Flota va ajunge la Novorossiysk pe 9 mai şi va staţiona trei zile, prilej ca marinarii de pe cele 18 bastimente să se cunoască între ei. O croazieră de repoziționare a flotei va avea loc între 12 și 14 mai, dată la care toate velierele vor acosta la Soci, orăşel devenit celebru după Jocurile Olimpice de iarnă din acest an. După alte patru zile de relaxare, se va da startul în cea de-a doua etapă a concursului care se va temina pe 24 mai, la Constanţa, port în care vor fi premiate echipajele câştigătoare la cele patru categorii de veliere înscrise în concurs (A,B,C,D).
Ca recunoaştere a întregii activităţi desfășurate sub pavilionul românesc, N.S. Mircea va avea parte de o festivitate aparte, în care va fi decorată la împlinirea a 75 de ani de când a intrat în serviciul Marinei Militare Române, la 17 mai 1939.
N.S. Mircea, mândria flotei române
La data de 17 mai 1939 a sosit în țară și a intrat în serviciul Marinei Militare NavaȘcoală „Mircea”, velier de tip barc triarborat de clasă A – cu trei catarge – de 1.844 de tone, construit în anii 1938-1939 la șantierul Naval Blohm und Voss din Hamburg. Nava de 81 de metri lungime a fost botezată „Mircea”, ca și înaintașul său „Bricul Mircea” (1882-1944), după numele domnitorului Mircea cel Bătrân. Galionul (figura de la prova navei) are sculptat chipul voiedodului român. După reparațiile capitale și modernizările făcute în anul 1966 - la același șantier naval unde a fost construită - și, între anii 1994 și 2002, la șantierul Naval Brăila, a devenit nava cea mai modernă dintre „surorile” ei: „Eagle” - SUA, „Gorch Fock” - Germania, „Tovarișci” – Ucraina și „Sagres (III)” - Portugalia. Nava poate lua circa 150 de persoane la bord și dezvoltă o viteză, cu velele ridicate, de 12 noduri.