EVALUARE NAŢIONALĂ 2012. Subiecte pline de capcane. Subiectiva şi predicativa dau bătăi de cap profesorilor

Proba la limba română a fost, doar aparent, floare la ureche. De fapt, subiectele aveau câteva capcane, iar notele vor dovedi acest lucru.

"Super uşor", "l-aş mai da o dată"- acestea au fost primele reacţii ale unora dintre candidaţii care au susţinut ieri prima probă din cadrul evaluării naţionale. Deşi acesta a fost primul lor examen "filmat", puştii n-au dat prea mare importanţă ochiului Big Brother. Alta le-a fost supărarea: păcat de banii pe meditaţii, subiectele au fost prea simple. Profesorii strâmbă însă din nas. Varianta de la limba română, spun ei, a fost plină de capcane.

În Capitală, zeci de părinţi s-au strâns ciorchine pe la porţile şcolilor, emoţionaţi peste măsură, încercând să ghicească ce se întâmplă dincolo de uşile sălilor de clasă. Cerinţe-capcană, elevi repeziţi Aşa e şi la "Heliade Rădulescu", una dintre cele mai bine cotate şcoli din ţară. "Să rezolve tot, de aia am băgat bani în meditaţii", glumeşte una dintre mămici, cu zece minute înainte de încheierea examenului. Ocupaţi să se încurajeze unii pe alţii, părinţii aproape că nici n-o observă pe Irina, o elevă firavă, care a terminat testul înainte tuturor. "A fost ce am făcut şi la clasă, cred că o să iau nota 20", e optimistă fata, care visează să studieze la Colegiul "Gheorghe Lazăr". În câteva minute, curtea şcolii se umple de oameni. Copii, profesori, părinţi sau pur şi simplu gură-cască, toţi se îngrămădesc să vadă subiectele, un mix neobişnuit între clasicii"Cireşarii" şi un text modern, despre e-book. "Păi nici eu nu ştiu ce-s astea", spune, fluturând foaia de examen, o femeie înaltă, rujată intens.

Într-adevăr, subiectele, cred profesorii, n-au fost tocmai uşoare. "Au fost multe cerinţe capcană. Ei s-au grăbit să scrie, au tratat cu superficialitate. La compunerea de la subiectul II, punctul B, de exemplu, era nevoie de un anumit vocabular, nu o compunere de nivelul clasei a IVa", atrage atenţia Anca Oprea, profesoară de limba română.

Potrivit acesteia, chiar şi elevii de nivel mediu se vor trezi cu note mici dacă nu au fost foarte atenţi. "Mai grea decât restul subiectelor a fost compunerea. Se aşteaptă de la ei o exprimare corectă, era nevoie de un limbaj bogat şi de creativitate" ANCA OPREA, profesoară de limba română Dilema subiectivei Unul dintre subiectele care le-a pus beţe în roate elevilor a fost cel care le cerea să stabilească dacă propoziţia subordonată din fraza "Ceea ce mă jenează este dificultatea răsfoirii" este atributivă, predicativă sau subiectivă. Aparent banal, subiectul a strânit o întreagă discută între profesori. În timp ce baremul publicat pe site-ul ministerului Educaţiei dă ca răspuns corect subiectiva, unii dascăli cred că, de fapt, propoziţia este predicativă. "Era, ce-i drept, o chestiune subtilă, mulţi vor greşi", e de părere Anca Oprea, profesoară de română. "Dacă inversezi topica, vei avea o predicativă. Corect ar fi, prin contragere, să transformi o parte din propoziţie în substantiv", spune profesoara Nicoleta Crânganu. "Două substantive articulate înseamna că-i subiectivă", adaugă profesoara. Citiţi şi:

  • EVALUARE NAŢIONALĂ 2012, proba la limba şi literatura română: De la Cireşarii la Dilemateca. VEZI SUBIECTELE şi BAREMUL DE CORECTARE
  • EVALUAREA NAŢIONALĂ 2012. Vezi cum trebuiau rezolvate subiectele şi calculează-ţi nota
  • EVALUARE NAŢIONALĂ 2012. Elevii ar putea ieşi şifonaţi de la examen