Evaluare Naţională 2022! Anunţul momentului pentru elevi. Ce noi materii vor avea la examen

Evaluarea Națională. Sursa foto: Arhiva EVZ

Un proiect inițiat de zeci de senatori, printre care și fostul ministru al Educației, propune introducerea de noi materii la examenul de la finalul clasei a VIII a. Printre propuneri se numără o probă de sport, una de igienă și o evaluarea competențelor civice și sociale.

Un proiect de lege susținut de peste 30 de senatori PSD, dar și de Monica Anisie, fost ministru al Educație din partea PNL prevede noi schimbări la Evaluarea Națională.

Senatorii care au inițiat proiectul vor ca elevii să susțină mai multe probe pe parcursul anului școlar: probă de sport, probă de igienă, dar și evaluarea competenţilor civice şi sociale.

Tot mai multe discipline la Evaluare

În ceea ce privește examenul de Evaluare Națională de la finalul clasei a VIII a, se dorește adăugarea a tot mai multe discipline. Pe lângă testele la română, matematică, limba străină și proba de evaluarea a competențelor digitale (utilizarea calculatorului), apar noi probe. Inițiatorii proiectului propun introducerea probei de sport și o evaluare orală a competențelor civice și sociale, susținută în timpul anului școlar.

Anul acesta, elevii de clasa a VIII-a încheia cursurile pe 3 iunie. Înscrierea candidaților la Evaluarea Națională se face automat de către secretariatele școlilor în perioada 30 mai – 3 iunie. Examenul propriu-zes are loc în perioada 14-17 iunie 2022.  Rezultatele finale, după rezolvarea contestațiilor, vor fi publicate în 30 iunie.

Ce părere au experții

Proiectul este criticat de experții în educație care spun că prioritar pentru a face progrese în învățământ este planul cadru.  „Până la chestiunile tehnice, eu semnalez o abordare sau un comportament politic una caldă - una rece. Mesajul cald este cel al nevoii de a aduce în școală toate componentele de care acum ar face subiectul evaluării. Cea rece, nuca în perete și căruța pusă înaintea boilor, rămâne la escamotarea odată în a celei mai critice situații de la noi la nivelul preuniversitar, și anume conversația despre planul cadru.

Eu văd acest proiect ca pe un mod de a escamota conversația privind nevoia de transformare curiculară și a aduce, sub formă de evaluări, acele componente pe care toată lumea le dorește, doar că ele, în momentul de față, așa cum sunt structurate, se bat cap în cap cu felul în care planurile cadru sunt structurate.

Până când acest aspect nu este rezolvat, chestiunea planurilor cadru va continua să rămână imensul elefant roz din încăperea școlii ca sistem, care va rămâne ca inițiativă și va fi mai de grabă formă fără fond, decât formă cu fond, pentru că îi lipsește substanța”, a declarat profesorul Marian Staş, expert în Educație, la Antena 3.