Apelul europarlamentarului PNL Marian Jean Marinescu catre politicienii din Oltenia se refera la introducerea în masterplanul pe transport a unei autostrăzi care să lege regiunea de Europa de Vest. Masterplanul cuprinde o serie de drumuri expres și Euro Trans către Vest.
Desi impactul unei astfel de autostrazi este unul pozitiv, privit nu numai din zona economica, nu se regaseste niciun plan in acest sens in fruntea listei de priorități a României.
Oltenia va fi condamnată la subdezvoltare economică, din cauză că masterplanul pe transport pe care România l-a trimis Comisiei Europene (CE) la Bruxelles nu conține nici o autostradă care să lege această regiune cu Europa de Vest, spune europarlamentarul PNL Marian Jean Marinescu. „Din păcate, nimeni nu înțelege importanța autostrăzii Oltenia – Europa. Dacă masterplanul pentru transport va fi aprobat, Oltenia va rămâne izolată pentru o lungă perioadă de timp. Atâta timp cât nu ai o autostradă care să te scoată în lume și pe care să vină potențialii investitori nu poți să te gândești la dezvoltare economică. Din păcate, în toate propunerile de masterplan de până acum, autostrada Oltenia – Europa nu există. Cer încă o dată politicienilor din Oltenia să se trezească și să facă presiuni pentru includerea în masterplan pe poziția 2 sau 3 în lista de priorități a acestei autostrăzi. Oltenia este condamnată la subdezvoltare“, a declarat europarlamentarul, citat de gds.ro.
Prin Memorandumul pentru Master Planul General de Transport (MPGT) aferent perioadei 2014-2030, firma AECOM a luat în calcul două scenarii în ceea ce privește transportul rutier: scenariul de sustenabilitate economică (ES) și scenariul de sustenabilitate economică și de mediu (EES). În scenariul ES, cele mai bune punctaje le-au obținut autostrăzile Sibiu – Pitești (116 km), estimată la 1,67 miliarde de euro și Bacău – Pașcani (81 km), estimată la 485 de milioane de euro, dar și Sibiu – Brașov (120 km), pentru care s-ar putea cheltui 816 milioane de euro. Abia pe locul 8 în lista priorităților se află autostrada Craiova – Pitești (124 km), estimată la circa 900 de milioane de euro. În scenariul EES, autostrada Craiova – Pitești a urcat o singură poziție, de pe locul 8 pe locul 7.
Mai mult, europarlamentarul Marian Jean Marinescu isi arata ingrijorarea fata de prioritățile stabilite pentru masterplanul pe transport:
„Ce se întâmplă în masterplan este pentru mine de neînțeles. Am avut discuții cu ministrul Ioan Rus, cu AECOM, am vorbit și la CE. Nimeni nu a reușit să-mi explice cu argumente de ce lipsește din masterlan autostrada Oltenia – Europa. Nu am reușit să înțeleg de ce se află pe primele locuri autostrada Bacău – Pașcani. S-a spus că lipsește o legătură cu autostrada Iași – Târgu Mureș. Bine, dar această autostradă este abia pe locul 5 în lista de priorități. Înaintea ei este și celebra autostradă Sibiu – Brașov. Dacă ai pe primul loc în lista priorităților o autostradă Sibiu – Pitești, de ce trebuie să mai faci încă o autostradă Sibiu – Brașov? De fapt, totul se învârtește în jurul autostrăzii Comarnic – Brașov, unde trebuie dus mult trafic. Sibiu – Pitești nu se va face!“.
În Oltenia sunt prevăzute o serie de drumuri expres: București – Alexandria – Craiova (195 km) estimat la 765 de milioane de euro (locul 5), Drobeta Turnu Severin – Lugoj (faza C1 – 142 km) estimat la 1,35 miliarde de euro (locul 10) și Craiova – Drobeta Turnu Severin (faza C2 – 104 km) estimat la 615 milioane de euro (locul 13). În scenariul EES, proiectele din Oltenia scad pe lista priorităților. Drumul expres Craiova – București cade de pe locul 5 pe locul 9, iar Craiova – Drobeta Turnu Severin cade de pe locul 13 pe locul 14. România și-a propus să construiască și cinci drumuri Euro Trans, dar nici aici Oltenia nu se află în fruntea listei. În ambele variante (ES, EES), drumurile Euro Trans Craiova – Calafat (83 km; 41,5 milioane euro) și Drobeta Turnu Severin – Calafat (96 km; 50,8 milioane euro) sunt pe locurile 3, respectiv 4 în lista priorităților, scrie gds.ro.