ETERNA RIVALITATE DIN TRAFIC. Rugămințile unui motociclist către șoferi

Turează motoarele la maximum și susțin că nu pot trăi fără adrenalină. În ciuda a ceea ce se spune despre ei, împătimiții pe două roți se consideră responsabili în trafic. Și, dacă pe perioada iernii tobele și motoarele turate au cam lipsit de pe șosele, odată cu venirea primăverii, numărul motocicliştilor va creşte din nou. Poliția Rutieră a prezentat- lansând și campania ,,Motocicliștii sunt vizibili în trafic,,- o cercetare despre motociclistul român și conduita acestuia pe șosele. Principala supărare a motocicliștilor rămâne faptul că nu sunt vizibili în trafic și, că, nu de puține ori, conducătorii auto le sunt ostili și îi șicanează în trafic.

Campania iniţiată de Ministerul de Interne, prin Poliţia Română, în parteneriat Asociaţia Free Riders, se va termina la sfârşitul lunii octombrie 2015. Aceasta se va desfăşura în Capitală şi în judeţele Argeş, Bacău, Constanţa, Sibiu şi Vâlcea. Potrivit Direcţiei Rutiere, în România sunt 6,96 de milioane de şoferi de maşini (68,5% sunt bărbaţi, iar 31,5% sunt femei), în timp ce 1,37 de milioane de persoane au permis de conducere pentru A, A1 şi AM ( 74,24% sunt bărbaţi, iar 25,76% femei).  Anul trecut s-au produs 8.442 de accidente grave, în urma cărora au murit 1.819 de persoane, în timp ce alte 8.116 ai fost grav rănite.

Portretul motocicliștului român în trafic

În general, motocicliștii și mopediștii participanți la focus grupuri se percep  responsabili: mai exact, poartă echipament de protecție (costum, cască), rulează în limitele legii și respectă ceilalți participanți la trafic. Împătimiții își recunosc, însă, nevoia de adrenalină, de a împinge limitele, această nevoie fiind considerată o caracteristică comună a motocicliștilor. Atitudinea față de motocicletă și managementul riscului pot fi diferite în funcție de perioada vieții. În general, comportamentele riscante (ex. viteză mare, competiție) sunt asociate persoanelor tinere, care nu au foarte multe responsabilități și nici foarte multă experiență.

Motocicliștii empatizează cu ceilalți conducători de vehicule pe două roți

Motocicliștii empatizează în mare măsură cu ceilalți conducători de vehicule pe două roți (mopediști și bicicliști), percepându-se în aceeași categorie de risc cu aceștia. Atitudinile faţă de mopedişti sunt neliniare:  respect pentru oameni care conduc vehicule cu două roţi zilnic, pentru „a-şi câştiga pâinea”;  simpatie pentru faptul de a împărtăşi un set comun de probleme în trafic;  respingerea unei categorii extrem de numeroase,  eterogene şi (până la data interviurilor) beneficiară a slabei  reglementări a prezenţei lor pe drumurile publice, care îşi poate extinde imaginea negativă (inconştienţă, teribilism,  lipsă de pregătire practică şi teoretică) asupra motocicliştilor, aprobare şi suport pentru măsurile de reglementare a  prezenţei pe drumurile publice a conducătorilor de mopede.

Eternii rivali ai șoferilor?

Motocicliștii participanţi la focus-grupuri se percep în opoziție cu automobiliștii, atât din punct de vedere al pericolului la care sunt expuși, cât și din punct de vedere al comportamentului în trafic. „Nu suntem văzuţi” este principala lor afirmaţie.Opiniile exprimate au împărţit respondenţii în două categorii. Primii, mai radicali, afirmă că: şoferii sunt, în general, ostili motocicliştilor; prezenţa motocicliştilor pe drumul public este ignorată voit de către şoferi; diferenţa de gabarit îi predispune pe şoferi la acţiuni de intimidare; şicanele (apropierea periculoasă de motociclistul în mers,„tăiat faţa”) ori gesturile necivilizate (ex. aruncarea de obiecte din auto, din mers) sunt foarte frecvente;  comportamentul şoferilor români este diferit de cel întâlnit în ţările din Vest, unde motocicliştii sunt respectaţi.

Lipsa educației rutiere, principala cauză a accidentelor

Peste 90% din accidentele rutiere au la bază “erorile” de comportament uman.Cauzele accidentelor rutiere în care sunt implicaţi conducătorii moto sunt diverse, iar vinovăţia aparţine deopotrivă acestora, dar şi automobiliştilor.  Problema principală – lipsa educaţiei rutiere care să asigure “convieţuirea” în trafic. Conducătorii moto au fost vinovaţi de  producerea a 62,41% din totalul accidentelor grave  în care au fost implicați în anul 2014, respectiv 963 accidente grave, soldate cu 65 persoane decedate şi 394 răniţi grav. În anul 2014, cele mai multe accidente grave generate de conducătorii moto s-au produs pe străzi, mai exact 41,53%.

Zilele negre pentru motocicliști

Cele mai multe accidente rutiere grave au avut loc în intervalul orar 17.00 - 19.00 (25,7%). Duminica s-au înregistrat cele mai multe accidente grave generate de conducătorii moto  (22,11%), respectiv Sâmbăta (17,75%), în timp ce ziua cu cele mai puţine asemenea accidente este Miercurea (10,17%). Motocicliştii afirmă direct şi exprimă în multiple alte moduri o identitate  culturală. A deveni motociclist este diferit de a deţine o motocicletă. A fi motociclist nu ar fi compatibil, în opinia celor intervievaţi, cu  asumarea unor „riscuri nefireşti”, cu teribilismul de faţadă (să mergi pe o roată), cu a deţine un motor scump doar pentru imagine. Motocicleta este asociată în special cu timpul liber și călătoriile. Reprezintă cu precădere un hobby, o pasiune și, în mod excepțional, un mijloc de transport de zi cu zi.

 

RUGĂMINȚILE UNUI ȘOFER CĂTRE UN MOTOCICLIST

 1. Mergi cu o viteză rezonabilă.

 2. Dacă te apropii prea repede, îmi va fi greu să te observ în oglinzi.

 3. Fă-te vizibil purtând echipament de protecţie reflectorizant şi aprinzând farul.

4. Depăşeşte regulamentar, adică pe partea stângă.

5. Păstrează o distanţă sigură faţă de maşina mea şi mai ales nu rula în unghiul „mort”.

6. Nu ambala inutil motorul când staţionăm la semafor.

 

RUGĂMINȚILE UNUI MOTOCICLIST CĂTRE ȘOFERI

1.Asigură-te temeinic înainte de a opri, de a vira sau de a schimba banda.

2. Şi în niciun caz nu întoarce pe linia continuă.

3. Păstrează banda în viraje.

4. Asigură-te înainte de a deschide portiera – lucru valabil chiar şi pentru cei care te însoţesc.

5. Hai să păstrăm împreună şoselele mai curate: nu arunca gunoaiele pe geam, nici măcar mucurile ţigărilor.

SFATURI PENTRU MOTOCICLIȘTI

 

Păstraţi contactul vizual - nu presupuneți că vă văd ceilalţi. Încearcați întotdeauna să aveți contact vizual cu şoferii care ar putea fi pe cale să vă intersecteze traiectoria.

Anticipați intenţiile partenerilor de drum - chiar şi atunci când şoferii, bicicliştii şi pietonii văd că vă apropiați, ei apreciază gresit, de multe ori, distanţa ori viteza. Nu vă bazați numai pe buna lor reacţie.

Feriți-vă de vehicule la viraje şi intersecţii - cel mai frecvent tip de accident de motocicletă este generat de şoferii care nu se asigură la executarea virajelor la stânga sau la schimbarea benzii de deplasare.

Asigurați-vă în oglizi atunci când virați - şoferii care vin din urmă s-ar putea să nu încetinească pentru dumneavoastră.

Fiți pregătit pentru condiţii periculoase de drum - carosabil umed, scurgeri de lichide, nisip, pietriş, cale de rulare tramvai, gropi şi alte pericole rutiere de suprafaţă care vă pot afecta  grav aderenţa generând accidente.

Abordați curbele cu viteză moderată, fără a le "tăia" - multe accidente se întâmplă din cauza pătrunderii pe sensul opus.

Utilizați o cască de protecţie omologată - care îndeplineşte standardele actuale de siguranţă. Evitați să cumpărați o cască folosită, este posibil să fi suferit un accident, iar reparaţia poate ascunde vicii structurale.

Purtaţi îmbrăcăminte de protecţie pentru motociclişti – numai aceasta poate asigura o bună protecţie în timpul unui accident şi vă protejează de intemperii. Preferaţi echipamentul modular ,,în straturi” astfel încât să-l puteţi adapta la condiţiile meteo în schimbare.

Protejaţi-vă ochii – curentul de aer, insectele zburătoare şi praful vă diminuează vizibilitatea şi vă pot rani ochii sau faţa. Cea mai bună protectie este o cască integrală cu masca de protecţie inclusă.

Fiţi vizibil - purtati haine strălucitoare, reflectorizante. Adaugaţi material reflectorizant în plus sau purtaţi o vestă reflectorizantă. Păstraţi-vă întotdeauna farul aprins şi rulaţi în poziţia de unde şoferii vă pot observa cu uşurinţă în oglinda retrovzoare (la 2/3 din lăţimea benzii). Evitaţi unghiurile moarte ale celorlalte vehicule.