"The pub" (barul), pe vremuri principala atracţie în Irlanda, cunoaşte un declin abrupt: câte un bar pune lacătul pe uşă la fiecare două zile. Cauza nu constă doar într-o recesiune lungă şi profundă, ci de asemenea într-o schimbare culturală, relatează "The Irish Times", preluat de Presseurop.
Nu cu mult timp în urmă, întreaga societate irlandeză era dependentă de bar, locul unde sfârşeau aniversări, botezuri sau pomeni. Cei care se trezeau dimineaţa se întâlneau la o halbă, în drum spre lucru, cu cei care îşi petrecuseară noaptea acolo. Oamenii se lăudau că şi-au petrecut nopţile închişi în camere mici şi întunecate, lângă nişte distribuitoare de bere.
Acum, barurile se închid câte unul la două zile. Peste 1.100 s-au închis din 2005 până acum. Declinul pub-ului a fost adesea prezentat ca un exemplu de regres al ruralităţii. Însă, se pare că nu are nicio legătură cu realitatea: barurile din toate zonele şi de toate tipurile îşi închid porţile.
Schimbările unei culturi
Prăbuşirea acestui sector a fost justificată prin diverse motive. O bună parte a deceniului trecut, patronii de baruri au criticat interzicerea fumatului şi schimbările legilor privind şofatul sub influenţa băuturilor alcoolice. Aceste schimbări au intrat în vigoare cu ceva timp în urmă interzicerea fumatului în 2004 şi primele schimbări ale legilor privind conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice datează din 2003.
Alţii spun că s-a petrecut un fenomen mai important: o schimbare radicală a felului în care trăiesc irlandezii şi, în special, a modului în care îşi petrec timpul liber. "Se pare că asistăm la o schimbare fundamentală a modului de trai", spune Mary Lambkin, profesor de marketing la Universitatea din Dublin. "Pe măsură ce oamenii se îmbogăţesc şi devin mai sofisticaţi, nu mai sunt dispuşi să stea într-un bar murdar. Tinerii, în special, îşi doresc să se poată întâlni în locuri mai noi, mai luminoase, mai moderne".
Patronii de baruri sunt conştienţi de aceste schimbări culturale şi economice. "Înainte oamenii aveau bani, dar nu aveau timp, acum nu mai au bani şi tot nu au timp", spune Padraig Cribben, directorul general al Federaţiei negustorilor de vin din Irlanda, care reprezintă 4.500 de patroni de baruri din ţară.
Orele de vârf
El declară că pentru unii dintre membrii federaţiei lui nu merită să ţină deschis în afara orelor de vârf. "A devenit o activitate cu timp parţial, un pic precum agricultura acum aproape 20 de ani. Unele baruri nu deschid înainte de opt seara, sau până miercurea".
Geraldine Lynch, a doua generaţie de patroni ai barului The Cuckoo’s Nest (Cuibul cucului) din Tallaght, a văzut cum cifra de afaceri din timpul săptămânii a scăzut cu două treimi din cauza recesiunii şi a altor factori. Dar cel puţin acest fenomen era previzibil şi putea fi controlat printr-o administrare grijulie.
Apoi s-a întâmplat ceva alarmant; sfârşiturile de săptămână au început să se reducă. "Pe vremea mea, weekend-ul începea joi seara, dar recesiunea a tăiat această zi", declară ea. "Apoi a început să dispară şi vinerea. Oamenii au încetat să mai vină aici după serviciu, sau veneau doar pentru un pahar şi apoi plecau".
Clienţii sunt tot mai ocupaţi, iar sâmbătă este singura zi a săptămânii în care se cinstesc. Sâmbătă dimineaţa poate fi consacrată activităţilor familiale sau cumpărăturilor, deci seara de vineri a devenit un moment petrecut acasă.
În cursul acestei luni, un perceptor a preluat controlul barului lui Colman Byrne, în Ballaghaderreen, din regiunea Roscommon, punând capăt unei lupte de şase ani pentru a menţine afacerea.
Treburile mergeau înainte să intre în vrie, din diverse motive. Recesiunea şi emigrarea sunt unii din factori, dar a fost de asemenea şi împotrivirea vecinilor la licenţa de a ţine deschis până noaptea târziu, care a ucis comerţul crucial de sâmbătă seara.
Consumul de alcool a scăzut cu o cincime în 10 ani
Consumul de alcool a scăzut cu o cincime într-un deceniu, dar joacă în continuare un rol important în stilul de viaţă irlandez. Problema proprietarilor de baruri este că, din ce în ce mai mult, băuturile sunt consumate acasă, şi nu în localuri specifice.
Conform unui studiu comandat de către Drinks Industry Group Ireland, acum zece ani, pănă la 80% din băuturi erau vândute în localurile comerciale (baruri şi alte locaţii). Astăzi, acest tip de consum reprezintă mai puţin de jumătate din vânzări.