Englezii, împovăraţi cu taxe mari pentru maşini

Zeci de mii de familii din Marea Britanie vor fi nevoite să plătească până la 254 de lire sterline (355 de euro) în plus la taxa auto, după ce guvernul de la Londra a decis să includă pe ascuns în categoria maşinilor taxabile pe cele mai vechi de şapte ani.

Acest lucru înseamnă că proprietarii maşinilor mari cumpărate până în martie 2001 vor afla că taxa lor de drum va creşte brusc din aprilie anul viitor, potrivit cotidianului britanic „The Times“. Totuşi, creşterea taxei se va face în doi paşi. Astfel că foarte mulţi proprietari de maşini care plătesc în prezent 200 de lire (280 de euro) vor fi taxaţi în 2009 cu 300 de lire (420 de euro), iar în 2010 cu 455 de lire (637 de euro). Surpriza pusă la punct de executivul britanic vine chiar în toiul îngrijoră rilor privind scumpirea carburanţilor.   Preţul petrolului a sărit deja de 100 de dolari pe baril. Un plin de benzină ar putea ajunge în medie la 84 de lire (121 de euro), în 2009. Taxa auto a fost anunţată de guvernul britanic în urmă cu mai bine de o lună, însă abia acum consumatorii englezi încep să înţeleagă costurile acesteia. Spre deosebire de taxa din România, autorităţile britanice au decis ca aceasta să fie încasată anual.

Taxa de poluare care va fi aplicată de guvernul de la Bucureşti de la 1 iulie va fi plătită o singură dată, la înmatricularea maşinilor. Valoarea acesteia o depăşeşte însă pe cea practicată în Marea Britanie. Norme de poluare

Proprietarii englezi ai modelelor Renault Espace, Vauxhall (Opel) Zafira, Volkswagen Sharan, Ford Galaxy, Citroën C8O, Volvo XC90 sau cei ai altor maşini care emit peste 225 de grame de dioxid de carbon pe kilometru vor plăti 430 de lire sterline (602 euro) în 2010, faţă de doar 210 lire (294 de euro), în acest an.

Englezii care au maşini din clasa medie, autovehicule cu emisii de peste 180 de grame pe kilometru, vor fi nevoiţi să scoată din buzunar, peste 2 ani, cu aproximativ 100 de lire (140 de euro) mai mult decât în prezent. În acest context, cei care vor să scape de maşinile mai vechi de şapte ani nu vor avea noroc, pentru că taxa pe care noii proprietari vor fi nevoiţi să o plătească scade valoarea autoturismului. În plus, reprezentanţii asociaţiilor auto susţin că este nedrept să fie penalizaţi cei care au cumpărat maşini în urmă cu şapte ani, când problema emisiilor de CO2 nu era una de actualitate.

Guvernul britanic a început să introducă taxe auto încă din 2001, dar problema emisiilor peste pragul de 225 de grame pe kilometru a apărut abia în 2006. Proiectul prezentat de autorităţi anul acesta include categorii de maşini de la A la M, în funcţie de cantitatea de emisii.

Autoturismele cu emisii de peste 225 de grame de CO2, cumpă rate înainte ca bugetul pe 2006 să fie prezentat, vor trece în categoria K în perioada 2009-2010 şi vor beneficia de o taxă scăzută. În 2010-2011, aceste maşini vor fi trecute în categoria corespunzătoare emisiilor pe care le emană.