Elodia, marca anului 2007

Disparitia avocatei din Brasov a incins micile ecrane, i-a indignat sau i-a distrat pe unii, iar pe altii i-a inspirat sa porneasca afaceri. Votul uninominal, devalorizarea leului, scumpirile utilitatilor n-au starnit patima in romani cum a facut-o disparitia unei anonime avocate din Brasov. Vina pentru escaladarea subiectului se imparte intre postul de apartament OTV si setea de barfa ce zace in tot romanul. VIDEO+JOC

Disparitia avocatei de nici 40 de ani, mama, sotie de politist sexy, amanta de SPP-ist si abila navigatoare pe chaturi sentimentale, a adus cote nebanuite de audienta in media, a dat idei de afaceri, a inventat balade si strigaturi pe stadioane si candideaza la un loc fruntas intr-un clasament negru al tarii, in care figurau pana la ea numai infractori.

Cazuri precum „Terente” („armasar” interbelic de la care ne-a ramas un organ conservat in formol la IML), „Ramaru” (ucigas care a semanat teroarea in femeile iesite de la schimbul doi in anii ‘70) sau „Bachus” (pe numele lui adevarat Stefanescu, primul inventator al vinulului din pastile, condamnat la moarte de comunisti) au fost mediatizate la vremea lor, dar n-au beneficiat atunci de mijloacele moderne de propagare in masa asa cum se intampla azi cu Elodia.

Cazul unei disparitii suspecte a pus romanii pe jar mai bine de cinci luni. Avocata Elodia Ghinescu, disparuta de acasa pe 30 august, a fost, in a doua jumatate a anului, unul dintre subiectele principale ale unor canale TV sau publicatii. Numele Elodia si Cioaca au intrat in limbajul uzual, au trecut de la stadiul de substantiv propriu la cel de substantiv comun, au crescut in „cuptoarele” mass-media pana la dimensiuni monstruoase si au impins audientele unui post TV poreclit „de apartament” peste cele ale unor canale media considerate „serioase”.

S-a trecut de la indignare la isterie si de la isterie la comedie in mai putin de sase luni cu o viteza uluitoare. Niciun alt eveniment relatat de presa nu pare ca a aprins spiritele anul acesta ca disparitia avocatei Elodia Ghinescu si an-cheta in jurul sotului sau, politistul Cristian Cioaca.

Inevitabil, au aparut si „binefacerile” unei disparitii/presupuse crime: un cofetar „a pus” de-o prajitura cu numele „Elodia”, care a prins la consumatori pana s-o retraga de pe piata, constient ca, in cazul in care Elodia Ghinescu va fi gasita moarta, apetitul unora s-ar putea pierde pe parcurs.

Un alt comerciant a pornit o afacere cu tricouri, cani sau abtibilduri vandute pe internet, iar administratorul unui restaurant din Sinaia isi indeamna clientii sa serveasca un ghiudem (carnat - n.r.) ce poarta numele „Elodia”.

Scenarii pentru o disparitie

Internetul a fost, probabil, alaturi de postul OTV, mediul unde s-a discutat „din belsug” despre Elodia, mai multi utilizatori postand opinii, bancuri sau filme pe aceasta tema. Pro TV a lansat un concurs de scenarii on-line, pe site-ul www.enigmaelodiei.ro, pentru a distra publicul.

In numai o saptamana de concurs, pe site au fost publicate peste 1.000 de scenarii despre disparitia Elodiei. Potrivit Google Analytics, in primele sapte zile ale concursului se inregistrasera aproximativ 20.000 de vizitatori unici.

Scenariile postate au fost dintre cele mai variate, unele idei impingand teoriile si ironia pana la SF: Elodia a fost rapita de Elvis Presley si dusa pe o planeta indepartata - este doar unul dintre exemple. Bloggerii nu au ezitat nici ei sa ironizeze subiectul, mai multe bancuri si scenarii pentru disparitia Elodiei Ghinescu fiind postate zilnic. „Elodia nu a disparut. E doar Invisible pe Messenger”, „Tu esti Elodia? - Nu, Imparate!” sau „In casuta din padure/ Aveau casa 3 pitici/ Vine Cioaca si intreaba: „- E Elodia pe-aici?”„ -sunt cateva dintre bancurile care au inceput sa circule pe internet.

Referendum fara Elodia Intrat deja in folclor, subiectul a devenit treptat tema de ironie si in mediul politic. In ziua alegerilor europarlamentare si in cea care a urmat, postul OTV a titrat mare, pe banda, „Elodia nu a votat azi/ieri. 70a dintre romani i-au urmat exemplul”.

Politicienii nu s-au sfiit sa faca aluzii in jurul cazului, unul dintre exemple fiind cel al presedintelui organizatiei PSD Bucuresti, Marian Vanghelie, care i-a sugerat lui Traian Basescu, daca nu doreste sa puna un prim-ministru PSD, sa le propuna pe Elodia sau pe „Ana Cosanzeana” pentru aceasta functie. Iar, intr-o conferinta de presa, Ion Iliescu a fost intrebat de ziaristi daca stie unde se afla avocata disparuta, intrebarea starnind rasete generale.

Elodia si spectacolul

Cazul „Elodia” a trecut, asadar, de-a lungul celor cinci luni de difuzare, din sfera anchetei dezbatute la emisiuni in cea a comertului, a politicului, dar si a sportului sau entertainmentului: la meciul Poli - Steaua, suporterii stelisti au preluat laitmotivul Elodia, scandand „Ole-ole! Ole-ola! Unde e Elodia?” si „Asasin! Cioaca, asasin!”, ca aluzii acuzatoare avand ca tinta brutalitatea politiei.

Iar interpreta de muzica populara Gherghina Stancu a compus o balada pentru avocata disparuta, balada care a fost cantata pe mai multe posturi TV.

In plus, cineva a inventat un joc pe internet pentru prescolari, „Gaseste-o pe Elodia”: jucatorului ii este prezentata o serie de fotografii ascunse si el trebuie sa ghiceasca sub care se gaseste chipul Elodiei Ghinescu. Poti alege ca personajul care te reprezinta sa fie Dan Diaconescu sau Luis Lazarus.

ELODIA - PERSONAJ DE BANCURI< EROINA DE BALADE SI MARCA DE SUCCES Prajiturile Elodia, un desert SENZATIONAL

Un tort cu „sange si ADN” si altul cu mana Elodiei iesind dintr-o mlastina au fost prezentate cu mandrie intr-unul dintre nenumaratele episoade ale serialului OTV-ist „Elodia”. Cele doua prajituri au fost create de cofetari din Bucuresti si Brasov si s-au inscris perfect in industria nascuta pe seama misterioasei disparitii.

Tortul impodobit cu o mana a „Elodiei” are 3 kg si s-a vandut cu 20 de lei. Mana are manichiura cu oja, un inel de firma si degetul inelar - ridicat intr-un semn obscen - pe care scrie „Cioaca”. Nu s-a stabilit daca semnul indica faptul ca disparitia Elodiei e o farsa sau daca degetul e ridicat din mlastina pentru a atrage atentia anchetatorilor sa vina sa recolteze probe ADN de sub unghii... (Dollores Benezic)

 

O interpreta de muzica populara a prezentat la „PoveStirile de noapte” de la Acasa TV o piesa folclorica dedicata Elodiei:

Elodia  e moarta si totusi ea traieste. / Din pozele-i frivole, suav ea ne zambeste. / Elodia e moarta si nimeni n-o gaseste. / Elodia e moarta si lumea o jeleste. / Un suflet de orfan il striga a sa mama / Cu lacrimi innodate, dar mama nu-i aproape, / Cu lacrimi innodate, dar mama nu-i aproape. / Elodia e moarta, dar unii tot mai spera / Sa apara-n zi sau noapte, asa ca o himera. / Din lumea asta mare a mai plecat o mama, / Un suflet de orfan o striga-n disperare. / Din lumea asta mare a mai plecat o mama, / Un suflet de orfan o striga-n disperare.

Coverul „Pentru Elodia”, realizat de Ernest de la InfoPro, a devenit un hit radiofonic:

Elodia! Elodia! Elodia! / Seara la televizor, chirciti in dormitor, / Cu totii o cautam pe Elodia. / In vis ni se-arata mutra lui Cioaca si padurea spanzuratilor. / Si intr-o cofetarie, cu fursecuri si sarailie, i-o prajitura numita Elodia. / Iar in Padurea Rucar parca, unde si-a pierdut chilotii Cioaca, / Toti o cauta pe Elodia! / Daca o voi intalni pe undeva, / Eu o voi saruta, pe Elodia, / O voi imbratisa patimas si ma voi bucura ca un las. Cioaca sa se spele cu ea pe cap, dar sa ne lase in pace cu Elodia! / La televiziunea din camara, in fiecare seara, o omoara pe Elodia. / Paranormali cu certificate si ghici-toare constipate o trezesc pe Elodia. / Daca circul va mai continua, din serialul „Elodia”, / Vor intrece chiar si „Dallasul”.

Elodia a intrat rapid in „folclorul rutier”:

Orice suprafata opacizata de jeg de pe masini e buna pentru un inscris cu trimitere la soarta Elodiei. Clasicul „Spala-ma” a fost inlocuit cu facilul devenit si monden: „Aici este Elodia, in duba”. Si taximetristii si-au adaptat relatiile cu clientii recalcitranti, apeland la argumente convingatoare precum: „Daca nu-mi dai banii, te fac sa dispari cum a disparut Elodia”. N-ar fi imposibil sa vedem curand si semne de circulatie cu sageti care duc spre... drumurile Elodiei.

   

Foarte multe site-uri de internet au preluat jocul „Gaseste-o pe Elodia”:

Cunoscatorii spun ca e un joc mai mult decat stupid, care consta in a intoarce la intamplare niste „placute” pana gasesti poza Elodiei.

REPERE

Filmul disparitiei Elodiei Ghinescu

> 30 august: Ziua disparitiei avocatei Elodia Ghinescu.

> 5 septembrie: Cioaca anunta disparitia sotiei.

> 13 septembrie: Agentia Mediafax transmite prima stire despre Elodia Ghinescu.

> 14 septembrie: Criminalistii descopera urme de sange in apartamentul si in masina familiei Cioaca.

> 17 septembrie: Dosarul ajunge la Parchetul General. Parintii Elodiei ofera o recompensa de 30.000 de euro celor care o gasesc.

> 8 octombrie: Jandarmii brasoveni gasesc intr-o rapa de langa Poiana Brasov o uniforma de politist patata cu sange si mai multe fotografii ale Elodiei.

> 11 octombrie: Cautarile sunt extinse in lacurile si canalele din judetul Brasov, apoi in judetele invecinate.

> 22 octombrie: Politistul este audiat timp de trei ore.

> 26 octombrie: Sunt audiati mai multi apropiati ai familiei Cioaca, inclusiv menajera lor.

> 29 octombrie: Anchetatorii perchezitioneaza casa parintilor lui Cristian Cioaca.

> 6 noiembrie: Procurorul Marius Iacob anunta ca politistul nu este singurul suspect.

> 14 noiembrie: Parintii Elodiei depun plangere impotriva lui Cioaca, pentru ca acesta si-ar fi denigrat public sotia.

> 21 noiembrie: Procurorii ii prelungesc cu 29 de zile lui Cioaca interdictia de a parasi localitatea.

> 26 noiembrie: Anchetatorii audiaza doi tineri care se aflau in casa unor vecini ai familiei Cioaca. Acestia sustin ca, intr-o noapte, au auzit zgomot „ca si cum un corp ar fi cazut pe podea”. Este reaudiata si bona, care spune ca niciunul dintre obiectele gasite in padure nu provine din casa familiei Cioaca. (Toni Dumitru)

ALB SI NEGRU

Isterie in masa sau semn de normalitate

Dezbaterea in jurul mediatizarii cazului Elodiei Ghinescu a impartit parerile si in lumea specialistilor in sociologie si psihologie. Sa fie vorba de o isterie in masa nejustificata, cum sustin unele voci, sau de un semn de sanatate sociala, cum cred altele. Sau poate fi redus totul la opinia scriitorului Radu Paraschivescu: „Cazul „Elodia” este o Cioaca!”?

Misterul de la OTV

Psihologul Anda Pacurar spune ca postul OTV se face vinovat de impingerea cazului „pana la paroxism”. „Vinovat nu e poporul, ci acela care a mediatizat excesiv cazul. Si nu numai cazul „Elodia” a isterizat natiunea, pornind de la OTV. Sa ne amintim si ce a fost cu Loteria, cand o gramada de oameni si-au dat banii pentru acel bilet comun. Ceea ce face acest post este manipulare in masa si isterizarea populatiei prin spectacolul oferit. Cum a tratat cazul „Elodia” mi se pare comparabil cu ce a facut Miron Cozma, care a adus minerii manipulati in Capitala. Nu se gandesc deloc la consecinte”, spune psihologul.

In opinia Andei Pacurar, cazuri ca acela al Elodiei Ghinescu sunt fascinante pentru omul simplu, pentru ca da o doza de mister vietii cotidiene. Il face „sa se simta detectiv”.

„E ceva ascuns si ii stimuleaza pe multi. Iar faptul ca unele persoane au inceput sa comercializeze produse cu numele „Elodia” demonstreaza ca, dupa un timp, unii incep sa profite de aceasta isterie. La fel a fost si cand au aparut caltabosii „Remes”, dupa cazul ministrului anchetat”, arata Pacurar.

„Elodia” ca socio-terapie

Potrivit psihologului, oamenii trec de la indignarea care te cuprinde cand apare un astfel de caz la ironie si barfa in fata televizorului, din lipsa de spirit civic. „Atunci cand afli de un astfel de lucru, daca ai spirit civic, faci ceva, actionezi cumva, iesi in fata sediului politiei si ceri sa se mareasca pedeapsa pentru astfel de acte. Dar sa stai la TV si sa faci genul asta de barfa nu inseamna sa te implici. Este doar parada”, spune Pacurar.

Pe de alta parte, sociologul Marius Pieleanu crede ca astfel de povesti sunt necesare tocmai pentru a crea spirit civic si a indemna oamenii la solidarizare.

„Astfel de povesti sunt si cu un efect de socio-terapie. E un semn de normalitate ca reactionam la ele, iar cei care au urmarit cazul nu sunt altceva decat oameni normali. Povestile astea ar trebui sa fie mai prezente, pentru ca formeaza spirit civic, inseamna ca suntem vii! E semn ca nu am adormit”, explica Marius Pieleanu.

O telenovela care a aprins sangele latin al romanilor

Sociologul pune fascinatia pentru cazul „Elodia” pe seama caracterului extrem de comun al unei povesti de viata in sine: „Oricarei persoane i se poate intampla sa aiba un membru al familiei sau o cunostinta care dispare peste noapte”.

„Nu cred ca ne-a facut vreun rau mediatizarea cazului. Din cate am vazut, romanii participa in mod afectiv la astfel de povesti, insa prefera sa nu se manifeste cand e vorba de lucruri conceptuale, cum este votul uninominal”, spune sociologul.

Preferintele romanilor pentru un astfel de caz tine si de spiritul latin al poporului.

„In zona asta sangele curge mai iute, ca sa spun asa, iar cazul „Elodia” reprezinta o telenovela, daca vreti”, arata sociologul Marius Pieleanu.