Dacă până acum câmpul profesional al elevilor de la bio-chimie era relativ restrâns, avântul pe care l-a luat ecologia a schimbat puţin perspectiva din care trebuie privit acest profil.
Totuşi, profilul ştiinţele naturii continuă să fie văzut drept un "batalion disciplinar" pentru cei care nu au avut medie de matematică-informatică. Ştiinţele naturii sunt considerate linia a treia a învăţământului românesc. Cei mai mulţi dintre elevii care se înscriu la liceu aleg matematică-informatică sau filologie, chiar dacă, în gimnaziu, au dovedit calităţi deosebite la chimie sau biologie. Concurenţa fiind redusă, media de intrare este destul de scăzută. Astfel, dacă un elev de gimnaziu îşi doreşte o carieră în chimie sau biologie, primul pas este destul de uşor de făcut.
La liceele de profil, specializarea începe din clasa a XI-a. În ultimii doi ani de studiu, aproximativ două treimi dintre orele de curs sunt acordate disciplinelor de specialitate. Printre posibilele specializări ale unui liceu de chimie se numără cele de tehnician ecolog, tehnician chimist de laborator sau tehnician de automatizări. Liceele sunt dotate cu laboratoare de chimie organică, anorganică, analiză instrumentală sau biologie.
REPORTAJ Ţopescu şi Cristi Puiu, elevi chimişti
Grupul Şcolar de Chimie "Costin Neniţescu", din sectorul bucureştean 3, este liceul unde au învăţat vedetele Cristian Ţopescu, Cristi Puiu şi Oana Georgescu. Niciuna dintre acestea nu a făcut însă senzaţie în chimie sau biologie, ci în alte domenii.
De altfel, puţini dintre elevii de aici doresc o carieră "guvernată" de tabelul periodic sau de dicţionarul de anatomie. După o "lucrare de control" printre elevii de clasă a IX-a, am aflat că majoritatea vrea să meargă la facultăţi de drept, de ştiinţe economice sau artistice.
"Aş dori să urmez facultatea de actorie sau de marketing", spune Andrei, un elev ajuns la Neniţescu prin grija calculatorului, care l-a repartizat, după medie, la un profil despre care spune că nu i se potriveşte. Mulţi sunt în situaţia sa, dorind să dea eprubetele pe tastele calculatorului, dar media i-a trimis spre opţiuni şi licee în care s-a intrat cu medie mai mică.
Deşi puţini, sunt însă şi oameni fericiţi că au ajuns aici. "Am ales profilul pentru că ador natura", spune Simona, care crede că liceul a fost o alegere bună. Însă ea nu vede chimia ca o meserie, ci poate cel mult o pasiune, deoarece ar vrea să urmeze o "facultate de filosofie, psihologie sau limbi străine".
Psihologul îţi spune meseria Totuşi, din clasa a IX-a până la finalul liceului multe se schimbă, chiar şi speranţele de viitor ale elevilor. "Mulţi urmează facultăţi de profil. Unii merg spre protecţia mediului, alţii spre chimie alimentară, farmacie sau construcţii", spune Işfan Liliana, profesoară de discipline tehnice.
Işfan adaugă că psihologul angajat de şcoală le aplică elevilor chestionare, în urma cărora aceştia află meseria care li s-ar potrivi. Aceste teste s-ar potrivi însă mai bine în gimnaziu, înainte ca elevul să opteze pentru specializări care s-ar putea dovedi neconforme cu vocaţia sa. Aşa că, dacă aveţi un copil de clasa a opta sau chiar mai mic, este de recomandat să apelaţi la sprijinul unui astfel de psiholog.
"Manualele de specialitate reprezintă o problemă", remarcă directorul coordonator Doina Vasiliu şi cel adjunct, Cerasela Mitroi. Cele două consideră că oferta de carte şcolară pentru unele discipline este redusă şi de slabă calitate. Studiezi calitatea mediului, microbiologie sau analizeze aerul şi apa
"În clasa a XII-a sau a XIII-a (pentru cei care vin din şcoala profesională), elevii pot obţine un certificat de competenţă, nivelul III, la specializarea pe care o au. Susţinerea acestui examen este opţională, dar ar fi păcat să nu îl dea", spune Mitroi, referindu-se la un soi de atestat tehnic pe care elevii îl obţin şi care le poate fi util la angajare.
Cele două directoare spun că elevii sunt atraşi în special de analizele de laborator. Printre materiile "excentrice" studiate de adolescenţii care învaţă aici se numără studiul calităţii mediului, microbiologia sau conservarea biodiversităţii.
Licee şi colegii din Bucureşti cu acest profil:
Colegiul Naţional "Gheorghe Şincai" - 28 de locuri Ultima medie 2008: 9,05
Colegiul Naţional "Gheorghe Lazăr" - 28 de locuri Ultima medie 2008: 9,45
Colegiul Naţional "Spiru Haret" - 28 de locuri Ultima medie 2008: 8,63
Liceul Teoretic "Ion Barbu" - 28 de locuri Ultima medie 2008: 8,57
Colegiul Naţional "Ion Creangă" - 28 de locuri Ultima medie 2008: 8,54 Colegiul Naţional "Matei Basarab" - 28 de locuri Ultima medie 2008: 8,48 Liceul Teoretic "Nicolae Iorga" - 28 de locuri Ultima medie 2008: 8,24 Liceul Teoretic "Ion Neculce" - 28 locuri Ultima medie 2008: 8,14
Liceul Teoretic "Jean Monet" - 28 de locuri Ultima medie 2008: 8,05 Liceul Teoretic "Dante Alighieri" - 28 de locuri Ultima medie 2008: 8,03
Liceul Teoretic "C.A. Rosetti" - 84 de locuri Ultima medie 2008: 7,84
Liceul Teoretic "Benjamin Franklin" - 56 de locuri Ultima medie 2008: 7,65
Liceul "Mircea Eliade" - 28 de locuri Ultima medie 2008: 7,61
Colegiul Naţional "Victor Babeş" - 112 locuri Ultima medie 2008: 7,50
Liceul Teoretic "Dimitrie Bolintineanu" - 56 de locuri Ultima medie 2008: 7,43
Liceul Teoretic "Constantin Brâncoveanu" - 56 de locuri Ultima medie 2008: 7,29
Liceul Teoretic "Lucian Blaga" - 84 de locuri Ultima medie 2008: 7,23 Grup Şcolar de Chimie "Costin Neniţescu" - 28 de locuri Ultima medie 2008: 7,21 Liceul Tehnic "Petru Rareş" - 28 de locuri Ultima medie 2008: 7,25 Liceul "Marin Preda" - 56 de locuri Ultima medie 2008: 7,06
Grup Şcolar Industrial "Dimitrie Gusti" - 56 de locuri Ultima medie 2008: 6,39
Colegiul Naţional "Mihai Viteazul" - 28 de locuri Ultima medie 2008: profil nou înfiinţat
Liceul Teoretic "Tudor Vladimirescu" - 28 de locuri Ultima medie 2008: - profil nou înfiinţat Grup Şcolar Industrial "Sf. Pantelimon" - 28 de locuri Ultima medie 2008: profil nou înfiinţat CITIŢI ŞI: Profilul elevului de la matematică-informatică