Elevii cu probleme, ajutaţi de premianţii clasei să nu părăsească şcoala

Copiii cu probleme materiale care prezintă risc de a nu mai frecventa şcoala sunt vizitaţi de colegii lor cu rezultate bune şi ajutaţi să nu renunţe la învăţătură

Ca să obţină o ghirlandă frumoasă, ca de zăpadă, trebuie să mărunţească bine placa de polistiren în bucătele mici, pe care să le prindă pe o sfoară şi apoi să le potrivească pe o hârtie de unică folosinţă, găurită în mijloc. Prima echipă s-a pus deja pe treabă, iar sunetul polistirenului rupt de mâinile pricepute ale copiilor îi deranjează pe ceilalţi. Nu-i nimic, încearcă să se concentreze pe colindele care răsună uşurel, dintr-un casetofon, într-un colţ al camerei. La celelalte mese, prichindei de clasa a III-a şi a IV-a cu capetele plecate, trudesc cu foarfece, aţă, ac, hârtie colorată, diverse ornamente pentru brad. Din mâinile lui George se naşte un glob colorat din hârtie, pe care o să-l agaţe în brăduţul din clasa lui. Vorbeşte frumos despre şcoală, aşa cum vrea lumea să audă. În realitate, el nu prea vine la şcoală şi se află chiar în situaţia de a abandona şcoala. "Îmi place la şcoală. Îmi place mate, civica, ştiinţe... Cu colegii nu prea mă înţeleg, că mă bat", spune băiatul pirpiriu, cu ochii strălucitori. "Eu n-am lipsit niciodată de la şcoală, dar el da...", şi arată spre colegul lui care s-a ridicat deja în picioare să explice situaţia. "Eu lipsesc doar când sunt răcit. Dar nu răcesc des, că eu nu iau răceala de la oricine, eu o fac singur", spune copilul serios. Lucrul în echipă, ajutor pentru colegii cu probleme Reprezentanţii Fundaţiei Dezvoltarea Popoarelor, organizatorii proiectului "Parteneriat multiregional pentru prevenirea părăsirii timpurii a şcolii", ştiu mai bine că acei elevi cu o situaţie grea acasă sunt cei mai vulnerabili atunci când vine vorba despre continuarea şcolii. De aceea, i-au adus împreună atât pe copiii de la Şcoala nr. 22 "Mexic" care au probleme în familie şi prezintă risc de abandon şcolar, dar şi pe cei care au note bune, să lucreze împreună. Până în prezent, aproape 70% dintre elevii care au participat la proiect, adică 840, şi-au îmbunătăţit frecvenţa la şcoală şi, mai mult de jumătate, obţin şi rezultate mai bune la învăţătură. "Eu încerc să-i ajut pe colegii mei cu un sfat sau cu orice îmi cer. Nu pot însă să-i ajut şi din punct de vedere monetar, pentru că am doar 10 ani şi nu am banii mei", explică una dintre fetiţele premiante de clasa a IV-a cum îşi ajută colegii care vin mai rar la şcoală. La final, copiii şi-au prezentat creaţiile şi câte o poezie sau un cântec. După ce s-au şi testat unul pe altul cu câteva ghicitori de sezon, au împărtăşit opinii. "Mie mi-a plăcut cel mai mult că am lucrat în echipă", spune uşor sâsâit un băieţel de la ultima masă. Nu doar copiii trebuie convinşi că este bine să meargă la şcoală. Adevărata luptă se dă cu părinţii. "Majoritatea părinţilor ai căror copii nu vin la şcoală au probleme materiale. Există mulţi părinţi de etnie romă care stau împreună cu toţi copiii într-o singură cameră şi majoritatea acestora nu conştientizează rolul pe care îl poate avea educaţia în viaţa copiilor lor. Dacă nici părinţii nu au mai mult de cinci clase, este clar că nu vor putea vedea importanţa şcolii. Noi le explicăm că rezultatele nu se văd acum, dar mai târziu vor putea să intre mai uşor pe piaţa muncii", explică asistenta socială Gema Cobzariu. Există însă şi persoane cu bani care nu găsesc nicio utilitate a şcolii. "În puţinele cazuri pe care le-am întâlnit cu părinţi care aveau mijloace materiale, am constatat că nici părinţii nu au dat mare importanţă şcolii şi nu şi-au continuat studiile, astfel că nu-i îndrumă nici pe copii să înveţe", adăugă aceasta. Reprezentanţii fundaţiei vor organiza în cadrul acestui proiect mai multe activităţi pentru creşterea gradului de conştientizare a importanţei şcolii de către elevi şi părinţi. Specialiştii vor organiza chiar vizite la domiciliul copiilor care au probleme, iar copiii care frecventează şcoala vor fi încurajaţi să-şi viziteze, cel puţin de două ori pe an, colegii care absentează. În plus, cei cu mijloace materiale precare au primit şi ajutoare materiale pentru a frecventa şcoala.