REFORMĂ. O programă aerisită, examene care cumulează mai multe materii şi ajutor de la stat pentru copiii săraci care vor să meargă la liceu. Asta promit, prin noua lege, mai-marii Ministerului Educaţiei.
Primele examene serioase, care să cumuleze, pe de o parte limba română şi limbile străine, iar pe de altă parte ştiinţele (matematică, fizică, chimie, biologie), ar urma să fie susţinute la finalul clasei a VI-a, urmând ca, până în clasa a IX-a, copiii să adune suficiente competenţe pentru a decide dacă aleg munca sau continuarea studiilor.
Iar dacă vor opta şi ei pentru ultima variantă, elevii din familiile sărace vor fi susţinuţi financiar de stat. În altă ordine de idei, programa şcolară va fi mai aerisită, copiii vor petrece mai puţin timp la ore, iar dascălii se vor putea ocupa şi de cei care au un ritm de învăţare mai lent. Toate aceste schimbări - prevăzute de proiectul noii legi a educaţiei, care va fi lecturat azi de guvernul Boc, la Iaşi - ar trebui aplicate în zece ani.
Sunt explicate însă pe larg, pentru EVZ, de secretarul de stat Oana Badea.
ADIO EFECTULUI DE „TURMĂ”
Educaţie în funcţie de fiecare copil
EVZ: Concret, cum şi când se va schimba sistemul de evaluare a elevilor? Oana Badea: Elevii trebuie să înţeleagă că nu le propunem de la anul o modificare, ci le propunem un format care va intra în vi goare atunci când au fost parcurse toate modificările. Schimbarea regulii în timpul jocului nu e valabilă şi în cazul acestui text de lege. În cea mai simplă definire, evaluarea înseamnă măsurare şi apreciere. Ne-am obişnuit ca evaluarea să însemne ghilotină şi aşezarea elevilor pe nişte roluri: tu eşti bun, tu eşti rău, tu eşti admis, tu respins, alb, negru. Nu e în regulă, copilul nu vine la şcoală ca să-i spunem noi dacă-i bun sau rău, el vine pentru că societatea stabileşte că acest serviciu educaţional va duce întreaga comunitate către un obiectiv.
Se vorbeşte despre un alt tip de admitere la liceu, cu examen şi pe bază de portofoliu. Ce înseamnă acest portofoliu? Are două mari calităţi. Prima este dată de ideea de a spune u nui om, indiferent de vârsta lui, că învaţă cât trăieşte. Portofoliul va purta numele de „educaţie permanentă” şi îi spune fiecărui părinte, încă de la momentul în care îşi duce copilul pentru prima dată la grădiniţă, că de aici în colo trebuie să adauge... E practic un CV al fiecărui elev, iar cei mici trebuie să înţeleagă că, dincolo de buletinul de identitate, portofoliul e cartea care te reprezintă cu totul. Cu sufletul, cu hobby-urile tale, cu posibilităţile tale de a da ceva într-un anumit domeniu, fie că e vorba de profesie, voluntariat sau orice altceva. Totul va fi cuprins acolo. Prima evaluare, la finalul grupei pregătitoare Pe lângă note şi evaluări periodice, ce va mai conţine portofoliul? Vârstele vor spune ce documente sunt acolo, dar esenţiale vor fi reperele. La trecerea de la grădiniţă către şcoală există acel raport de dezvoltare emoţională, psihosenzorială, care va fi clar, pentru că îl va citi şi părintele, şi învăţătorul care-l va prelua pe cel mic. Sunt esenţiale aceste rapoarte, pentru că mie, ca educator, îmi vor da informaţii pentru următoarele etape, adică pentru învăţământul primar. Iar, peste ani, vor explica anumite elemente din dezvoltarea copilului, de un de a pornit un anumit lucru în dezvoltarea lui, de ce nu s-a întâmplat cum ar fi trebuit.
Ne apropie acest tip de evaluare de sistemul occidental? Aşa cum ştiţi, am gândit evaluarea ca pe o formă de fotografiere a competenţelor, a deprinderilor elevilor la un moment dat. Voi avea evaluarea de la sfârşitul grădiniţei, evaluarea de la sfârşitul clasei a II-a (cu instrumentele intelectuale dobândite – scris, citit, vorbit), apoi e va luarea de la clasa a IV-a (care se va face doar pe un eşantion, nu este generală, e o evaluare care îmi dă un feedback mie, sistemului). Esenţială pentru elev e însă evaluarea din clasa a VI-a.