El Mundo: „Revoluția-Renault” a lui Luca de Meo: rentabilitatea înainte de orice

sursă foto: Arhiva EvZ

Renault își explică planul de reduceri și se bazează pe electrificare, întoarcerea unor simboluri precum R5, potențarea mărcii Alpine și o nouă divizie de mobilitate.

Grupul auto Renault a anunțat joi un plan strategic pentru a atinge o marjă operațională de 3% în 2023, bazându-și modelul de afaceri pe profitabilitate, nu pe cote de piață, cu o reducere a investițiilor și a cheltuielilor fixe, precum și cu o eficiență mai mare în toate operațiunile sale.

Planul, care se va aplica până în 2025, continuă și aprofundează restructurarea pe care a lansat-o în mai anul trecut - cu o reducere de 15.000 de locuri de muncă - pentru a face față situației complicate cauzate de pandemia de coronavirus, deși rezultatele financiare pentru 2020 nu vor fi cunoscute mai devreme de februarie.

De la volum la valoare

Axa principală a strategiei este „să ne mutăm atenția de la volumul vânzărilor la valoarea financiară”, a subliniat CEO-ul grupului, Luca di Meo, în prezentarea proiectului.

Una dintre axele principale ale noii strategii este ceea ce Renault definește ca „disciplină strictă a costurilor”: încearcă să continue și să aprofundeze reducerea costurilor fixe lansată în luna mai, care va ajunge la o sumă cumulată de 2,5 miliarde de euro (3,053 miliarde de dolari) în 2023 și 3 miliarde de euro (3,664 miliarde de dolari) în 2025.

Compania intenționează să ajungă în 2025 cu o reducere a capacității sale de producție la 3,1 milioane de unități pe an, de la 4 milioane în 2019, potrivit unui comunicat, deși cu mai multă flexibilitate în fabricile sale. În plus, costurile variabile vor scădea cu 600 de euro pentru fiecare vehicul, până în 2025.

Mai puține platforme, 24 de noutăți

Investițiile și cheltuielile pentru inovare și dezvoltare vor fi reduse de la actualul procent de 10% din volumul afacerilor, la 8% în 2025.

Ca urmare, Renault se așteaptă să-și reducă nivelul de rentabilitate cu 30% până în 2023 și să atingă o marjă operativă pozitivă de 3% (aproximativ 3 miliarde EUR) în același an, cifră care ar trebui să ajungă la 5% în 2025.

Din punct de vedere tehnic, grupul Renault își va reduce platformele de la 6 la 3 și unitățile sale de motoare de la 8 la 4.

Și, pe plan comercial, grupul intenționează să lanseze 24 de modele noi până în 2025, dintre care cel puțin 10 vor fi complet electrice. Până în acel an, Renault va avea „gama cea mai verde de modele din Europa”, a subliniat Di Meo.

Se așteaptă și revenirea „modelelor iconice”, precum legendarul R5, care va fi electric, sau Lada Niva.

America Latină și Asia

În zonele geografice, Renault dorește să își orienteze prezența internațională către cele mai profitabile piețe și segmente, în special în America Latină, India și Coreea de Sud, și „să profite de competitivitatea noastră” în Spania, Maroc, România și Turcia, se arată în comunicat. „Europa încă ne concentrează trei sferturi din profit”, a reamintit Di Meo, pentru care este necesară o „expansiune globală” a profiturilor. Compania a subliniat că „nu își va mai măsura succesul în cota de piață sau volumul vânzărilor, ci în profitabilitate”.

Grupul va avea patru mari unități de afaceri: Renault, Dacia-Lada (care vor fi mai integrate între ele), marca sportivă Alpine și Mobilize, o ramură dedicată serviciilor de mobilitate (cum ar fi vehiculele partajate) și de date, și din care se așteaptă ca până în 2030 să reprezinte cel puțin 20% din veniturile grupului.

Din punct de vedere tehnologic, pe lângă dezvoltarea de noi vehicule electrice alimentate cu baterii sau hidrogen, Renault intenționează să lanseze în 2022 un vehicul în parteneriat cu Google, care va avea serviciile și aplicațiile gigantului informatic.