Barilul de petrol a scăzut la minimul ultimilor 16 ani ajungând sub 40 de dolari zilele trecute. Tendința s-ar putea menține și am putea vedea un preț sub cinci lei la pompă, pentru litrul de combustibil
Evoluțiile din ultimele zile, generate de criza din China, ne-ar putea permite să vedem litrul de combustibil ieftininduse la cel mai mic nivel din ultimii ani, în ciuda reticenței benzinarilor de a scădea tarifele.
Mai este loc de ieftinire
„Cred că am putea vedea un litru cotat sub cinci lei, în perioada următoare, ca efect al scăderii barilului de petrol și al deprecierii dolarului”, a comentat, pentru EVZ, Claudiu Cazacu, analist șef XTB România.
În ultimele cinci ședinte, cotația dolar/leu s-a ieftinit cu circa 4%, iar petrolul cu câteva procente. În mod normal, evoluțiile de pe piața internațională se transferă în prețurile la combustibili în câteva săptămâni. Cumulate, ieftinirea barilului și cea a dolarului ne-ar putea permite să vedem un preț la pompă de sub 5 lei, în special la motorină, unde tarifele au scăzut mult în ultimul timp. Cu toate astea, România rămâne necompetitivă raportat la statele din jur.
Prețuri mari la motorină
Dacă la început de an cotațiile la benzină erau la cel mai bun nivel din 2015, în România, respectiv o medie de 5,10 lei litrul de benzină, în martie tariful a urcat spre un maxim, de circa 5,8 lei pentru un litru, iar acum media este de circa 5,36 lei. România se situează cu aceste cotații în media statelor europene.
Dezavantajul intervine însă în cazul motorinei. În prezent, circa zece state, între care Bulgaria, Grecia, Marea Britanie, Italia, două țări scandinave, practică prețuri mai mari decât noi, iar tarifele s-au redus mai mult decât cele la benzină. Astfel, dacă la mijlocul anului motorina a ajuns la circa 5,70 lei litrul, în prezent media este de 5,20 lei. În schimb, raportat la statele vecine, România a avut printre cele mai mari tarife, în ultimul an.
Transportatori: prețurile au scăzut mult la vecini
Răspunsul greoi al petroliștilor la variațiile de preț, precum și nivelul mare al taxelor, mențin România pe o poziție net necompetitivă.
„Din ce am observat, prețul la pompă este mult mai sensibil la cotațiile de pe piețele internaționale în statele din jur decât în România, unde și scăderile sunt mult mai mici”, a comentat, pentru EVZ, Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România. Potrivit acestuia, deja Austria, Grecia și alte state din zonă vând prețul de motorină sub echivalentul a cinci lei pe litru.
Potrivit lui Dinescu, aproximativ 18% din consumul de motorină s-a mutat în afara țării. Practic, supraacciza la combustibil introdusă de Guvern anii trecuți și care ar trebui eliminată în 2017, potrivit noilor negocieri pe Cod fiscal, dar și goana după profit a petroliștilor, pun România într-o poziție total necompetitivă. „Deși trebuia să primim înapoi 4 eurocenți, cu toate astea, mecanismul nu funcționează, așa că transportatorii preferă să alimenteze în afară, unde și rambursarea TVA și rambursarea de acciză merg mult mai ușor”, a mai comentat acesta.