Efectele publicităţii asupra minorilor

Tacticile agresive de marketing şi publicitate îmbolnăvesc copiii, atestă un studiu britanic.

Ponderea tot mai mare a exploatării comerciale a copiilor alimentează o creştere a hărţuirilor infantile, a obezităţii şi a cazurilor de depresie în rândul minorilor din Marea Britanie, scrie în ediţia sa de ieri cotidianul „The Daily Telegraph“. Sindicatul Naţional al Profesorilor (NUT) a avertizat că minorii trebuie „protejaţi“ de tacticile tot mai sofisticate de marketing şi publicitate, care prezintă „mai multe niveluri de pericol“ pentru tineri.

Companiile sunt acuzate că angajează în mod frecvent minori, precum şi specialişti în psihologia consumului, care contribuie la „vizarea mai eficientă a copiilor“, situaţie care are consecinţe devastatoare pentru sănătatea şi starea de spirit a celor mici. Studiul realizat de NUT este cea mai complexă analiză realizată până în prezent a impactului crescând al publicităţii asupra copiilor. Din cercetare reiese că tinerii sunt expuşi la peste 10.000 de reclame numai la televizor, pe lângă sutele de pop-up-uri de pe internet. De la copii la părinţi Copiii cu vârsta de 10 ani sunt familiarizaţi cu 300-400 de mărci diferite. Foarte multe companii, între care şi cele care vând produse alimentare populare, sunt identificate în raport ca utilizând strategii de marketing „vătămătoare“ pentru minori. Reclamele creează o „cultură cool“, în care copiii sunt presaţi să poarte mărcile „potrivite“ şi să arate într-un anumit fel pentru a se integra. Drept rezultat, părinţii devin victime ale plângerilor micuţilor, mai ales de Sărbători, şi se simt la rându-le forţaţi să cheltuiască mari sume de bani pe cele mai la modă jucării şi haine. „Presiunea de a se conforma şi a consuma poate conduce la niveluri de materialism excesive, la competiţie şi la hărţuire între copii. Există în aceasta consecinţe periculoase pentru sănătatea fizică şi mintală a tinerilor. Creşterea numărului cazurilor de obezitate infantilă şi de boli premature, precum diabetul de tip 2, subliniază pericolele puse de reclamele la alimente nesănătoase pentru copii“, a declarat secretarul general al NUT, Steve Sinnott. ŞAPTE PĂCATE Pericolele identificate de studiul NUT > Minorii sunt bombardaţi cu „imagini nerealiste şi imposibil de atins“ ale felului în care ar trebui să arate, ceea ce provoacă sporiri ale cazurilor de anorexie, bulimie şi alte tulburări de alimentaţie > Băieţii folosesc de la vârste fragede (începând cu 14 ani) steroizi anabolizanţi pentru a creşte mai repede şi mai mult > Peste jumătate dintre copii cunosc pe cineva care a fost hărţuit pentru că nu avea cele mai recente gadgeturi sau cele mai moderne haine > Aproape trei sferturi dintre fetiţele de 7 ani vor să fie mai slabe > Fetele prepubescente au tendinţa îngrijorătoare de a purta haine şi a folosi machiaje provocatoare din punct de vedere sexual > Aproximativ 70% dintre copii resimt presiunea de a arăta perfect şi a purta cele mai moderne accesorii vestimentare > Aproape o treime sunt nefericiţi de felul în care arată