Efect secundar devastator al pandemiei. Întreaga Uniune Europeană este afectată

epaselect epa08901075 Police and emergency services distribute water and supplies to queues of stationary lorries on the M20 motorway between Ashford and Folkestone in Kent, Britain, 23 December 2020. France closed its border with the UK for 48 hours over concerns about the new coronavirus variant. Lorry drivers must now obtain negative coronavirus tests before they will be allowed to cross by sea and the Port of Dover remains closed to outbound traffic on the morning of 23 December 2020. EPA/VICKIE FLORES

Printre efectele secundare ale pandemiei, Uniunea Europeană (inclusiv Regatul Unit, chiar dacă nu mai face parte din piața comună din februarie 2020) a suferit și o scădere accentuată a producției în sectorul auto

Printre efectele secundare ale pandemiei, Uniunea Europeană (inclusiv Regatul Unit, chiar dacă nu mai face parte din piața comună din februarie 2020) a suferit și o scădere accentuată a producției în sectorul auto. ACEA, asociația producătorilor care operează pe Vechiul Continent, a înregistrat o scădere cu puțin sub 4.245 milioane de unități, inclusiv vehicule comerciale, vehicule industriale și autobuze. „Adică 22,9% din producția totală a UE în 2019”, informează o notă din partea organizației.

Numai că producția nu este totul. Pentru că niciuna dintre previziunile bugetare nu dezvăluie faptul că anul 2020 a fost mai puțin dezastros decât se temeau producătorii: în cazul Daimler fiind chiar mai bun decât precedentul. Acționarii producătorului din Stuttgart, care au vândut şi ei cu jumătate de milion de mașini mai puțin, vor primi un dividend care a crescut cu 50% față de exercițiul financiar din 2019, de la 0,9 la 1,35 cenți. Pierderea producției se datorează în principal lunilor de înghețare aproape totală a activităților, între martie și aprilie, o perioada care a afectat majoritatea țărilor. „Capacitatea de producție nu a revenit încă la nivelurile dinaintea crizei”, avertizează ACEA. Cu toate acestea, situația actuală se referă și la alți factori: de la începutul anului 2021, costurile multor materii prime au crescut și există o penurie de semiconductori, indispensabili pentru numeroase componente.

Cea mai semnificativă contracție a vizat Germania, care este şi țara în care este concentrată cea mai mare parte a producției Uniunii Europene. Industria germană a vândut cu 1.192 milioane de vehicule mai puțin. Urmează Franța (-881.300), Spania (-577.130) și Regatul Unit (-387.065) şi trei țări din Europa de Est, precum Republica Cehă (-269.788), Polonia (-192.232) și Slovacia (-129.007). Faptul că Italia (-114.174) apare doar în poziția a opta a acestui clasament de neinvidiat dovedeşte doar cât de mult a fost delocalizată producția și faptul că țară se află „la periferia imperiului auto”. În ordine, ACEA listează apoi alte națiuni, a căror producție de vehicule a fost penalizată de pandemie: Ungaria (-91.829), Portugalia (-73.834), Olanda (-65.045), Austria (-63.479), Slovenia (-58.239), România (-52.784), Suedia (-44.333), Finlanda (-29.157) și Belgia (-22.105).

Traducere: Rador