Printre efectele secundare ale pandemiei, Uniunea Europeană (inclusiv Regatul Unit, chiar dacă nu mai face parte din piața comună din februarie 2020) a suferit și o scădere accentuată a producției în sectorul auto
Printre efectele secundare ale pandemiei, Uniunea Europeană (inclusiv Regatul Unit, chiar dacă nu mai face parte din piața comună din februarie 2020) a suferit și o scădere accentuată a producției în sectorul auto. ACEA, asociația producătorilor care operează pe Vechiul Continent, a înregistrat o scădere cu puțin sub 4.245 milioane de unități, inclusiv vehicule comerciale, vehicule industriale și autobuze. „Adică 22,9% din producția totală a UE în 2019”, informează o notă din partea organizației.
Numai că producția nu este totul. Pentru că niciuna dintre previziunile bugetare nu dezvăluie faptul că anul 2020 a fost mai puțin dezastros decât se temeau producătorii: în cazul Daimler fiind chiar mai bun decât precedentul. Acționarii producătorului din Stuttgart, care au vândut şi ei cu jumătate de milion de mașini mai puțin, vor primi un dividend care a crescut cu 50% față de exercițiul financiar din 2019, de la 0,9 la 1,35 cenți. Pierderea producției se datorează în principal lunilor de înghețare aproape totală a activităților, între martie și aprilie, o perioada care a afectat majoritatea țărilor. „Capacitatea de producție nu a revenit încă la nivelurile dinaintea crizei”, avertizează ACEA. Cu toate acestea, situația actuală se referă și la alți factori: de la începutul anului 2021, costurile multor materii prime au crescut și există o penurie de semiconductori, indispensabili pentru numeroase componente.
Cea mai semnificativă contracție a vizat Germania, care este şi țara în care este concentrată cea mai mare parte a producției Uniunii Europene. Industria germană a vândut cu 1.192 milioane de vehicule mai puțin. Urmează Franța (-881.300), Spania (-577.130) și Regatul Unit (-387.065) şi trei țări din Europa de Est, precum Republica Cehă (-269.788), Polonia (-192.232) și Slovacia (-129.007). Faptul că Italia (-114.174) apare doar în poziția a opta a acestui clasament de neinvidiat dovedeşte doar cât de mult a fost delocalizată producția și faptul că țară se află „la periferia imperiului auto”. În ordine, ACEA listează apoi alte națiuni, a căror producție de vehicule a fost penalizată de pandemie: Ungaria (-91.829), Portugalia (-73.834), Olanda (-65.045), Austria (-63.479), Slovenia (-58.239), România (-52.784), Suedia (-44.333), Finlanda (-29.157) și Belgia (-22.105).
Traducere: Rador