Eco-mania: maşinile de oraş riscă să fie transformate în scutere

După ce au înţeles că pot utiliza motoare cu o capacitate din ce în ce mai mică (unul dintre primii paşi pe drumul electrificării transportului personal), producătorii auto ar putea lua o măsură şi mai drastică pentru a satisface setea de aer curat a publicului: transformarea celor mai mărunte dintre modelele de oraş în scutere.

Şi, pentru ca efectul să fie maxim, potenţialele vehicule pe două roţi expuse la Salonul auto de la Paris de Smart şi Mini - cei doi producători care testează reacţia opiniei publice chiar în aceste zile - sunt 100% electrice.

Mini, marca britanică revitalizată de BMW, prezintă un prototip-studiu de design denumit Scooter E Concept, care, în opinia producătorului "reprezintă recunoaşterea provocărilor pentru mobilitate în marile aglomerări urbane".

Smart, marca destul de greu încercată a Grupului Daimler specializată în producerea de autoturisme dedicate cu precădere traficului urban, etalează, la rândul său, un concept similar botezat Escooter.

Ambele scutere se folosesc de trei idei-cârlig pentru impresionarea audienţei: aspectul şarmant, conectivitatea cu terminalele de tip smartphone şi, bineînţeles, mobilitatea (teoretic) nepoluantă.

Smart Escooter

Conceptul Smart Escooter se laudă cu un motor electric care dezvoltă 4 kW amplasat deasupra roţii motrice posterioare.

Micul agregat este alimentat de un set de acumulatori litiu-ion capabil să ofere, potrivit producătorului, o autonomie de 100 de kilometri în traficul urban. Bateriile pot fi reîncărcate la orice priză domestică, în cinci ore.

Scuterul Smart dispune de mai multe sisteme de siguranţă, cum ar fi ABS sau Blind Spot Assist, dar şi de un airbag. Viteza maximă cu care se poate deplasa Smart Escooter nu depăşeşte 50 km/h.

Locul ceasurilor şi martorilor clasici a fost luat de un suport în care trebuie instalat un smartphone. După conectate, pe display-ul telefonului mobil vor fi afişate toate informaţiile necesare conducătorului, cum ar fi viteza şi autonomia. Tot acolo se vor regăsi şi indicaţiile oferite de sistemul de navigaţie.

Mini Scooter E

Cu un stil care face trimitere la primul autoturism Mini, Scooter E Concept dispune de un motor electric amplasat în roata spate, care este alimentat de o baterie litiu-ion compactă.

Acumulatorul poate fi încărcat la orice sursă convenţională de curent prin utilizarea unui cablu de alimentare aflat la bord.

Mai mult studiu de design decât concept cu drepturi depline, Scooter E nu îşi propune să ne sensibilizeze (deocamdată) cu detalii tehnice concrete, ci cu ipoteze de lucru avangardiste.

Un adaptor snap-in pentru terminale smartphone (parcă am mai auzit asta undeva!) va permite conducătorului să utilizeze telefonul mobil ca hartă, player muzical sau... telefon prin intermediul unei interfeţe Bluetooth aflată în "cockpitul" scuterului.

Imediat ce conducătorul va aşeza telefonul mobil în soclu, Scooter E va putea fi pornit. O aplicaţie pentru navigaţie va permite conducătorului să ştie pe unde umblă prietenii cu Mini Scooter E.

Sistemul, aflat încă în stadiul de dezvoltare, ar trebui să funcţioneze cumva după principiul propus în prezent de reţelele de socializare.

Nu ştim dacă şi când Smart şi Mini vor transforma actualele concepte în produse dedicate comercializării. Nu putem anticipa nici dacă scuterele vor avea sau nu succes.

E greu de crezut, totuşi, că vom vedea prea multe pe stradă, într-o primă fază. Un lucru pare însă limpede: toţi cei care îşi vor dori şi cumpăra unul, ar face bine să aibă un smartphone în buzunar.