Punerea în aplicare a OUG 70/2024, care prevede introducerea sistemului e-TVA de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), a stârnit reacții puternice în România. De la luări de poziții publice prin care s-a cerut abrogarea ordonanței, până la marșuri de protest în București, Iași, Constanța, Oradea și Timișoara. Nici varianta modificată prin OUG 87/2024 nu este agreată de mediul de afaceri și experții fiscali.
Intenția Guvernului de a pune în aplicare e-TVA cu începere de la 1 august 2024 a fost criticată de mai multe asociații profesionale. În plus, aceasta a primit încă de la finalul lunii iunie aviz negativ din partea Consiliului Economic și Social (CES). Lucru care nu a împiedicat însă Ministerul Finanțelor să continue demersurile pentru pregătirea procedurilor de aplicare.
Nici modificările anunțate ulterior de Ministerul Finanțelor nu se bucură de susținere din partea mediului de afaceri. Și nici a experților fiscali, care sunt vizați direct de punerea în practică a e-TVA. Drept dovadă, mii de manifestanți au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva e-TVA.
Ce presupune aplicarea e-TVA
Într-o formulă simplificată, măsura prevede că ANAF emite un decont de TVA precompletat către companiile plătitoare de TVA. Decontul este realizat pe baza informațiilor obținute de Agenție din sistemele informatice proprii și ale Ministerului de Finanțe. Acestea includ e-Factura, e-Transport, e-SAF-T, e-Case de marcat electronice, e-Sigiliu, sistemul informatic integrat vamal etc.
Dacă Agenția observă „diferențe semnificative” între valorile precompletate și deconturile depuse de plătitori mai emite o notificare. „Diferențe semnificative” înseamnă, conform prevederilor inițiale ale ordonanței, minim 20%, în cotă procentuală, și o valoare de minim 1.000 de lei. Condițiile sunt cumulative.
Atunci când sesizează aceste diferențe, ANAF emite, prin Spațiul Privat Virtual (SPV), o „Notificarea de conformare RO e-TVA” către companii. Acestea trebuie să verifice diferențele, în termen de 5 de zile (tot inițial) și să transmită forma „finală” a decontului. Dacă nu o fac, sunt pasibile de amendă.
Mai mult, dacă nu furnizează către ANAF informațiile complete solicitate se pot trezi și cu o inspecție fiscală sau un control antifraudă.
Conform prevederilor ordonanței sistemul e-TVA trebuie aplicat de la 1 august 2024 fiind vizate operațiunile efectuate de la 1 iulie.
Care sunt principalele critici aduse
Aplicarea e-TVA a generat critici atât din partea mediului de afaceri, cât și a contabililor, experților fiscali și auditorilor financiari.
Una din primele acuze aduse este viteza cu care măsura a fost adoptată. Și, mai ales, lipsa unei consultări publice reale cu profesioniștii din acest domeniu. Dar și faptul că Ministerul de Finanțe ignoră mesajele venite din partea lor.
O altă critică importantă este că măsura introduce o raportare inutilă, în condițiile depunerii D300, D390 și D394. Iar „explicațiile” pe care contribuabilii trebuie să le dea pentru vor însemna timp pierdut și cheltuieli în plus.
Și asta, în condițiile în care sistemele ANAF pică și dau erori în mod constant. În plus, experții în domeniu acuză faptul că informațiile din sistemele ANAF, cu precădere e-Factura și e-Case de marcat, sunt incomplete.
Pe de altă parte, termenul de cinci zile, pentru verificarea deconturilor precompletate de către ANAF pune o presiune sporită pe contabili. Conform estimărilor, o companie mare ar putea ajunge să angajeze până la 3-4 contabili în plus pentru a face față creșterii volumului de muncă.
Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) a cerut abrogarea articolului care stabilește ca sarcină a contribuabilului întocmirea unei note justificative și raportarea neconcordanțelor. CECCAR a solicitat ca procedura să se aplice după data de 1 iulie 2025. „O abordare precipitată riscă să submineze beneficiile teoretice ale e-facturării, transformând ceea ce ar trebui să fie un instrument de simplificare într-o povară suplimentară. Întreprinderile mici şi mijlocii sunt deosebit de vulnerabile în faţa acestor schimbări abrupte, având resurse limitate pentru a face faţă cerinţelor adesea complexe şi costisitoare”, se arată în comunicatul CECCAR.
Ministerul Finanțelor dă înapoi
În urma numeroaselor semnale critice primite, Ministerul Finanțelor a făcut pasul înapoi. Astfel, a fost emisă OUG 87/2024, care introduce o serie de schimbări importante pentru OUG 70/2024.
Conform datelor publicate pe site-ul ministerului, au fost aduse următoarele modificări:
- se amână până la 1 ianuarie 2025 termenul de justificare a diferențelor de TVA, în raport cu datele din decontul precompletat de TVA.
- se prelungește termenul de cinci zile pentru verificarea informațiilor și datelor din decontul precompletat de TVA la 20 de zile.
- se abrogă notele justificative care implicau un efort suplimentar din partea experților contabili.
- se revizuiește cuantumul sistemului de amenzi, diferențiat pe categorii de persoane impozabile. Astfel, noile valori ale penalităților sunt:
- între 1.000 lei şi 2.500 lei pentru contribuabilii mici şi persoanele fizice.
- între 2.500 lei și 5.000 lei pentru contribuabilii mijlocii.
- între 5.000 lei și 10.000 lei pentru contribuabilii mari.
Totodată, la prima neconformare penalizabilă ar urma să nu se aplice amendă, ministerul propunând aplicarea Legii prevenției.
De asemenea, a fost modificat pragul minim pentru care contribuabilul trebuie să justifice la ANAF diferențele de TVA dintre decontul propriu și cel precompletat. Astfel, acesta a fost la majorat la 5.000 de lei.
Ministerul Finanțelor a mai anunțat și înființarea Comitetului e-TVA. Acesta va fi alcătuit din reprezentanți ai ministerului și ai mediului de afaceri și va avea rol consultativ.
Contabilii și mediul de afaceri nu sunt mulțumiți
Măsurile anunțate de minister nu sunt însă agreate nici de mediul de afaceri și nici de exerții fiscali.
Ca urmare, Patronatul Antreprenorilor Contabili din România (PACR) a lansat pe 8 iulie protestul „Fără haos în legislaţia fiscală”. Potrivit comunicatului remis publicității: „În ultimele luni, am fost martorii unei avalanşe de modificări legislative, care apar în medie la fiecare două zile lucrătoare. Este imposibil să cerem celor care îşi plătesc taxele şi impozitele să-şi adapteze permanent afacerile sau bugetele personale la un astfel de ritm haotic. Această instabilitate nu face decât să sufoce dezvoltarea şi inovaţia, afectând negativ economia naţională.”
Protestul PACR a fost susținut de Asociaţia Patronală a Medicilor de Familie (APMA). Dar și de Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT).
Premierul Marcel Ciolacu a declarat însă că: „ Am făcut toate modificările posibile, nu sunt sancţiuni. Cu toţii ne dorim reforme. Când le implementăm, nu mai sunt bune. ANAF are nevoie de digitalizare, după 30 de ani. (…) Cu adevărat, trebuie să vedem, pe timpul implementării, să nu creăm mai multe probleme companiilor, decât să facem digitalizarea.”