DRIVE-TEST: Kia Soul, un model sud-coreean extravagant

Crossoverul urban Kia Soul are de toate: stil din belşug, mult spaţiu interior într-o caroserie compactă, un configurator bizar şi o siglă pe care nu ai fi asociat-o până acum cu ideea de originalitate.

Poliţistul are şi el dreptul de a fi cool. Sau măcar poate încerca. Ca şi în cazul cetăţeanului civil - din care se trage purtătorul de chipiu pus să vegheze ordinea şi siguranţa prin oraşe - această aură nu-i disponibilă pentru oricine.

Unii ar spune că este o însuşire cu care te naşti, aşadar, fie o ai, fie nu. Tentaţia şi mai mare ar fi să se considere din capul locului că ”poliţist” şi ”cool” n-au ce căuta în aceeaşi propoziţie.

Avem totuşi cazul Poliţiei Comunitare din Sinaia. Care deţine în propriul parc auto, de luna trecută, un exemplar Kia Soul. Crossover compact sud-coreean este, indiscutabil, unul dintre cele mai aparte modele lansate anul trecut în România.

Nu ştim exact de ce a ajuns maşinuţa desenată de Peter Schreyer - unul dintre designerii de geniu din industria auto, cel care a creionat prima generaţie Audi TT – tocmai la Sinaia (şi nu la Slănic Monldova, bunăoară), dar tindem să punem această situaţie pe seama unei întâmplări.

Tot întâmplarea a făcut ca zilele trecute să testăm un Soul – pentru prima oară pe drumuri neacoperite de zăpadă (aşa cum a fost situaţia iarna trecută, cu ocazia lansării oficiale a maşinii pe piaţa autohtonă).

Poate pentru că vâzările modelului au fost mai discrete decât şi-ar fi dorit importatorul mărcii în România, Soul pare încă o noutate pentru mulţi, deşi a sosit în ţară de aproape o jumătate de an.

Acest detaliu şi look-ul deosevit al crossover-ului urban au trezit neîntârziat curiozitatea şoferilor şi pietonilor întâlniţi în decursul celor câteva zile în care am mers cu maşina.

Un fel de SUV. Din profil

Soul este un hatchback de 4,1 metri lungime (mai scurt ca un model de clasă compactă), cu cinci uşi, tracţiune faţă, înălţime neobişnuit de mare (1,66 metri) şi vaste posibilităţi de personalizare. Din profil, arată ca un SUV în miniatură, ceea ce i-a şi adus majoritatea aclamaţiilor. Spaţiul interior îl recomandă drept monovolum compact.

Cel mai surprinzator şi special model pe care apare sigla Kia concurează pe acelaşi segment cu Toyota Urban Cruiser, Nissan Note, Skoda Roomster, Fiat Sedici sau Ford Fusion – toate maşini cu dimensiuni compacte la exterior, dar surprinzător de încăpătoare, cu un look mai mult sau mai puţin reuşit, dar, în general, nu foarte obişnuit.

Gama Kia Soul oferă două motorizări - ambele de de 1.6 litri, una pe benzină (124 CP), alta pe motorină (turbodiesel, 126 CP) - conectate la o cutie de viteze manuală cu 5+1 trepte şi trei echipări: Motion, Play şi Fever.

Noi am condus varianta de top 1.6 benzină şi am rămas uimiţi de ce am descoperit.

Drumurile din România nu sunt pentru Kia

În ciuda înălţimii considerabile, Kia Soul nu se înclină pe viraje precum spicele în vânt. Inginerii coreeni au realizat însă aceasta prin rigidizarea exagerată a amortizoarelor, lucru care se simte (şi încă bine) graţie calităţii deplorabile a drumurilor patriei.

Direcţia asistată, care permite manevre de parcare lesnicioase, se întăreşte pozitiv pe măsura acumulării vitezei şi răspunde operativ impulsurilor trasmise de şofer.

Ţinuta de drum în linie dreaptă la viteze de croazieră conferă călătoriei cu Kia Soul un grad înalt de comoditate. Frânele acţioneză prompt, iar pedala dă dovadă de o progresivitate plăcută la apăsare.

Motorul pe benzină de 1.6 litri e în banca lui – trage mulţumitor cu o forţă liniară, scoate un sunet neaşteptat de cultivat (până pe la 4.000 rpm), dar nu incomodează acustic la viteze (prea) mari. Performanţele nu sunt dintre cele care revendică exclamaţii (0-100 km/h în 11 secunde, 178 km/h - viteza maximă), dar se încadrează în parametri rezonabili pentru această clasă.

Înapoi la şcoală

Consumul indicat de constructor (7,9 l/100 km – urban şi 6,5 l/100 km - mixt) trebuie privit cu circumspecţie. Şi aceasta deoarece Kia Soul nu are computer de bord! Din observaţiile şi calculele noastre (capacitate rezervor – 48 litri –, indicator nivel combustibil) a reieşit un consum combinat (urban-extraurban) de circa 8,5 l/100 km. Nici mic, nici mare, poate ceva mai scăzut decât ne-am fi aşteptat, luând în considerare stilul de condus deloc rezervat şi traficul întâlnit.

Echiparea de bază include aer condiţionat manual, sistem radio-CD (MP3, USB, AUX) cu şase difuzoare şi comenzi pe volan, geamuri şi oglinzi acţionate electric, închidere centralizată, colană direcţie ajustabilă vertical şi în profunzime, scaun şofer reglabil pe înălţime şi direcţie asistată electric. Soul are ABS şi ESP în standard.

Suplimentar (pe versiunile superioare şi opţional), maşina poate fi asezonată cu cameră de luat vederi pentru mersul înapoi (sau mai clasicii senzori de parcare), trapă, un sistem de iluminare (în ritmul muzicii!) pentru boxele din portiere, scaune încălzite, pilot automat, jante din aliaj de 18 inchi şi stickere multicolore.

Vrei cotieră? Ai nevoie şi de transmisie automată

Pentru că este un model mai special, Soul propune şi câteva extravaganţe care au darul să tulbure. Am pomenit déjà de lipsa computerului de bord. Tot la capitolul pierdut în configurare trebuie adăugat sistemul automat de climatizare. Cotiera centrală pentru locurile din faţă poate fi solicitată opţional, dar numai împreună cu transmisia automată!

Sistemul de încălzire pentru scaunele din faţă nu dispune de reglaje pe mai multe niveluri de intensitate – cum se întâmplă la cee’d, cel mai cunoscut model Kia. Geamurile electrice nu au impuls (un detaliu prezent din nou la cee’d) decât pentru fereastra şoferului şi numai la coborârea acesteia.

Cel mai ieftin Soul nu este deloc foarte ieftin. La 13.685 de euro cu TVA inclusă, crossoverul are un preţ minim cu aproape 2.000 de euro mai mare decât al mult mai vandabilului compact cee’d. Iar dacă nu eşti poliţist (şi-ar trebui să investeşti banii personali câştigaţi cu greu), acest detaliu te-ar putea face să te gândeşti de două ori înainte de a te decide că într-un Soul ţi-ar sta mai bine decât într-un cee’d cu 2.000 de euro în buzunar.